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프랭크 스텔라(Frank stella)의 繪畵 硏究

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Author(s)
崔汀熙
Issued Date
2004
Abstract
현대미술은 이미 20세기 전반기에 일련의 전위적(前衛的)인 미술운동과 함께 싹텄던 것이다. 이를테면 다다이즘, 초현실주의, 칸딘스키, 몬드리안, 말레비치, 들로네 등으로 대표되는 추상미술운동, 바우하우스 운동 등이 그것이며, 이것 없이는 전후의 현대미술은 상상 할 수 없다.
1950년대의 미국 미술흐름의 지배적인 세력이었던 추상표현주의(Abstract Expressionism)가 서정적인 감정표현을 주로 하였고, 또 팝 아트(Pop Art)가 문명 비판적이고 풍자적인 성격을 띠었다면 1960년대의 미술경향은 형태와 색채를 단순화시킴으로써 엄격하고 비개성적인 예술을 추구하고 있었다.
색면 회화(Color field painting), 하드에지 회화(Hard edge painting), 성형 캔버스(shaped painting), 단색조 회화(monochromatic painting) 그리고 체계적 회화(systemic painting) 등으로 지시되는 1960년대 미국 미술의 반표현주위적 추상 회화(anti Expressionist abstract)들이 거론될 때마다 프랭크 스텔라(Frank Stella,1936~ )는 항상 언급된다.
스텔라를 미술사적으로 평가하자면 전후 추상표현주의가 미술계를 주도하면서 확립된 스타일로 자리 잡은 후 내부적으로는 점점 안일한 반복이나 모방을 일삼던 시기인 1950년대 말에 등단하였다. 그런 만큼 이 때는 타락해 가는 추상표현주의를 대체할 무엇인가 새롭고 다른 것이 절실히 요구되던 때이기도 했다.
스텔라의 극단적 모습을 특색짓는 회화 공간의 엄격함은 1960년대 중반의 미니멀 미술(Minimal Art)에 대한 중요한 암시가 되었고 이후 전개되는 개념 미술(Concept Art), 설치 미술(Installation Art), 대지 미술(Earth Art) 그리고 과정 미술(Process Art)에서와 같이 개방된 공간으로 미술을 확장시켜 가는 진화 과정에 중요한 역할을 한 것으로 거론되기도 한다.
스텔라의 개인적인 배경에는 그가 추상이 확립된 이후 세대에 속한다는 사실이 아주 중요하다. 그는 추상과 구상 사이에서 선택의 번민을 할 필요가 없었고 추상의 당위성에 대해서도 회의할 이유가 없었다. 더 나아가 그가 화가로 입문한 시기는 클레멘트 그린버그(Clement Greenbreg)가 이론적 당위성을 제공한 모더니즘이 미술계를 주도하기 시작할 때였다. 모더니즘은 미술에서 구상적인 이미지를 사용하거나 문학적인 스토리를 전개하는 것은 퇴행적인 방법이요, 또한 미술의 순수한 본질을 왜곡하는 것이라는 전제에서 출발하였다.
그는 1958년 추상표현주의가 확립된 시기에 회화의 본질적 문제를 다루는 새로운 회화를 선보였다. 그것은 형체와 색채의 관계에 의한 조형을 배척하고, 연역적 방법에서 화면 윤곽을 화면 내부에 되풀이 하는 ‘검정 줄무늬 그림’ 그림으로 그는 단시간에 주목을 받게 된 작가이다.그의 회화는 미니멀적인 표현에서 맥시멀적인 표현양식으로 끊임없이 변신하였으며 따라서 그 다양한 변모에 따른 화면구조의 특성상 줄무늬와 쉐이프트 캔버스(Shaped canvas)회화, 채색다각형회화, 부조회화, 입체회화로 계속 발전해 나아갔다.
현대인들은 사회발전에 따라 풍요롭고 다양한 삶을 추구하게 되었다. 따라서 창의적이고 새로운 예술분야에 많은 관심을 가진 현대인들은 아마도 스텔라같이 끊임없는 변신과 전진을 시도해온 작가를 찾는 게 당연하리라 생각 된다
스텔라는 모더니즘 회화의 전통 자체가 진부한 것으로 간주하고 그와 같은 전통을 타파하고 회화가 현실에 실재하는 영역으로 확장되어야 한다는 생각에 1970년 이후의 작업은 평면으로부터의 완전 독립된 형태를 유지함으로 3차원적인 화면구조를 가진 릴리프 페인팅(Relief Painting)으로 전환한다.이처럼 스텔라의 계속되는 표현기법은 현대미술의 새로운 가능성을 제시하였다.
스텔라는 20대의 젊은 청년으로 추상표현주의의 큰 물줄기를 모더니즘으로 돌리는데 기여하고 곧이어 등장할 미니멀리즘을 이끌어내는데 결정적 역할을 했듯이 이 연구는 스텔라 작품을 통해 현대미술의 다양한 모습의 한 부분을 이해하는데 많은 도움이 될 것이다.
본 논문에서는 현존 작가 중 뛰어난 화가로 평가받는 스텔라는 현대회화의 문제를 성실하게 다루면서 수많은 작업량과 다양하게 표현하는 작가의 작품세계를 알아보았다. 그리고 스텔라 회화에 본격적으로 몰두했던 1950년대 말부터 시작된 작품의 형성배경과 미술사적으로의 접근 그리고 작품구조의 변화 과정 등을 분석하고 그가 끼친 영향(影響)들에 대해 고찰(考察)함을 연구의 목적으로 한다.
그리고 연구내용은 제 Ⅱ장에서는 스텔라의 작품세계를 구체적으로 보기 전에 스텔라 회화의 형성배경과 동시대의 미술의 동향을 먼저 알아본 후 스텔라의 회화에 나타난 오브제의 개념과 쉐이프트 캔버스의 관계를 살펴보았고 초기 작품들 이후에 나타나는 릴리프 페인팅의 구조화에 대해 알아본다.
제 Ⅲ장에서는 스텔라 회화의 작품들을 구조적 변모과정과 그 특징적 양상을 줄무늬와 쉐이프트 캔버스, 채색다각형회화, 부조회화, 입체회화 등으로 구분하여 작품들의 특성을 분석하였다.
제 Ⅳ장에서는 스텔라의 회화가 현대미술에 끼친 의의와 영향을 공간으로의 확장과 스텔라 회화양식의 변화로 나누어서 밝혀보고자 한다.|Modern art began with avant-garde art movement in the early 20th century. For example, abstract art and Bauhaus movements led by dadaism, surrealism, Kandinsky, Mondrian, Malevich, and Delaunay are representative of the trend. Without them, post-war modern art can not be imagined.
Abstract expressionism, which dominated the art flow of 1950s usually represents lyric emotion, pop art had a critical and parodic elements, and in 1960s art pursued a strict and generalized style that simplifies forms and colors. Whenever anti-expressionist abstract in 1960s that is indicated by color field painting, hard edge painting, shaped painting, monochromatic painting, and systemic painting is mentioned, Frank Stella is always mentioned.
In judging Stella in terms of art history, he appeared in late 1950s when post-war abstract expressionism was firmly established as a style, dominating the art world, but actually it relied on idel repetition or imitation. Therefore, this period desperately needed something new and refreshing to substitute for abstract expressionism.
It has been said that strict arrangement of painting space that characterizes extremity of Stella gave an important indication of minimal art in mid-1960s and played an important role in expanding art to open space as in Concept Art, Installation Art, Earth Art and Process Art.
It is important to know Stella belongs to the later generation after abstract art was established. He had no reason to hesitate between abstract art and concrete art and no doubt of reasonableness of abstract art. Further, he began art when modernism whose reasonableness was provided by Clement Greenburg dominated the art world. Modernism began on the basis of the proposition that use of concrete images and literary stories in art is regressive and distorts pure nature of art. He showed a new attempt to represent essence of painting in the period when abstract expressionism was established in 1958. He was paid much attention by excluding sculptures with forms and colors and painting black lines to represent repetitive arrangement of the contour of canvas within the canvas. His painting has continuously changed from minimal style of representation to maximal style, and therefore, developed to striped and shaped canvas painting, colored polygonal painting, relief painting and cubic painting.
Contemporary people have pursued prosperous and varied styles of life as society develops. Therefore, it is natural for those who are creative and much interested in new fields of art to seek for artists who have attempted continuous transformations and progresses like Stella.
Stella, who considered the trend of modernism painting as banal, thought that the trend should be overthrown, and painting should be real. His painting has maintained a style which is completely independent from planes since 1970s and was diverted to relief painting with three-dimensional structure of canvas. Like this, he presented a new possibility of modern art. Stella, who was 20 years old at that time, contributed to divert a large vein of abstract expressionism to modernism, and played a crucial role in leading minimalism which was supposed to appear soon. Therefore, it is hoped that this study will be helpful to understand one of various aspects of modern art through stella's painting. This study identified the art world of Stella who is judged as one of the best living artists. He represents his painting in various manners sincerely dealing with problems of modern painting. And this study analysed the background of his painting which has been presented since late 1950s based on art history, the progress of painting structure, and his influences on art trend.
Chapter 2 identifies background of Stella's painting and contemporary art trend before examining his world of art specifically, examines a concept of objets in Stella' painting and relations between them and shaped canvas, and structuralism of relief painting appearing after early painting.
Chapter 3 analysed structural diversion of Stella's painting, and classified characteristic aspects into shaped canvas, colored polygonal painting, relief painting and cubic painting for analysis of characteristics.
Chapter 4 examines influences of Stella's painting on modern art and its meaning.
Alternative Title
A Study on the Painting of Frank stella
Alternative Author(s)
Choi, Jung-Hee
Affiliation
朝鮮大學校 大學院
Department
일반대학원 순수미술학과
Advisor
김종수
Awarded Date
2005-02
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 스텔라 회화의 형성 배경과 화면구조 분석 = 4
1. 추상표현주의 이후의 미국미술 = 4
2. 오브제(Object)로서의 변형 캔버스(ShapedCanvas) = 9
3. 릴리프 페인팅(Reliefpainting)의 구조화 = 12
Ⅲ. 프랭크 스텔라의 작품세계 = 16
1. 줄무늬 회화 (1958~1965) = 17
2. 채색다각형 회화 (1965~1970) = 21
3. 부조회화 (1970~1975) = 24
4. 입체회화 (1976~ ) = 27
Ⅳ. 스텔라 회화의 의의와 영향 = 34
1. 공간으로의 확장 = 34
2. 스텔라 회화양식의 변화 = 37
Ⅴ. 결론 = 41
作家 年譜 = 43
參考文獻 = 45
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 大學院
Citation
崔汀熙. (2004). 프랭크 스텔라(Frank stella)의 繪畵 硏究.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5773
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2005-10-13
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