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중국 현대미술의 발전경향에 대한 연구 ―나와 중국 현대미술과의 관계

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Author(s)
김백양
Issued Date
2005
Abstract
논문은 중국이 78년 무산계급문화대혁명이 끝날 무렵부터 개혁개방을 시작하여 지금까지 중국의 당대미술 발전경향에 대하여 연구를 진행한 학술논문이다.
제 1장은 서론으로 2개의 절로 나뉜다. 제1절은 연구의 목적과 범위이다. 개방된 중국의 외래문화와 미술유형에 대하여 연구를 진행 하였다.새로운 철학 등 외래적인 작용 하에 문화대혁명의 정치목적의 단일하고 삭막한 예술형태를 완전히 무너뜨림으로써 미술계에는 다양하고 각자의 특성을 지닌 새로운 예술형식의 국면을 맞게 된다. 수많은 미술현상에서 논문은 당대미술의 발전과 미술발전의 경향 두 중요 포인트에만 범위를 한정하고 크게 몇 종류의 주요 내용을 요약하고 중국 당대 미술발전의 경향을 연구하였다. 이로써 중국 당대미술 발전의 큰 맥락을 보다 뚜렷하게 이해를 돕고자 하였다. 이것이 바로 나의 연구목적이며 범위이다.
제 2절은 연구의 동기와 방법이다. 중국 당대미술을 선택하여 연구하는 동기는 내가 한국에 와서 중한 양국의 문화교류가 매우 활발히 이루어지고 한국인들이 중국 당대미술 발전에 대하여 매우 관심을 가지고 있음을 알게 되고 그 관심에 대한 설명의 필요성을 느꼈기 때문이다. 중국 당대 미술이 국제미술대전에서왕성하게 활동하고 국내에서의 뜨겁게 이루어지고 있는 당대 미술발전 경향과 내용을 한국에 소개함으로써 중·한 문화교류에 자그마한 보탬이 되고자 한다.
연구하는 범위는 당대미술이 발전과정에서 전통적인 사실주의 미술이 중국미술의 주류를 이룰 때부터 주류미술과 대립하는 실험미술이 중국당대 미술발전에서 일으키는 작용과 실험미술의 다양성을 연구한다. 현재 실험예술의 다양성은 중국의 주류미술을 희석시키고 있다.
제 2장은 중국당대 사실주의 미술에서 형성된 주류미술의 원인과 발전경향을 연구한다. 모두 4절로 나뉜다.
제 1절은 서양화에서부터 중국 주류미술로의 정착까지를 연구한다. 우선 역사의 시점에서 연구를 시작한다. 유럽의 문예부흥 시기 이태리인들이 사실적인 미술을 중국에 들여왔다. 청나라부터 신해혁명, 5.4신문화운동, 해방된 중국이 소련의 미술교육체계를 도입하고 또 지금 국외에서 서양의 사실주의 미술을 배우고 중국미술에서 중요한 위치에 이르게 하는 등, 이 모든 것은 사실적 이념과 사실적 미술을 보편화시키는 것과 직접적인 연관이 있다. 이는 사실주의 미술이 중국의 주류미술로 자리를 잡게 된 것을 설명 하였다. 실험미술은 사실주의 주류의 일부를 조금씩 변화시키고 사실도 여러 종류로 변화하고 있다. 이를테면 실험적인 미술관념으로 구상을 하고 창작한다(현대적 표현). 그러나 표현하는 방법은 아직도 사실적으로 이도 본문에서 서술할 내용이다.
제 2,3절은 신 고전풍의 미술과 분포도를 연구한다. 중국이 개방이후 문화대혁명의 참혹상을 규탄하는 미술, 미국의 향토 사실주의 화가 와이츠(Anderw Wyeht)풍의 중국 유행, 중앙미술학원 교수들이 유럽의 미술을 고찰한 후 고전미술, 순결한 회화언어,재료기법에 관한 미술계와 언론에서 토론을 진행하면서 결과적으로 신고전주의의 출현을 초래하였고 전국 각지에서 신고전풍의 풍조가 일기 시작하였다. 전국 미술대학은 기본적으로 모두 이런 풍이 주류를 이루었다. 전국미술대전에서도 신고전풍의 작품들이 우수한 성적을 거두는 등 예술계에서 가장 큰 영향력을 과시하였다.
제 4절에서는 향토주의의 미술을 연구한다. 향토미술은 역사의 산물로써 문화대혁명시기 마오저동(毛澤東)의 호소에 부응하여 화가들이 농민들의 재교육을 받을 당시에 생겨난 것이다. 이들 화가들은 중국의 농촌, 농민에 대하여 정확하게 이해하고 있었다. 그리고 절대 다수 인구의 농민현상은 국가와 예술가들이 특별하게 관심을 갖는 대상이기도 하다. 사람들은 농민현상에 대한 곤혹감은 이후의 화가들이 중국의 향토 사회현상을 현대적인 관념으로 표현하는 유행을 만들기도 하였다.
제 3장은 당대 실험예술의 경향에 대하여 연구하고 5개 절로 나뉜다. 앞 3절은 80년대 중국의 현대미술의 생성원인, 현대미술의 주요사건, 신조미술이 중국에서의 주요 분포상황을 연구한다. 79년 북경의 ‘성성(星星)미술전’으로 인하여 유발된 매체를 통한 서양의 현대주의에 대한 논쟁으로 서양의 각종 예술이 중국에 광범위하게 전파되었다. 85년 4월 전국규모의 ‘황산유화회의’는 중국 예술관념의 혁명을 논쟁함으로 중국에서 또 많은 반향을 일으켜, 마침내는 각종 신사조의 미술형식이 제각기 등장하고 신 실험예술이 시작되었다. 이에 따라 매체에서도 와 각종 미술잡지, 신문들이 발간되어 신조 미술의 각종 활동과 평론을 소개하기도 하고 예술에 대한 쟁의와 논쟁을 벌이기도 하고 또 국외의 미술사조, 유파, 예술이론 간행물 등을 소개하면서 문화혁명 때 출판 금지 되었던 서양 예술철학물들이 속속 중국에 소개되어 들어왔다. 사람들은 서양철학의 관점으로 사물을 보기 시작하였다. 권리의 의지, 비극적 인식, 존재주의와 사람의 자유, 존재에 의의 등은 모두‘ 85년 신사조 미술운동’으로 이어진다.
인간 존재의 의의 등 관념의 예술적 탐구는 사람들로 하여금 자신의 가치에 대하여 반성을 하게 한다. 중국에는 화가이면서 철학가인 사람이 매우 많다. 이런 현상은 85신조 미술운동을 불러일으켰다. 각종 유형의 그림들이 우후죽순처럼 나타나고 마침내 89년 ‘중국현대예술대전’으로 발전한다. 80년대에 출현한 각종 현대예술 현상은 90년대 미술의 활성과 성숙함에 기초를 닦았다.
제 3절 후반에서는 신생대미술을 연구한다. 신생대는 60년대에 출생한 젊은 층으로써 그들과 지식청년 세대는 또 다르다. 그들의 관심은 지식청년처럼 국가, 인류, 우주, 인간의 존재적 의의와 가치로 역사를 반성하고 모종의 문화가치를 추구하는 가치관이 아니다. 그들의 관심은 자신과 주변, 도시생존 경험과 관련된 것들이다. 재미있거나, 유머스럽고, 자극적인 것을 추구하며 다른 사람이 하교할 때 나는 등교하는 등 역효과를 즐긴다. 미술표현 방법도 예전의 엄숙한 예술풍격을 탈피하여 생략, 과장, 만화, 표정, 혼란적 수법은 그들이 즐겨 쓰는 수단이다.
제 4절에서는 중국의 팝아트를 연구한다. 한 번의 국제 전시회가 뜻밖에도 중국의 팝아트가 다른 중국 당대미술작품보다 먼저 국제무대에 소개됨으로써 국외에서 중국 당대미술에 대한 오해를 일으키기도 하였다. 미술계에서도 팝아트에서 발생한 ‘후 식민주의문화’ 침략문제와 관련 끝없는 논쟁을 벌여왔다. 비판과 모방이 동시에 존재하고 일시에 당대미술 창작은 모방과 추종의 기형 속에서 발전하게 된다. 89년 북경에서 6.4학생 민주화사태가 발생하고 중국의 정치에는 변화가 나타났다. 정치는 중국에서 가장 예민한 부분이다. 예술가들은 직접적인 정치적인 표현을 회피하고 우회하는 방법으로 예전의 정치적 우상들을 화면에 등장시키기도 하고 거기에 현재의 소비기호를 짜깁기 하면서 중국특성을 지닌 정치적 팝아트가 중국미술계에 나타나기 시작하였다. 현재 경제적 개혁, 상품의 소비에 대하여 사람들이 많은 생각을 하기 전에 이미 실질적인 상품들이 사람들로 하여금 현란한 상품사회로 휘몰아 가버렸다. 사람들은 혼란스럽고 의심스러워지고, 우울하고, 스트레스에 시달리기 시작하였다. 현재의 소비상태를 반영하는 대중문화는 세상을 조롱하는 듯한 현실주의적 팝과 속된 예술이 연이어 출현하면서 사람들의 이런 심리상태를 가장 잘 나타내주고 있다.
제 5절에서는 관념미술을 연구한다. 문화에서 발생한 소극적 현상은 사람들의 생각이 당대적 특성으로 발전하는 것으로 유도하였다. 동서양 냉전의 해소, 교류와 융합, 동서양 문화의 상호 모순도 점점 빈번히 일어나고 있다. 특히 서양의 지구촌, 중심점, 후 식민문화 등은 중국 관념의 예술이 현재의 문화-식민문화의 경향으로의 발전을 가속화 하였다. 이로써 당대미술의 불길함을 드러냈고 관념적 다양성을 이르게 하였다. 논문에서는 동서양 관심 포인트의 차이점을 논술한다. 아울러 몇 가지의 사례로 중국 관념미술의 특성에 대하여도 분석하였다.
제 4장은 나의 작품과 중국 당대미술의 관계에 대하여 연구한다. 두 부분으로 나뉘는데 하나는 중국 당대미술이 나에 대한 미친 영향, 두 번째는 한국미술이 나에게 끼친 영향을 정리한다.
문장의 마지막 장에서는 개괄적으로 두개의 주요한 관점으로 중국 당대의 미술발전의 전위성을 설명하고자한다. 하나는 서양의 식민문화의 지속적인 중국문화 침략행위에 대처해야 한다는 것이고 다른 하나는 당대 민족문화를 설명하고 대표할 수 있는 진정한 자신의 작품만이 세계로 나아갈 수 있다는 점을 강조하고자 한다. 이로써 본 논문의 맺음말로 한다.|The thesis is an academic one which researches into the developing tendency of the contemporary Chinese art from the end of the so-called "Culture Revolution" in China and the beginning of China's reform and opening-up to the present. It chiefly consists of five chapters.
Chapter One is an introduction that contains two sections. The first section deals with the purpose and scope of the research. Since China's opening-up to the outside world, the schools of culture and art, new philosophy, etc. from abroad have broken the stiff deadlock of art that served the politics only during the "Culture Revolution". The new situation of a great variety of art has come into being, letting a hundred flowers blossom. Of the phenomena of a great variety of art, namely the "Development" of contemporary Chinese art and the "Tendency" of its development, concentrates the "great art" on the main currents of its "several types,"researching into the developing tendency of contemporary Chinese art, which will make a clearer understanding of the main thread of contemporary Chinese art.
The second section deals with the motives and methods of my research work. The constant appearances of contemporary Chinese art on world's exhibitions, the rapid development of contemporary art at home, especially since my coming to Korea, the prosperous exchanges of contemporary cultures between China and Korea, and the Korean people's sincere hope for learning about the development of contemporary Chinese art have motivated me to introduce contemporary Chinese art to Korea.
In the development of contemporary art, the traditional realistic art has not lost its main function in contemporary Chinese art, which I employ as the main thread to set off the function and diversity of the experimental art in the development of contemporary Chinese art by contrast with the main opposite art. As time goes by, the diversity of the experimental art is reducing the main art in China.
Chapter Two is to study the reasons of forming the main current art in contemporary Chinese art and several tendencies of its development. This chapter consists of four sections.
Section One deals with how the main current art has been gradually from the western painting. It studies the reasons of forming the Chinese realistic art, contributory relationship with the experimental art. At first, the research starts from the historical viewpoint. The influence from the European Renaissance when the Italians Brought the realistic art into China, from the Qing Dynasty to the Xinhai Revolution, the New Culture Movement of "May Fourth", the introduction of the Soviet system of artistic education into the New China, to the acceptance of the Western realistic art by the first group of the overseas Chinese students, and the later influence upon the Chinese art and its position, all the series of events have something close to do directly with the theory maintaining and carrying out the realistic art. All these events have shown their influence of the realistic art upon the formation of the Chinese art and have also shown that it is not strange that the "realistic art" has become the main current art in China. As time moves on, the experimental art is reducing something of the realistic current art. The realistic art is also changing, such as the conception and creation with the realistic art (modern expression), but the expressive way is really realistic, which this thesis is to discuss about.
Section Two and Section Three are to study the neo-classic art and its distribution. Since China's opening-up, the scar art of accusing the "Culture Revolution", the popularity of the style of Andrew Wyethan American painter of local realismthroughout China, and the great discussion among the artistic circles and press circles in the periodical of "The Fine Arts" about "classic art", "pure painting language" and "material skills" after the investigation of the European art made by the instructors from China's Central Institute of Art resulted in the appearance of "neo-classicism", in China. The wave of "neo-classicism" surged throughout China. All the institutes of art in the country have become the main force of this painting style, and the paintings of this style have won prizes one after another on the national art exhibition, which has caused great influence upon the artistic circles all over the country.
Section Four deals with the art of provincialism. The local art has formed a phenomenon in the history. Among the painters who stand for the local art are those who went to the countryside to be reeducated by the peasants in order to follow Chairman Mao's callthen the students from high schools had to go to the countryside to take part in the physical labor for several years. They have got a perfect understanding of the Chinese peasants. In addition, the "peasant phenomenon" with big population has been paid special attention by the state and the artists, which has resulted in the tendency in which the later artists express the phenomena of local society in China by using the contemporary theories.
Chapter Three studies several kinds of developing tendency of the contemporary experimental art, which consists of five sections. The first three sections research into the discussion, different views and arguments about the western modernism in the media caused by Beijing Art Exhibition of "Stars" in1979. For a time, all kinds of western art spread widely in China. In April, 1985, National "Huangshan Oil Painting Conference" discussed the "revolutionary"issue about the artistic thoughts in China which made a thousand waves surge by a strike of one stone. The art of different kinds of new thoughts came into being, marking the beginning of the new (experimental) art. Before long, the news and media pushed the waves forward to set up different types of artistic newspapers and periodicals with the "China's Art Paper" as the leading one. Various activities, comments introducing the new art carriedon discussions and arguments in the media. There were also various periodicals introducing foreign artistic trends of thought, schools and artistic theories. The western philosophy of art, which was not allowed to be published in China during the period of the "Culture Revolution", was introduced into China in succession. The people began to employ the western philosophical points of view, such as the "will of rights", "consciousness of tragedy", "existencialism versus human's freedom", "Of the significance of existence", all of which led to a rising wind and scudding clouds. Various schools of painting were established like bamboo shoots after a spring rain, which resulted in the "Great Exhibition of Contemporary Chinese Art"in 1989. The phenomena of art appearing in 1980s laid a good foundation for the vigor and maturity of art in 1990s.
The new generation refers to those young people who were born in 1960s. They are different from the "educated youth". What they are concerned with is not what the "educated youth" cared for, such as the country, human beings, universe, the significance of man's being, and recalling the history of value, seeking for a certain cultural concept of value. They are much concerned with themselves and their surroundings, caring for something concerning the experience of living in cities. They pay attention to their own concept of "value in the mood for "playing well", "humor", "excitement", "fun" and being contrary to others. They have turned the methods of artistic expression from the "serious" style of art into "ellipsis", "exaggeration", "expression" and "confusion", which they are used to employ very often.
Section Four researches into the Pop Art in China. A comparatively unexpected international exhibition made the Chinese pop works to be shown internationally ahead of the other contemporary Chinese art, which caused the foreign misunderstanding of the contemporary Chinese art. The endless arguments arose among the artistic circles about the problem of the aggression of "later colonial culture" in Pop Art. Criticism and imitation exist at the same time. For a time, the creation of the contemporary artistic works developed in the grotesque shapes of imitation and pursuit. "The Incident of 1989"happened in Beijing. Some political changes took place in China. Politics is sensitive in China. In order to avoid expressing their attitudes towards political standpoints, the artists took measures of roundabout dispelling, using the image of the out-of-date politics as the leading language symbols, putting together the present consuming symbols, which resulted in the appearanceof the political Pop Art with China's characteristics. Without knowing more about the present economic reform and consumption of commodities, the waves of the present commodities made the people involved in the reality of commodity society. So the people began to be confused, doubtful, gloomy and frightened. The appearance of the cynical realistic Pop Art expressing "popular culture of the present consumption of commodities and the bright-colored art described the mood of these people incisively and vividly.
Section Four researches into the phenomena of dispelling in conceptive art and culture, which has made the people's concept develop further to the contemporary characteristics. The clearing up of cold war between the east and the west, exchange and mixing, contradictions between the eastern and western cultures take place frequently. Particularly, the western attitude towards the eastern "globalization" in the central belt of ideology, the edge and the later colonial culture have quickened the Chinese conceptive art to develop based on the present culturethe tendency of colonial culture, forming an ill omen of the contemporary art and leading to the diversity of concept. The thesis also expounds the different attention paid on the concept by the east and west, and makes a detailed analysis of the characteristics of China's conceptive art by giving examples related to the above aspects.
Chapter Four talks about the relationship between the contemporary Chinese art and my artistic works, which consists of two parts. The first part is about the tendency of contemporary art and cultural concept in China, and the second part is about the world changing point of my artistic works.
The last chapter sums up and shows the developing prospects of contemporary Chinese art. Firstly, we should be on guard against the continuous aggression upon the Chinese culture from the western colonial culture. Secondly, we should work out our own contemporary art that represents our national culture, marching forward to the world, whish are used as my concluding words.
Alternative Title
The Research in the Developing Tendency of the Chinese Modern Art "My Relationship with the Chinese Art"
Alternative Author(s)
Jin, Bai-yang
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 미술학과
Advisor
조송식
Awarded Date
2005-08
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 목적과 범위 = 1
2. 연구의 동기과 방법 = 3
Ⅱ. 현대 사실주의 미술의 발전 양상 = 11
1. 서양화로부터 주류 미술의 점진적 형성 = 11
2. 신고전풍의 미술 = 22
3. 신고전풍의 구체적 분포 상황 = 31
4. 향토적 사실주의 미술 = 33
Ⅲ. 현대 실험미술의 양상 = 36
1. 모더니즘 미술 = 42
2. 85/신사조 미술과 구체적 분포상황 = 51
a. 신사조미술 = 51
b. 구체적 분포상황 = 55
3. 89년 중국현대미술전과 신생대미술 = 70
a. 89중국현대미술 = 70
b. 신생대미술 = 74
4. 중국의 팝아트(POP Art) = 84
5. 관념미술을 특징으로 하는 중국 현대미술 = 108
Ⅳ. 나와 중국 현대미술과의 관계 = 134
1. 중국 현대미술의 경향과 문화관념 = 134
2. 나의 작품세계의 전환점 = 143
Ⅴ. 맺는 말 = 148
Ⅵ. 참고문헌 = 156
Ⅶ. 도판 목록 = 161
Ⅷ. 도판 = 165
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김백양. (2005). 중국 현대미술의 발전경향에 대한 연구 ―나와 중국 현대미술과의 관계.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5978
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234893
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • Embargo2005-10-21
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