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존 스타인벡의 도덕관

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Author(s)
林英
Issued Date
2004
Abstract
Steinbeck의 작품은 주로 도덕적 인간에 대한 부단한 연구와 관심으로 초점이 맞추어진다. 그는 언제나 인간 상호간의 존엄과 상실되어 가는 도덕성의 회복을 위해 힘써왔다. 그의 철학은 이와 같은 인간성의 도덕스러움에 대한 신뢰에 바탕을 둔 낙관주의적 도덕론이다. 인간은 선천적인 도덕의식을 지니고 있으며 그로 인해 도덕을 행하고 올바른 목표를 지향할 수 있게 된다는 것이다. 인간의 행복은 타인에게 관용을 베풀고 공감을 느끼는 데 있는데, 그렇게 하는 것이 인간의 본성에 합당하기 때문이다. 우리는 그의 모럴리즘이 휴머니즘과 같음을 보았다. 도덕은 도덕을 알거나 이를 수행하는 사람만의 전유물이 아니다. 여기에 도덕의 세계성이 있다. 이러한 도덕의 세계성이 Steinbeck의 도덕성과 만나는 곳이 바로 Steinbeck의 소설이다.
Steinbeck의 소설을 전체적으로 볼 때, 작가는 대립적인 도덕관을 변화시켜 서로 보완해감으로써 도덕적 문제를 해결하는 방법을 취하고 있다. 즉, 한 작품 내에서 극단적인 이기심과 극단적인 이타심을 대조하여 갈등과 대립을 통해 상호 조화시키고 보완함으로써 하나의 해결책을 제시한다. 그리고 그 다음 작품에서는 앞에서 제시한 결론을 새로운 명제로 삼고, 이에 대립을 설정하여 결론을 추론해가는 방법으로 작가의 평생의 관심이었던 도덕적 비전의 주제를 발전시켜 나갔다. 이러한 과정을 통해서 그는 다양한 현실의 도덕과 삶을 다각적으로 실험하고, 그 결과 각 작품마다 진지한 결론을 제시하고 있다. 이 부분은 본 논문의 네 작품의 마지막 부분을 통해 드러난다. Rose of Sharon이 낯선 남자에게 모유를 먹이는 장면, Kino가 모두의 탐욕이 되어버린 진주를 바다속에 던지는 장면, Adam이 Cal의 죄를 용서함으로써 그를 죄의식으로부터 자유롭게 해주는 장면, 그리고 면도칼로써 자살을 결심했던 Ethan이 순간적 각성을 계기로 양심 회복의 역할을 다짐하는 장면이 그것이다.
분 논문에서 제출자는 Casy, Tom, Kino, Adam, Cal 그리고 Ethan등의 삶에 초점을 맞추어 모럴리즘의 주제를 살펴보았다. 이들 가운데는 Kino처럼 끝까지 자신의 좁은 자아에 갇혀있는 부정적인 인물이 있는가 하면 Cal처럼 근본적으로는 선한 인물이지만 Adam으로부터 소외되어 좌절하려고 복수를 다짐하는 경우도 있고, Tom처럼 에고이스트에서 모럴리스트로서 삶의 또 다른 가능성에 새롭게 눈을 뜨게 되는 인물도 있다. 이들은 주어진 상황에서 적절한 도덕적 선택을 위한 갈등에 빠지게 되는 경우가 많았다. 그들은 부패한 사회의 통상적 규범에 포함되지 않고 개인의 도덕적 이상이나 원칙을 주장하여 역사의 맹목적인 순종에서 벗어나 역사적 상황의 도덕적 비극을 선명하게 부각시키고자 하였다. 이들의 도덕적 태도에는 개인적인 소신과 전통적 규범에 대한 반항이 복합되어 있다.
Steinbeck은 선악이나 부정의, 혹은 도덕성에 대한 불감증이 만연하는 황폐한 현실의 세계에 도덕주의의 선명한 일획을 그었던 것이다. 이렇듯 그는 아주 독특한 도덕주의자이다. 그는 전통적인 기독교의 교리이론가가 아니다. 그에게 도덕주의는 인간과 사회의 합일을 이루려는 노력으로, 인간을 곧 도덕의 중심으로 보았다. 그의 일생의 작업은 우선 인간이 어떻게 하여 도덕적인 인간에서 타락하여 왜소하고 감각이 좁아지고 편협한 인간이 되는가를 탐구하는 것이었다. 그는 세계를 곧 인간의 도덕의식의 소산으로 보았다. 그에게 인간의 도덕적 타락의 원인을 밝히는 작업은 곧 인간의 구원을 위한 준비 작업에 지나지 않는다. 그는 후기의 작품, 특히 The Winter of Our Discontent에서 그가 한때 상실했던 사회와의 연대감 회복으로 인간 구원의 문제를 다룬다. 인간의 구원은 곧 소외되고 조각난 인간의 도덕을 통합하는 것이라고 그는 보았다, Steinbeck의 인생은 이렇게 볼 때 인간의 구원을 위한 끊임없는 “도덕적인 투쟁”이었다.|This is an attempt to discuss that Steinbeck has realized both some new techniques as well as moralism through his several novels. He always asserts the rethinking of morality, which is not realistic and strcict in doctrine as a main object in literacy. Steinbeck's works focus the incesssant study and interest about moral human. He struggled for restoring mutual respect for human morality which was disappearing.
I know that through my study, his moralism is equal to his humanism. Moral is not exclusive to people who know it, which shows that it has a cosmopolitanism in his novel. His attitude toward Casy, Kino, Adam and Ethan differs orderly from gradual moral differenc. In The Grapes of Wrath, he succeeded in raising the life of tragic situation in financial panic to the upper level of sympathetic novel, evidence of what moral forte is, underlining moral human versus society with the deep consideration of moral consciousness, considerable belief of moral sense, the presentation of mutual moral code―human and society―with his peculiar analysis of psychology.
Steinbeck raises moralism to the upper level in the world full of good, evil and widespread insensibility about morality. I know that he is a unique moralist, not a traditional theologist as the above states. Moralism means the struggle for achieving the union of human and society to him, having it that human is a center of morality. His matter of concern is that how human goes from moral man to the bad, becoming narrow-minded, near-sighted, and dwarfish. He regards the world as the product of human moral consciousness, so his thought appears very well on The Grapes of Wrath, The Pearl, East of Eden, and The Winter of Our Discontent about the morality. His study of elucidating the cause of moral human degradations is nothing but a preparatory process for rescuing human.
His four main novels, as the above stated, generally have structure, narrative method, the setting of character, atmosphere, mood, and the pattern of experience, etc, as a mainstream. Besides, they are very peculiar, which is closely associated with the the morality in them. In his The Winter of Our Discontent, I see the situation, in which norm, custom, moral rule, and common sense thought to be true are thrown up, and also in which all pretense and embelishment covered with all civilization is taken off by Ethan's deprevation and the essense of life are completely revealed. At that situation, the realities are oppressed by the dream of the world and the norm is trampled by the impulse. He delivers delicately and efficiently his own message by disentangling the unrealistic and abnormal story into the vision of the moral and essence. Also he has an insight into the morality, whose entity, such as reality and idea, reason and instinct, consciousness and unconsciousness and is open to the view through the tight conflict and mutual exchange. His excellent imagination embodies the conflict of creativity and morality into a novel.
As many critics observed, in The Grapes of Wrath, he recovers the humanity and morality, which are disappearing in modern people's mind through material civilization and mechanism. A main character, Casy, is united with Jesus, a human spiritual leader, who has love about human on which human is forced to keep the mind of fraternal love. His basic thought is ‘morality and love’; all the entire mankind means large spiritual one and each person is a part of large spirit. He thinks that great community of human is kept up developing by the means of the life of interdependence. To overcome the ending of tragedy and create the social society based on the love for all mankind, person consciousness must be changed into group one, which means love for all mankind overcoming the self-centralism through its sacrifice.
In The Pearl, the match with the poor and the rich in The Grapes of Wrath is much smaller and is asked about the essential value in an attempt to fight against the confrontation with wrong society. Kino, finding a pearl, has an evil lust and bcomes a target for all groups, which finally generate a killing owing to the moral conflict. The decision that Kino throws the pearl is a kind of ceremony of returning to Eden escaping from the material seduction, not a defeat about materialism. Free will which marked in the above two works is a journey to East of Eden, focusing on the root of human value.
For the solution of the social problem, he has it that we human being returns to personal ‘moral will’, escaping from the social consciousness and biological opinion in East of Eden, interesting in the problem of moral with good and evil in individual. Carl with distorted mind is thought to be the seed of goodness in East of Eden, so Steinbeck's intention is the breaking of Carl's thought. Human believes himself to be the evil incarnation and the main character of the tragedy, which is a narcism. Steinbeck talks one by one about the moral evil practices of the modern America after publishing East of Eden which is dealing with human liberation from the consciousness of original sin. Such an effort culminates in The Winter of Our Discontent.
Alternative Title
John Steinbeck's View of Morality
Alternative Author(s)
Lim, Young
Affiliation
朝鮮大學校 大學院
Department
일반대학원 영어영문학과
Advisor
崔漢龍
Awarded Date
2005-02
Table Of Contents
목차
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 스타인벡의 도덕주의 배경 = 4
Ⅲ. 도덕주의 탐색과정 = 10
A. The Grapes of Wrath: 인류애의 추구 = 10
1. 이상적인 도덕의 탐색 = 10
2. 인류애의 도덕성 = 20
B. The Pearl: 개인과 사회의 도덕적 갈등 = 34
1. 개인과 집단사회의 갈등 = 34
2. 사회계급과 도덕성의 파괴 = 44
C. East of Eden: 도덕성의 본질 = 55
1. 선·악의 근원 = 55
2. 도덕의 실천의지 = 66
D. The Winter of Our Discontent: 도덕의 사회성 = 72
1. 도덕의 사회성과 개인의 책임의식 = 72
2. 도덕의 몰락과 부활 = 85
Ⅳ. 결론 = 99
참고문헌 = 105
Abstract = 109
Degree
Doctor
Publisher
朝鮮大學校 大學院
Citation
林英. (2004). 존 스타인벡의 도덕관.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5744
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2005-08-26
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