선박의 충돌사고에 있어서의 인적요소의 고찰
- Author(s)
- 김남휘
- Issued Date
- 2006
- Abstract
- It is stated that around 80% of all accidents at sea are attributable to human error which is begun with human factors. Human factors were defined to be the substantial cause of maritime casualties. Over the last several decades or so, the international maritime community has approached maritime safety from a predominantly technical perspective and operational facilities in order to reduce maritime accidents. Despite these technical innovations, the marine casualty is still high and significant marine casualties have occurred continuously in spite of expectation. Through the statistical analysis of marine accident reports, human factors which contribute to accidents is defined as the classification of accident causes by category of accident and it is shown that the human factor plays an very important role in collision and explain up to 97% of the occurrence.
This paper is analyzed on human factor onto the collision of ships a conceptual model of human factors such like SHELL Model and Reason's Error Model.
- Alternative Title
- Considerations of Human Factors onto the Collision of Ships
- Alternative Author(s)
- Kim, Nam-Hwi
- Affiliation
- 조선대학교 대학원
- Department
- 일반대학원 선박해양공학과
- Advisor
- 權寧燮
- Awarded Date
- 2006-08
- Table Of Contents
- List of Figures = ⅲ
List of Tables = ⅳ
Abstract = ⅴ
제 1 장 서론 = 1
1. 1 연구배경 = 1
1. 2 연구의 목적 및 범위 = 2
제 2 장 해양사고의 발생현황과 원인 = 4
2. 1 우리나라의 해양사고의 발생현황 = 4
2. 1. 1 해양사고의 종류 = 4
2. 1. 2 해양사고의 발생 빈도 및 추이 = 4
2. 2 해양사고 발생의 원인 = 9
2. 2. 1 우리나라 해양사고 발생의 주요 원인 = 9
2. 3 각종 해양사고에서의 인적요소의 비중 = 12
제 3 장 인적요소(Human Factor)와 인간과실(Human Error) = 15
3. 1 인적요소의 연구와 개념 = 15
3. 1. 1 다른 산업에서의 인적요소에 관한 연구 = 15
3. 1. 2 인적요소의 개념과 정의 = 17
3. 1. 3 해양분야에서의 인적요소의 연구 = 22
3. 2 인간과실(Human Error)의 개념 = 29
3. 2. 1 Rasmussen의 이론 = 30
3. 2. 2 Reason의 이론 = 31
3. 2. 3 HFACS(Human Factors Analysis and Classification System: 인적요소 분석 및 분류시스템) 인간과실이론 = 34
3. 3 인간과실의 발생원인 = 36
3. 3. 1 인간과실의 발생원인 = 37
3. 4 인적요소의 조사방법 = 39
제 4 장 인적요소와 충돌사고 = 42
4. 1 선박운항에서의 인적요소 = 42
4. 2 인적요소 조사의 절차 = 49
4. 2. 1 인적요소의 조사를 위한 IMO/ILO 절차 = 50
4. 3 선박의 충돌사고 = 60
4. 3. 1 선박충돌사고의 발생원인 = 61
4. 3. 2 선박충돌사고와 인적요소 = 64
4. 4 충돌사고를 일으키는 구조적 문제 = 65
제 5 장 결론 및 제언 = 68
5. 1 결론 = 68
5. 1 제언 = 70
참고문헌(Refere nces) = 72
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 김남휘. (2006). 선박의 충돌사고에 있어서의 인적요소의 고찰.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6380
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000232969
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-09-10
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.