CHOSUN

A. Dvořák의 집시의 노래 Op.55 에 대한 연구 : 연주해석을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
서민형
Issued Date
2006
Abstract
본 논문에서는 Antonin Dvořák의 Gypsy Song Op. 55에 대해 간략하게 이론적인 배경과 이 작품에 나타난 음악적인 특징을 살펴보고 그를 토대로 연주비교와 연주해석에 적용하고자 했다. 특히 체코어가사로 된 악보로 연구하였고 연주비교도 체코어가사로 연주한 음반과 독일어 가사로 된 다른 언어의 음반을 비교하였다.
각 민족들이 독립을 서두르며, 민족의식이 고조되어 어수선한 국제정세 속에서 태어난 드보르작의 음악은 아름답고 풍부하며 소박하고 균형 잡힌 고전적 구성으로 색채적인 화성과 음색이 특징이다. 무엇보다 서정적이고 민족적인 선율과 리듬의 명확한 표현이 그의 음악특징인데, 그런 그의 작곡세계와 음악적 특징은 Gypsy Song Op. 55에 잘 나타나 있다.
객관적이며 타당한 연주를 위한 Gypsy Song Op. 55의 이론적 연구의 결과와 연주해석에 대한 연구는 다음과 같다.
첫째, 가사는 보헤미아의 서정시인 아돌프헤이룩의 작품으로 민족적인 제재를 사용하였다. 둘째, 전체적 구조는 모두 2부분 또는 3부분의 가곡 형식으로 통일성을 이루어 연가곡적인 면을 볼 수 있다. 셋째, 선율은 풍부하며 반복과 동형진행이 거의 대부분이고 순차진행이나 도약과 같은 발전된 양식을 보이며 정열적인 집시의 특징묘사를 위해 소리의 탄력과 다이나믹이 강조되는 곳이 많았다. 또 집시의 음계 증2도가 사용되고 있다. 넷째, 리듬은 당김음과 붓점의 빈번한 사용과 장시적인 리듬이 사용되었고 빠른곡은 행진곡풍으로 진행되고 있다. 다섯째, 반주부는 성악 선율에서 반복되는 부분이 많으며 반주부와 노래선율이 대화하는 것처럼 이중적인 서로 다른 선율을 사용하여 아름다운 효과를 나타내었다. 이와 같이 드보르작은 Gypsy Song Op. 55을 통하여 집시의 자유로운 분위기를 표현하고 민족적인 색채가 강한 작품세계를 보여주었으며, 동시에 자신의 개성을 표현하고자 하였다.
이상의 분석결과를 바람직한 연주해석에 적용시킨다면 다음과 같다.
제1곡은 집시의 자유로운 생활을 의미하는 정열적인 가락으로 음색은 밝고도 힘차게 표현해야 한다. 또한 연주자는 폭넓게 선율을 연주하면서 악상을 잘 살려 가사의 내용을 잘 전달해야하고 풍부한 음색을 극적으로 표현하며 연주해야 한다.
제2곡은 같은 선율이 여러 번 반복되므로 셈여림에 특히 변화를 줘야 하며 소박한 민요의 선율을 적절히 표현해야 한다.특히 트라이앵글의 느낌을 잘 살리면서도 스타카토처럼 넘 끊어지지 않도록 주의하면서 연주해야 한다.
제3곡은 드보르작의 가곡 중 가장 섬세하고 감상적인 표현이 특징이다. 전체적으로 P로 슬픔을 속삭이듯이 절제하며 표현해야 하고 음정의 도약이 많아서 음이 끊기지 않고 애절한 심정을 끈끈하게 잘 표현하도록 해야 한다. 또 비브라토의 많은 사용보다는 호흡과 힘을 조절해서 깨끗하고 곧게 음을 유지하여 연주해야 한다. 또 반주의 감상적인 분위기에서 선율이 처지지 않도록 주의가 필요하다.
제4곡 드보르작의 Gypsy Song Op. 55중에서 가장 널리 알려져 불리 우는 아름다운 선율의 곡이다. 프레이즈 연결에 특히 유의해야 하며 ,음색은 매우 풍부하면서도 깊이 있는 감정의 표현에 한층 유의해야 한다. 특히나 이곡은 반주부와 선율이 각각 6/8와 2/4로 구분이 되어 있어서 반주와 선율이 더욱더 박자에 유의해서 연주해야 한다.
제5곡은 고독과 슬픔에 대한 감정을 동적인 감정으로 변화하여 표현한 곡으로 쾌활하게 진행되는 춤곡으로 템포의 변화가 많으며 점점 빨라지면서 절정을 이루며 마무리를 하는 곡이다. 속도가 바뀔 때마다 음색도 적절히 변화시켜야 하고 속도가 빨라질수록 음색이 예민하고 강렬하게 연주해야 한다. 딕션 또한 더욱 선명하게 발음해야 한다.
제6곡은 집시의 외형적인 자유보다도 내면적인 자유를 깊이 묘사하고 있으며 경쾌한 듯 하면서도 힘찬 선율로 이루어져 있다. 이곡은 자유로운 집시의 즐거움을 으스대는 듯한 느낌을 표현하면서 연주해야 한다. 음색은 밝고 경쾌한 느낌이어야 하고 호흡과 음정에 정확한 발음에 주의해야 한다.
제7곡은 집시의 자유를 찬미하는 정열적인 노래로 7개의 가곡 중 절정을 이룬다. 반주와 선율의 속도변화를 잘 표현해야 하며 음정과 선율이 반복되며 간결하므로 선율이 끊이지 않고 연결되도록 부르고 이 곡의 마지막부분인 클라이막스를 연주할 때는 충분한 호흡과 풍성한 음량으로 자유를 최대한 표현해야 한다.
앞에서도 언급했듯이 일반적인 연구와는 다르게 체코어 가사로 된 악보를 가지고 연구하였고 체코어의 발음기법을 명시하였는데 이것만으로도 기존 문헌이나 논문에서는 찾아보기 힘든 아주 소중한 자료가 될 것이다. 거기에 체코어가사와 독일어가사의 음반을 연주 비교하여 연구하였는데 독일어가사로 연주하는 것 보다 간결해서 부드럽게 연주할 수 있을 뿐만 아니라 집시의 노래에 대한 표현을 더 효과적으로 할 수 있는 체코어로 이 작품을 연주하는 게 더 좋다고 생각된다. 또한 이러한 노력의 결과는 Antonin Dvořák의 Gypsy Song Op. 55을 공부하는 성악가들에게 많은 도움이 될 것이다.|The purpose of this study is to briefly evaluate the theoretical background and musical characteristics of Gypsy Songs Op. 55 by Antonin Dvořák and to apply them in comparison and interpretation in its performance. The study was conducted using its score in the Czechoslovakian language, and comparison of its performance was made using recordings in Czechoslovakian, German, and other languages.
Composed in the midst of a tumultuous international crisis with many nations declaring independence with an upsurge of national consciousness, Dvořák’s music is beautiful, rich yet simple and balanced, and through its classical structure, presents colorful harmony and tone, which are characteristic of his music. More than any other quality, clear expression of lyrical and nationalistic melody and rhythm is a unique characteristic of his music, and his composition style and musical characteristics are well displayed through his Gypsy Songs Op. 55. The results of theoretical studies and performance interpretation of Gypsy Songs Op. 55 for its objective and appropriate performance are as follows.
First, the libretto used in Gypsy Songs Op.55 is the works of lyricist Adolf Heyduk with a nationalistic theme. Second, the overall structure consists of 2 part or 3 part song form, which creates unity throughout the song displaying characteristics of a song cycle. Third, the melody is rich, uses repetitions and sequences, uses advanced styles such as stepwise movement and disjunct motion, and in order to portray the passion of the gypsies, many parts through out the piece emphasized resilience of sound and dynamics. In addition, Phrygian seconds, the scale of gypsy are also used. Fourth, frequent use of syncopation and dotted rhythm and long-verse-like rhythm can be heard, and song with fast tempo took on the style of a march. Fifth, vocal melodies were repeated throughout many parts of the accompaniment, and different melodies were used to create a dialog between the accompaniment and the voice producing beautiful effects.
Using the above elements, Dvořák expressed the free atmosphere of the gypsies, showed composition style with strong nationalistic color, and at the time, expressed his own unique characteristics through Gypsy Songs Op. 55.
Application of the above results of theoretical analysis to appropriate interpretation of performance is as follows.
No. 1, My Song Resounds (Mein Lied Ertönt), is a passionate song that signifies the freedom of the gypsies therefore the tone must be vividly expressed with strength. In addition, the performer must bring to life the melodic motif with through an extensive performance of the melody, clearly communicate the meaning of the lyrics, and must theatrically express its rich tone.
No. 2, Hark! How My Triangle (Ei, Wie Mein Triangel), has many repetitions of the same melody, therefore, its dynamics must be emphasized for each repetition and appropriately express the melody of a simple folk song. Especially, at the same time the sense of a triangle is created, the performer must be careful to prevent notes that are too short resembling staccatos.
No. 3, Silent Woods (Rings Ist Der Wald), is the most delicately and sentimentally expressed of Dvořák’s songs. The overall piece should be performed in p and in order to create an expression of sad whispers, and due to the many disjunct motions within the peace, the performer must sustain the sorrowful emotions without breaks in the flow of the notes. Also, rather than use of vibrato, breathing and strength must be controlled in order to maintain clean and steady notes. In addition, performer needs to be careful so that the melody is not drowned or overshadowed by the emotional expression of the harmony of the accompaniment.
No. 4, Songs My Mother Taught Me (Als Die Mutter), is a song with a beautiful melody and it is most frequently performed of Gypsy Songs Op. 55. The performer must pay attention to transition between phrases and to the tone for a deep, rich, and expressive sound. In this piece especially, the accompaniment and the melody are in the time 6/8 and 2/4 respectively, therefore, it needs to be performed with careful consideration of its time and rhythm.
No. 5, Tune Thy Fiddle, Gypsy! (Reingestimmt Die Saiten) makes the transition from sorrowful and melancholy to cheerful and lively dance music. It has many tempo changes, reaches its climax through acceleration in tempo and ends the song. The tone must be change appropriately at each shift in tempo, and as the temp increase, the tone must be display increasing sensitivity and strength. In addition, diction must also be made clearer.
No. 6, Garbed In Flowing Linen (In Dem Weiten, Breiten, Luft'gen Leinenkleide), has a deep portrayal of the intrinsic freedom of gypsies more than their external freedom, and is composed of powerful and lively melodies. This piece should be performed to express the gypsies’ pride in their freedom and happiness. The tone must be lively and bright, and must give careful consideration to the breathing technique, intonation, and accurate articulation.
No. 7, The Heights Of Tatra (Darf Des Falken Schwinge Tatrahöh'n), is a passionate song that glorifies the freedom of the Gypsies and is the climax of the 7 songs of Gypsy Songs. The tempo changes of the accompaniment and the melody just be well expressed, and because intonation and the melody are repetitious and concise, it must be sung so that the melody is continuous without breaks, and when the climax of this piece is being performed, expression of freedom must be maximized through sufficient breathing and rich and powerful tone.
As mentioned earlier, unlike general studies, this study was conducted using the score in the Czechoslovakian language and articulation technique of the language is specified. This alone will be of valuable source information that cannot be found in existing documents or studies that have been conducted in the past. Also, a comparison was made between performance in Czechoslovakian and German. Because of its brevity compared to the German version, not only it can be performed with a smoother flow, the Czechoslovakian language is more effective in expressing the Gypsy Songs and therefore should be performed in that language. In addition, results of such efforts will be of great assistance to vocalists studying the Gypsy Song.
Alternative Title
A Study on Gypsy Songs Op. 55 by A. Dvořák : Focusing on interpretation of musical performance
Alternative Author(s)
Seo, Min-Hyung
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 음악학과
Advisor
박계
Awarded Date
2006-02
Table Of Contents
표목차
악보목차
영문 초록
국문 초록
Ⅰ 서론 = 1
1 연구 목적 = 1
2 연구의 방법 = 2
Ⅱ A Dvořák 집시의 노래 (체:CIKÁNSKÉ MELODIE 독:Zigeunermelodien) Op 55의 이론적 배경 = 3
1 드보르작의 생애와 음악 = 3
1) 생애 = 3
2) 민족주의 음악 = 7
3) 음악적 특징 = 9
2 드보르작의 가곡 = 11
1) 가곡 목록 = 11
2) 가곡의 전반적인 특징 = 12
3 집시 음악 = 13
4 집시의 노래 Op 55의 창작배경 = 16
Ⅲ 집시의 노래 Op 55의 연주해석 = 17
1 제1곡 Má píseň zas mi láskou zní = 17
2 제2곡 Aj? Kterak trojhranec můj = 23
3 제3곡 A les je tichý kolem kol = 27
4 제4곡 Když mne stará matka = 32
5 제5곡 Struna naladěna = 36
6 제6곡 Široké rukávy = 40
7 제7곡 Dejte klec jestřábu = 44
Ⅳ 결론 = 48
참고문헌 = 51
부록 집시의 노래 Op 55 체코어 가사로 된 전곡 악보
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
서민형. (2006). A. Dvořák의 집시의 노래 Op.55 에 대한 연구 : 연주해석을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6020
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000232661
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-09-01
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.