CHOSUN

쟝 미셸 바스키아의 繪畵硏究 (人種主義 이미지를 中心으로)

Metadata Downloads
Author(s)
金惠淑
Issued Date
2004
Abstract
본 논문은 쟝 미셸 바스키아(Jean Michel Basquiat, 1960-1988)의 회화에 대하여 연구하였다. 먼저, 바스키아의 작품들이 있기까지의 80년대의 시대적 상황이 미술사조에 어떠한 영향을 주었는지를 알아보면, 1980년대는 기존의 세계 질서가 냉전에서 화합으로 바뀌어 가는 과도기적 성향에 따른 가치관의 붕괴와 사회적, 제도적 불확실성에 대한 불안함이 팽배해져 있던 시기였다. 이와 함께 미술사적으로도 모더니즘의 지나친 형식과 질서에 대한 비판이 대두되어 모더니즘(Modernism)을 벗어나고자하는, 포스트모더니즘(Post-Modernism)이 나타나는 시기이기도하다. 포스트모더니즘은70년대의 추상표현주의, 미니멀리즘(Minimalism), 개념미술(Conceptual Arts), 팝아트(Pop Arts)를 비판, 발전시킨 미국의 신 미술(New Painting), 독일의 신표현주의(Neo Expressionism), 이탈리아의 트랜스아방가르드(Trans Avant-garde), 프랑스의 자유구상(Figuration Libre)등으로 나타난다.
미국의 뉴 페인팅의 하나인 낙서화(Graffiti)는 1960년대 말부터 시작되었으며, 뉴욕의 지하철과 역이나 도시의 벽에 무작위로 그려졌던 반항적인 대중미술이다. 표현 공간이 대중 속에 있었던 것만큼 주제 또한 대중적인 내용으로 채워져 있으며, 대표작가로는 바스키아를 꼽을 수 있다.
낙서화는 단어의 뉘앙스에서도 알 수 있듯이 소재에 있어서도 사회적, 문화적으로 대중에게 쉽게 다가설 수 있었던 내용들이 많았으며, 개인적인 사상이나 취향을 반영한 것들이 많았다. 재료에 있어서도 일반적으로 빠르고 쉽게 그릴 수 있는 분필과 스프레이가 주종을 이루었고, 캔버스가 아닌 도로의 벽이나 지하철역이나 건물의 벽 등의 빈 공간들이 그들의 화면(畵面)이 되었다. 바스키아는 이러한 반항적 표현의 자유로움을 보다 발전시켜 구체적이고, 서술적이며, 개인적이면서 아울러 사회성과 문화적 사상을 화폭으로 옮겨놓은 80년대의 대표적인 흑인화가인 것이다.
80년대 주목받았던 화가인 바스키아는 백인이 아닌 흑인이라는, 인종적 열등감을 갖고 있었다. 그는 인종차별이라는 사회적, 문화적 이슈와, 미국의 80년대의 가정에서 많은 이혼과, 소년들의 가출, 마약, 죽음 등에 대한 내용을 낙서라는 조형방법을 통해 더욱 민감하게 반응 할 수 있었고, 자신만의 상징적 언어로서 그 같은 것들을 표현할 수 있었다.
바스키아의 낙서는 인종주의적인 상징들로 이루어졌는데 동시대 낙서화가인 키스 해링(Keith Haring, 1958-1990)과는 다른 주제들이었다. 그는 낙서의 자유로움에 인종주의적 내용을 삽입하면서 표현주의적 언어로 흑인으로서는 처음으로 미국의 화단을 들끓게 했던 화가이며, 대중심리와 대중문화가 팽배했던 미국의 시대적 흐름을 잘 반영한 언더그라운드 화가이다.
또한 가장 팝 적인 요소를 갖고 있었다는 평을 받았던 앤디 워홀(Andy Wahole, 1928-1987)과의 작업을 통하여 더욱 대중 속에 깊이 자리 잡을 수 있었다. 그는 또한 자유로움에 대한 열정으로 거리를 방황하던 포스트 모더니스트들을 화랑으로 이끌어 올렸으며, 그의 활약은 미국 미술계에서 흑인과 여성, 제3세계출신 작가들에게 활로를 열어주는 좋은 계기가 되었고, 미국미술의 다양성을 보여주었다.
이 글은 다양한 기호, 언어, 상징적 표현들을 표출한 바스키아의 회화세계를 고찰하여 그가 가진 독창적인 조형세계와 인종주의에 대한 처절한 외침을 재조명해 보고자 한다.|This study concerns the paintings by Jean-Michel Basquiat born in December 22, 1960. First, looking into what influences the historial surroundings in the 1980s had upon the trends in arts, when there was a radical change in the existing worldly order with a cold-war system replaced by a new harmonic tendency, followed by a confusing collapse in the standards for real values and a increasing worry about social and institutional uncertainties, lots of criticisms about such factors as a excessive and exaggerated formality or order in the existing Modernism had led to a new trend of Post-Modernism. The new trend has evolved itself to take different and concrete forms: New Painting in the USA, Neo Expressionism in Germany, Trans Avant-garde in Italy, and Figuration Libre in France, each of which had shown itself to criticize and overcome different forms of Modernism, as Abstract Expressionism, Minimalism, Conceptual Arts and Pop Arts in the 1970s.
A new style of painting in the USA Graffiti coming out in the late 1960s refers to a popular and defiant art which was embodied in the form of random and arbitrary paintings on the walls of a subway or a station in New York. The new trend reflected a popular factor to much degree since the space for its expressions belonged to popularity. One of the important painters representing it can be said to be Basquiat.
Major concerns the Graffiti related itself to were a social and cultural popularity which could be more easily enjoyed by the popular, reflecting personal tastes or thoughts. For tools and space for its expression, pieces of chalk, a spray and the walls of a subway or a building, not a canvass, were used. Its representative black painter Basquiat developed the freedom of such defiant expressions to realize more concrete, descriptive and personal sociality and culture onto his paintings.
The black painter Basquiat had a sense of racial inferiority in that he wasn't a white person. With such awareness, he could use his own symbolic language Graffiti to more sensitively expression lots of social and cultural issues emerging in those times, including racial discrimination, divorces, juvenile delinquencies, drug and death.
The Graffiti realized by him consisted of racial symbols, which was different from what his contemporary painter Keith Haring(1958~1990) involved himself in. Reflecting a racial issue in his paintings along with a freedom of Graffiti and using a expressionistic language, he, as the first black person to have stirred up the world of arts in the USA, is a "underground artist" to more accurately reflect the popular currents and minds surging forth in those times.
Through a joint work with Andy Wahole(1928~1987) who was appraised as an artist with the most popular factor, Basquiat could root his place more deeply into the popular. On top of that, he contributed to guiding to an art gallery post-modernists wandering with a strong passion for freedom on the street, and opening a way for black or female painters, or painters from a minority, and showing the multiformity of the USA arts.
In this study, his paintings involving lots of symbols, languages or other symbolic expressions are covered to re-illuminate his original artistic spirits with a passionate yell against racism.
Alternative Title
A Study upon Paintings by Jean Michel Basquiat : Focusing on the Racial Images
Alternative Author(s)
Kim, Hye Suk
Affiliation
朝鮮大學校 大學院
Department
일반대학원 순수미술학과
Advisor
陳元章
Awarded Date
2005-02
Table Of Contents
목차
ABSTRACT = ⅰ
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 본론 = 3
1. 1980년대 뉴욕의 상황 = 3
2. 바스키아의 성장 배경 = 6
3. 바스키아 회화의 세계 = 9
4. 바스키아 회화의 조형적 특성 = 15
5. 바스키아 회화의 인종주의에 대한 이미지 = 20
1) 개인적 경험의 저항 이미지 = 20
2) 역사적, 사회적 이슈의 이미지화 = 23
3) 대중적 관념으로서의 이미지 = 27
6. 존재가치의 상징적 이미지 = 30
1) 메시지로서의 상징적 이미지 = 30
2) 죽음과 불멸의 존재적 가치 = 33
Ⅲ. 결론 = 35
참고문헌 = 38
도판 = 40
쟝 미셸 바스키아 연보 = 48
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 大學院
Citation
金惠淑. (2004). 쟝 미셸 바스키아의 繪畵硏究 (人種主義 이미지를 中心으로).
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5737
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2005-10-12
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.