나무의 표피를 표현한 펠트 작품 연구
- Author(s)
- 윤지현
- Issued Date
- 2011
- Abstract
- 오늘날 세계시장은 하나의 시장으로 발전하고 있어 지역과 자연에 기반을 둔 전통의 가치를 고유의 문화적 형태로 결합하고 새롭고 현대적인 양식으로 개발해야 할 필요성이 대두되고 있는 시점이다. 그런 취지에서 우리들 주변에 산재한 자연의 모든 대상들은 고유한 특성과 이미지를 지니고 있다. 자연은 역사와 시대를 거쳐 많은 예술작품으로 표현되어 왔으며, 이 중 나무는 고대에서 현대에 이르기까지 일관된 작품의 재료와 대상으로 이용되어 왔다.
그 중 표피의 이미지에 매료되어 이를 조형적 작품으로 표현 하였다. 나무의 표피에서 얻어지는 이미지를 표현함에 있어서 여러 종류의 사진과 현장 체험을 통해 수집하였고, 특성을 살펴보기 위해 관련 서적과 문헌조사를 하였다. 나무의 표피를 표현한 섬유작품을 수집하여 연구내용에 대한 이해를 돕고자 했다.
나무 표피의 자연스런 무늬와 색의 생성에서 색채의 아름다움을 재발견하여 다양한 색채로 나타내려 하였고, 조형적인 특성을 찾아 사실적으로 표현하지 않았고 반 추상적인 형태로 이미지화 하고자 하였으며 하나의 단위형태(Unit Form)를 확대, 축소, 변형하는 방법으로 재구성 하였다.
또한 본 연구는 나무의 표피 이미지를 모티브로 디자인하고 펠트 기법으로 실제 작품에 제작하여 표현함으로써 친환경적인 삶을 요구하는 현대인들에게 친근하게 다가갈 수 있는 소재로 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 나무의 표피 일반적인 개념을 살펴보고, 그 조형적인 특성과 형태를 분류, 분석하였으며 그것을 바탕으로 시각적 특징이 드러난 표피를 재구성하여 제작하였다.
둘째, 표피를 보며 미적 가치를 찾았다. 표피에 따른 다양함을 반복적인 패턴으로 구성하였으며 이에 따른 색채의 변화로 다양한 느낌을 연출 하였다.
셋째, 펠트 기법에 있어 누노, 물, 니들-펀칭, 카빙기법을 주로 사용하여 나무의 표피를 효과적으로 표현 하였다. 나무 표피의 부조적으로 표현하기 위해 펠트의 두께와 이중 삼중으로 겹쳐서 제작하여 중첩된 이미지를 표현하였으며, 풍부하고 다채로운 색채미를 표현하였다.
넷째, 재료에 있어 양모, 실, 실크, 거즈, 타월 재활용 등을 사용하여 주 재료인 양모에 더욱 더 효과적인 질감으로 표현되었으며 포근한 느낌을 부각 시켰다.
본 연구에서는 나무의 표피를 주 이미지로 조형적으로 재구성하였으며 표현기법으로서 펠트(Felt) 제작기법에 대하여 연구하였고, 이러한 연구 결과를 토대로 섬유예술 및 디자인 전개의 확장 가능성을 제시하고자 하였다.
또한 여러 각도에서 자연의 사물을 바라본다면 좋은 아이디어들이 생성될 수 있으며 다양한 재료와 펠트 기법의 활용으로 새로운 기법들을 향후 개발 할 예정이다. 인식과 표현방법은 작가의 시각에 따라 다양할 수 있으므로 이에 대한 발전적이며 지속적인 연구가 필요할 것이다.|As the world market is changing into a single large market, the necessity to combine traditional values based on regions and nature for cultural values and develop a new and modern style has been suggested. In such intent, all the subjects scattered around us have peculiar features and meanings. Nature has been represented as artistic works through history and periods, and trees have been used as materials of artistic works since ancient period.
This study represented sculptural works using attractive images of the barks of trees. To represent images obtained from the barks of trees, they were collected through various kinds of photos and field trips, and relevant books and literatures were examined to identify their characteristics. Fabric works representing the barks of trees were collected to help understanding the study.
Beauty of colors was found from natural patterns of the barks and colors created to represent various colors and sculptural characteristics found were presented in semi-abstract style, not realistically, and were restructured through expansion, reduction and change of a unit form.
This study designed the images of the barks with motives and created real works using felt for modern people who desire for eco-friendly life, and the following results are presented:
First, the general concepts of the barks were examines, their sculptural characteristics and types were classified and analysed and the barks with visual characteristics were reproduced.
Second, aesthetic values through the barks were found. Diversity according to the barks was reproduced with repetitive patterns and various images were represented through changes in colors.
Third, the barks were effective represented with felt using nuno, water, needle-punching and carving techniques. For relief representation of the barks, felt was layered two- or three-fold to represent layered images and rich and colorful images.
Fourth, wool, yarn, silk, gauze, and towel were recycled to give more warm feeling on wool, a main material.
This study restructured the barks of trees as main images artistically and the analysed felt techniques. Based on the results of the study, it is to present a possibility to expand it to textile art and design.
When objects of the nature are looked at in various angles, good ideas can be created and with uses of various materials and felt techniques, new techniques can be developed. As recognition on them and how to represent them can vary according to viewpoints of researchers, more developmental and consistent research is needed.
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- Embargo2012-02-02
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