실경산수화의 변천과 남농 허건
- Author(s)
- 김대중
- Issued Date
- 2005
- Abstract
- 조선후기 회화는 봉건왕조의 500년 문예전통을 집약한 것이라고 볼 수 있다. 또 근대의 문을 두드리는 사회상에 따라 한 시대 양식으로 부상하여 발전하고 퇴조하였다. 즉 조선풍의 사실주의 창작방식은 17세기에 새롭게 그 기운이 일었고, 18세기에 완성을 보게 된다. 이때 새로운 회화장르인 실경산수가 태동하게 되는데 이는 16세기 사대부 지성인들의 자각에 의하여 일기 시작했다. 중국에서 도입된 화보식 관념 산수에서 탈피하여 한국의 자연을 소재로 한 작가의 미의식을 바탕으로 탄생된 회화 양식이다.
조선 중화사상의 영향으로 조선 후기 화단에도 새로운 변화의 바람이 이는데 그 변화의 물결 속에 완성되어 부각 된 것이 바로 진경산수 이다. 진경산수는 바로 중화사상을 모태로 하여 탄생한 회화장르라 할 수 있다.
이러한 역사적 배경을 바탕으로 18세기에 겸재 정선은 우리나라의 실재하는 경관의 사생에 주력하여 정선 특유의 진경 산수화풍으로 발전시켜 나갔다. 또한 이 시대의 산수화는 남종화법에 기반을 두고 생활 주변에서 접할 수 있는 소재로 새롭고 독창적인 화법으로 발전 되어 졌으며 사대부 문인화가들이 寫景에 동참함으로써 더욱 융성 하게 된다.
그 이후 18세기 초부터 남종화가 조선시대 화단의 주류를 이루게 되어 선비 화가들 뿐 아니라 화원들도 따르게 되었다. 조선시대 후기에 유행한 남종화는 조선시대 말기에 이르러 더욱 확고한 위치를 이루게 된다.
근대에 접어들어서 실경은 서화 미술회 출신들과 일본에서 修學한 작가들에 의해 발전하게 되었다. 조선 미술전 관문을 통과함으로써 화단에 진출하였고 그들이 배운 은사의 화법 경향으로 줄기를 형성하였다. 여러 경향의 줄기가 나타났다는 것은 그만큼 화단의 창조적 움직임이 다채로웠다는 것을 의미한다. 신진들은 그들 선배들에 의해 자각되기 시작한 근대성을 새로운 조형방법의 실현을 통해 획득해 나아갔다.
대표적 작가로는 노수현, 이상범, 이용우, 장우성, 변관식 등이 있다. 이들은 다른 화가들의 실경 산수화와는 또 다른 측면으로 실경을 개척해 나가고 있음을 알 수 있다. 이들과 더불어 한국의 자연을 바탕으로 남종화풍을 현대에 맞도록 노력한 작가로 남농 허건을 들 수 있다.
남농은 소치, 미산으로 내려오는 雲林山房의 화맥을 이어받아 전통적 화풍을 근간으로 해서 독특한 회화세계를 창출하였다. 그가 우리 현대 미술사에 공헌한 것은 소치 이후에 나타난 가장 남도적 화가라는 점이다.
남농의 회화세계를 4기로 나누어 남농의 실경이 시기적으로 어떠한 변화를 거쳐 뿌리 내렸는지, 또한 발전되어졌는지 알아보고 조선시대부터 근대에 이르기까지 실경산수의 변천과정을 살펴보는데 의미가 있다하겠다.|Conversation can assume that integrate literature tradition 500 years of enfeoffing king's direct rule the chosun dynasty era latter term.
Also, is expose by way of age according to phase of life of modernization and develop and was declining. That is, the energy of realism production way of the chosun dynasty style happened, and completed in 18th century newly in 17th century. This time, though Book of Songs mountains and water to be new conversation genre is appeared, this began to happen by 16th century the gentry intellectuals' self-consciousness. It is conversation style that is gotten born with writer's esthetic sense which do Korean nature that escape in a picture book idea landscape to enter from China to site.
The conversation organization of latter term is wind of new change by effect of Sino-centrism, it is real landscape painting justly that is embossed because being completed in wave of the change. Real landscape painting can say as conversation genre that get born because do Sino-centrism to basis justly.
'Gyeomjae Jung-sun' made efforts and develop in real landscape style of only 'Jung-sun' that draw our country's existed scenery in 18th century with such historic background. Also, landscape painting of this age was developed by new and unique narration to site that can allow fetters to 'The Southern school of Chinese painting techniques' and contact in life and illustrious official painters participate and developed more.
As well as 'Painting of the Southern school' broad-stitch scholar accomplishing shipbuilding era painting circles' main current since next early 18th century, followed the artists members. At Choson Dynasty age latter term, prevalent painting of the Southern school accomplishes more firm position at this time.
Actual view was developed by writers who study oil painting art inning origins and Japan taking at modern age. By teacher's narration which advanced to painting circles by they pass 'CHOSUN art exhibition' barrier and they learn, formed influence. It means that painting circles relationship creative motion was various so much that influences of several tendency appeared. Modernity that kid influences are begun to awake by their elders through fulfillment of new modeling method more develop .
Typical writer is "Nosuhyeon", "Isangbeom", "Iyongu", "Janguseong", "Byeongwansik" is ridgy. These can know that is trying actual view for another side with other painters' actual view landscape. Can lift "Namnong Huh-gun" by writer who try to take painting of the Southern school style at present age with Korean nature along with these.
"Namnong" invented the peculiar conversation world because inherit picture techniques of "Unrimsanbang" to come by "Sochi", "Misan" and do traditional picture techniques to basis. It is point that is a head of a family style of the southern painter who appear after Sochi" that he contributes to our modern art history. Divide the conversation world of "Namnong" by 4 time recognize whether actual view of "Namnong" formed via some change by time, also was developed and meaning will do Itda examining change process of actual view landscape until modern age since Choson Dynasty age.
- Alternative Title
- Change of nature landscape painting Ho kon Namnong
- Alternative Author(s)
- KIM, Dae-Jung
- Affiliation
- 조선대학교 대학원
- Department
- 일반대학원 순수미술학과
- Advisor
- 김대원
- Awarded Date
- 2005-08
- Table Of Contents
- 목차
도판목록 = ⅰ
ABSTRACT = ⅲ
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 실경산수의 의미와 역사성 = 3
Ⅲ. 조선후기 살경산수의 전개 = 5
1.조선후기 진경산수화와 풍속화의 발전 = 5
Ⅳ. 남종화의 유입과 진경산수 = 18
1. 진경산수화와 풍속화의 퇴조 = 18
2. 남종화의 발전 = 22
Ⅴ. 근대 실경산수 발전과 대표작가 = 27
Ⅵ. 남농 허건의 실경산수에 관한 연구 = 35
1. 남농 일가의 배경 = 35
2. 남농과 운림산방 = 35
3. 남농의 작품세계 = 36
1) 전통화 수련기(1930~1939) = 36
2) 일본화 영향기(1940~1944) = 38
3) 남농화 모색기(1945~1950) = 40
4) 정착기(1951~1987) = 41
4. 남농회화의 조형적 특성 및 화법 = 43
1) 禿筆의 화법 = 43
2) 渴筆의 화법 = 44
3) 速筆의 화법 = 45
5. 남농이 호남화단에 끼친 영향 = 46
Ⅶ. 결론 = 48
남농의 연보 = 50
참고문헌 = 53
참고도판 = 56
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 김대중. (2005). 실경산수화의 변천과 남농 허건.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5959
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234625
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
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- Embargo2005-11-12
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