Ernst H. Gombrich의 미술양식론
- Author(s)
- 이지은
- Issued Date
- 2005
- Abstract
- 본 논문은 20세기 가장 대표적인 미술사가의 한 사람으로 평가받고 있는 곰브릭(Ernst. H. Gombrich, 1909-2001)의 이론이 양식론 일반에서 차지하는 위치를 조명할 것을 목적으로 한다.
곰브릭은 다양한 학문적 배경을 지니고 있지만, 그의 미술사이론을 특징짓는 것은 그의 심리학적인 방법론이라 말할 수 있다. 그는 특히 미술에 있어서의 양식의 변화에 대한 합리적인 생각을 추구하는 가운데 지각 심리학 이론을 도입하여 그의 양식을 확립하였다.
곰브릭은 양식이 ‘시대정신’의 표현이라는 사고방식을 비판하고 어떤 종류의 집단주의에도 매우 비판적인 시각을 갖고 있다. 그는 양식을 창조하는 것은 집단의식이 아니라 개인 혹은 작가가 그것을 창조하는 것이라고 주장한다. 그렇다면 여기서 문제는 개인에 의해 양식이 어떻게 창조되며, 양식이 어떻게 변화하는가이다. 이 문제에 있어 곰브릭은 사회적인 방법과 심리학적인 방법을 취함으로서 기존의 연구에서 벗어나 새로운 고찰을 한다.
그의 회화적 재현이라고 하는 것은 시각적 대상을 그대로 재현하는 전통적인 모방의 모사가 아니라 보는 것을 우리의 생각에 의해 가공하고 수정하여 재현하는 것이다. 그에 따르면 보는 것은 유기체의 목적과 필요에 의해 도식을 선택하고, 그것을 우리의 경험과 비교하여 테스트하고 수정해 나가는 끊임없는 활동, 즉 도식과 수정의 리듬에 기초해 있다. 따라서 그림제작은 관습적인 도식으로부터 어떤 것을 만들어내고, 그 어떤 것을 지금 여기에 주어진 시각적 경험에 비추어 수정하고 맞추어 나감으로서 등가물을 창출해 내는 도식과 수정의 리듬으로 이루어진다. 즉, 미술사의 양식 변화는 전 시대의 양식에서 제기된 문제를 해결하기 위한 시도로 새로운 양식이 탄생하게 되는 것이다.
그러나 곰브릭의 이러한 전개에 있어 문제는, 순환론적이거나 검증 가능하지 않은 이론을 배격하고, 귀납적인 이론이나 반증가능성이 닫혀 있는 이론을 또한 배격한다. 그리고 그는 예술의 다양한 형식에 따른 인간의 심적, 지각적 능력의 진화를 인정하는 이론을 거부하는 입장이다. 그리고 그는 형식에의 심리적 반응에 근거한 일반화의 위험을 경고한다. 즉 그는 예술의 어떤 형식이 주는 인상에서 그것을 창조한 개인이나 집단이나 시대의 성격을 유추함으로써 전자를 후자의 ‘표현’으로 간주하는 이론을 거부한다는 한계를 지니고 있다.
이상과 같이 살펴본 바에 의하면, 곰브릭은 형이상학을 배제하면서도 예술적 가치의 문제를 크게 부각시켰고, 과학주의적 사고를 배격하면서도 그의 이론을 검증가능한 과학적 이론들 위에 구축했다고 평가할 수 있다. 또한 그는 헤겔 이후 간단히 경시되었던 바사리의 재현기술의 문제를 재부각 시키면서도 바사리적인 가치판단이나 헤겔적인 상대주의를 피한 채 비고전적 양식을 재평가했으며, 사회현상으로서의 예술을 강조하면서도 개별 예술가의 창조적 노력을 중시함으로써 사회와 개인 간의, 영향의 상호작용에 대한 온건한 시각을 마련해 준다는 점에서 높이 평가되어야 할 것이다.|This thesis is intended to critically examine Gombrich's theory of style, in order to estimate his position pertaining to theories of style. His theory of art history mainly focuses on psychological methodology.
In particularly he pursues reasonable thinking about the change of styles in art, and establishes his theory of style.
Gombrich criticizes that style is a direct expression of the 'spirit of the age', a kind of super-artist who creates the things spontaneously. He has always been very critical of any kind of collectivism. He believes it is not a collective consciousness which creates a style. Somebody has to invent it.
Therefore, the problem is how an individual or a painter can create styles and change styles. He uses a social scientific method and psychological one to consider these matters.
Gombrich's theory of representation is opened through the refutation of traditional theory of representation. : He maintains that representation is not the imitation of external form but image making - as an artist's constructive response to stimuli.
According to him, seeing is based on "the rhythm of schema and correction", that is, the continual activity which selects schemata according to the desire or need of an organism and then tests and corrects them against its experiences.
To him, picture-making consists in creating the equivalent to the visual experience of a painter through the rhythm of schema and correction which makes something form the conventional schemata and then corrects or matches it against his/her momentary visual experience here and now. That is, in the process of "making and matching" style consist and the changes of styles in art history result from solving the problems from style with problems in previous prior.
But Gombrich's own methodology is clearly shown by his critical view about the existing theory of art history. He rejects circular or untestable theories and inductive or unfalsifiable theories. He also declines the theory which assumes the evolution of psychological, perceptual faculty of mankind and the theory which is dependent upon the generalization of the perceiver's response to certain form.
In short, he considers history of art as the history of formal solutions of artistic problems. He maintains that art historians should search for the artistic problems of the given historical period and pay their attentions to the methods of problem-solutions.
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- Embargo2005-10-20
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