정보디자인에서 간섭효과에 관한 연구
- Author(s)
- 이희권
- Issued Date
- 2011
- Abstract
- 기존의 간섭효과의 연구는 사회과학분야에서 인간의 인지와 지각에 관련된 연구로서, 단순히 인간의 두뇌활동과 의식과 무의식 과정 중에 발생하는 인지에러에 관한 연구만을 중점적으로 다루어 왔다. 정보디자인 분야에서 시각화 정보의 구성요소들 간의 오류가 발생하는 간섭효과에 대한 연구가 없으며 간섭효과를 최소화 하기 위한 연구가 필요한 실정이다.
본 연구는 간섭효과의 유형에 대한 사례연구와, 간섭효과 유형별로 사용자의 정보인지를 방해할 수 있는 간섭효과의 요인을 파악하여, 그 요인을 최소화하여 디자인 하기 위한 가이드 라인을 제시하는데 목적이 있다.
먼저 문헌연구를 통해 간섭효과의 의미를 알아보고 간섭효과 유형을 파악하여 정보 디자인에서의 간섭효과에 대해 정의하였고, 정보디자인의 정의와 유형에 대해 연구하였다. 문헌연구를 바탕으로 사례조사를 하였으며, 예비실험을 통해 선별된 실험사례를 활용하여 심층 인터뷰를 실시하였다. 간섭효과를 나타나게 하는 간섭 요인에는 무엇이 있는지, 또 어떤 요인들이 정보 디자인에서 주로 정보인지를 방해하는지 파악하였다.
주요 발견점은 첫째, 정보디자인에서 주로 발생하는 간섭효과는 ‘스트룹 간섭효과’이며, 둘째, 정보디자인에서 발생하는 간섭효과 요인은 ‘불연속성’, ‘불필요 정보’, ‘근접’, ‘색상’, ‘크기’, ‘중첩’, ‘위치’, ‘분산’, ‘공간감’이며, 셋째, ‘구조화된 데이터의 집합으로서 정보디자인’에서 빈번히 발생하는 간섭은 ‘스트룹 간섭효과’이며, 그 요인은 ‘중첩’, ‘불필요정보’, ‘크기’, ‘색상’, ‘불연속성’, ‘분산’, ‘근접’ 요인에 의해 간섭을 일으키는 것으로 나타났고, ‘상황 표현으로서 정보디자인’에서는 스트룹 간섭이 자주 발생하며 ‘불필요한 정보’와 ‘불연속성’에서 간섭효과를 자주 일으켰다. ‘순서 표현으로서 정보디자인’은 ‘스트룹 간섭’이 발생하며, ‘색상’, ‘근접’, ‘불연속성’의 요인으로 인해 간섭효과가 발생하였다. 넷째, ‘정보의 인지 출발점’에 따라 사용자의 정보 습득의 차이를 보였으며, 정보디자인에서 간섭효과의 발생 유무가 달라졌다. 단일 사례에 여러 피험자가 ‘정보 인지의 출발점’을 같이 하였을 때, 같은 부분에서 간섭효과를 일으켰다. 반면 ‘정보 인지의 출발점’이 다른 경우 피험자 마다 다른 요인으로 인해 간섭효과를 일으키는 것으로 밝혀졌다.
본 연구는 정보디자인에서 사용자 정보습득을 방해하는 간섭효과의 유형과 그 요인들의 효과적인 활용을 위해서는 이후의 연구가 더욱 중요하다. 먼저 정보디자인 환경에서만 발생할 수 있는 간섭효과는 없는지, 있다면 어떤 간섭 요인에 의해 발생하는지에 대한 심도 있는 연구가 필요하다. 발견점으로 나온 ‘정보 인지의 출발점’에 대한 사용자 사례연구를 통해 정보인지 능률 향상을 위한 구조적․심리적 방법론을 구축한다면 더욱 중요한 연구가 될 것이다.|The previous studies on the Interference Effect, which were related with recognition and perception of human in the field of social science, have been only focused on the investigation of the recognition error occurred in the conscious or unconscious process of human. In the Information Design area, there have been no studies on the Interference Effects indicating the occurrence of errors between elements of the visual information, thus, the studies for the minimization of the Interference Effects are necessary.
The purpose of this study is to suggest a guideline for the design with minimized elements of Interference Effects, by understanding it which may interfere with the information recognition of users by the types of Interference Effects, and the case studies on the types of Interference Effects.
At first, the Interference Effects in the Information Design was defined by grasping the meaning and the type of it through a literature research, and the definition and type of Information Design were studied. Based on the literature research, the case studies were conducted, then the in-depth interviews were carried out by using the experiment cases selected through a preliminary experiment. And it was found that what Interference factors cause the Interference Effects and what factors mainly interfere with the information recognition in the Information Design.
The major findings are as follows. First, the frequently occurred Interference Effects was the 'stroop Interference Effects' in the Information Design ; second, the factors of Interference Effects in the Information Design were 'discontinuity', 'nonnecessary information', 'approximation', 'color', 'size', 'reiteration', 'space sense', ; third, the Interference occurred frequently 'in the Information Design as a set of structured data' was 'stroop Interference Effects' and the factors: 'reiteration', 'nonnecessary information', 'size', 'color', 'discontinuity', 'distribution' and 'approximation' caused the Interference, and 'in the Information Design as the situation expression' the stroop Interference was frequently appeared, and the factors: 'nonnecessary information' and 'discontinuity' often caused the Interference Effects, and 'for the Information Design as the order expression', the 'stroop Interference' was appeared, and the Interference Effects was occurred due to the elements: 'color', 'approximation', 'discontinuity' ; fourth, whether the Interference Effects occurred or not varied and the difference of information acquisition among users was observed, depending on 'the starting point of information recognition'. If 'the starting points of information recognition' of many subjects were same in a single case, the Interference Effects was occurred in a same area. On the other hand, it was found that if 'the starting points of information recognition' were different, the Interference Effects caused by the different factors of each subject.
The future study is more important in order to efficiently use the types and factors of Interference Effects which interferes with the information acquisition of users in the Information Design. Above all, whether the Interference Effects which can be occurred only in the Information Design environment does not exists, if any, what Interference factor causes the effect should be profoundly studied. If the structural/psychological methodology to improve the efficiency of the information recognition is established through the user case studies of 'the starting point of information recognition' from the findings, this study would become more important.
- Alternative Title
- A Study on the Interference Effects in Information Design
- Alternative Author(s)
- Lee Hee-kwon
- Affiliation
- 조선대학교 디자인대학원
- Department
- 디자인대학원 멀티미디어디자인학전공
- Advisor
- 류시천
- Awarded Date
- 2012-02
- Table Of Contents
- 제1장 서론 2
제1절 연구 배경 및 목적2
제2절 연구 내용 및 방법4
제2장 간섭효과의 정의 8
제1절 간섭효과의 정의 8
제2절 간섭효과의 유형 10
제3장 정보디자인의 유형16
제1절 정보디자인 정의 16
제2절 정보디자인 유형 19
제4장 정보디자인에서 간섭효과37
제1절 정보디자인 유형별 간섭효과 선별 기준 및 방법37
제2절 정보디자인에서 간섭효과42
제5장 정보디자인에서 간섭효과의 사례연구59
제1절 사례연구 목적 및 방법59
제2절 사례연구 대상 선정64
제3절 사례연구 결과65
제4절 사례연구 결과 종합82
제6장 정보디자인에서 간섭효과의 사례연구 결과 분석 및 활용 가이드라인 89
제1절 사례 결과 분석 89
제2절 사례연구 분석 결과 종합96
제3절 가이드라인 제시 99
제7장 결론 및 금후 연구과제104
제1절 결론 104
제2절 금후 연구과제106
참고 문헌 107
국문 초록 109
감사의 글 111
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 디자인대학원
- Citation
- 이희권. (2011). 정보디자인에서 간섭효과에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/665
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256894
-
Appears in Collections:
- Art, Design, & Physical Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2012-02-02
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.