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국제광고가 제품 및 기업, 국가 이미지에 미치는 영향 - 중국 대학생의 한국 기업광고에 대한 태도를 중심으로

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Author(s)
윤강수
Issued Date
2004
Keyword
nternational advertising, brand image, coporate image
Abstract
Korean companies rigorously engage in business activities in China and accordingly make great efforts in advertising their corporates and products to the Chinese. However, few studies have been devoted to test empirically what kinds of effects such advertising has on creating and enhancing the images of their products, of the companies, and of Korea as a country of origin. This study, thus, examines what impact Korean corporate advertisements currently executed in Chinese TV have on Chinese undergraduates' attitudes toward products of the companies, the companies, and Korea and how much the images of their products, of the companies, and of the nation influnece one another. In so doing, this study analyzed survey data collected among 300 Chinese undergraduates who live in Yunbyun, performing descriptives, correlation and regression analyses with SPSS software program.
The results indicated that Chinese undergraduates have strongly positive attitudes toward Korean corporate advertising and the advertised products. In addition, they also reported Korea as a country of origin and Korean companies have favorable images. The attitudes toward the four variables (Korean advertising, Korean products, Korean corporate, and Korea) were found to be significantly correlated one another. Among those, the relationship between Korean advertising and the advertised products was the most strongly positive (R=.547, p<.01), whereas the association between the attitudes toward Korean advertising and toward Korean corporates was the weakest (R=.340, p<.01).
Regression analysis was performed with attitude toward Korean advertising as a dependent variable and attitudes toward the advertised products, toward the corporates, and toward Korea as a nation as independent variables. The result showed that attitudes toward the advertised products and toward the corporates predicted the dependent variable, whereas the attitude toward Korea was not a significant predictor.
Alternative Title
Effects of international advertising on product, corporate, and country images: A study of chinese undergraduates' attitude toward Korean TV advertisements in China
Alternative Author(s)
Yin, Gang-Shou
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 신문방송학과
Advisor
김봉철
Awarded Date
2005-02
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
제 Ⅰ장 서론 = 1
제 1절 문제제기 = 1
제 2절 연구목적 및 의의 = 4
제 3절 논문의 구성 = 5
제 Ⅱ장 이론적 논의 = 7
제 1절 국제광고에 대한 이론적 논의 = 7
1. 국제광고의 의의와 필요성 = 7
2. 국제광고 전략에 영향을 미치는 요인 = 10
1) 문화적 차원 = 10
2) 시장조건 차원 = 12
제 2절 국제광고와 제품, 기업, 국가 이미지와의 관계 = 13
1. 국제광고와 제품에 대한 태도 = 13
2. 국제광고와 기업 이미지와의 관계 = 17
3. 국제광고와 국가 이미지와의 관계 = 19
제 Ⅲ장 연구문제 및 연구방법 = 24
제 1절 연구문제 = 24
제 2절 연구방법 = 25
1. 표본선정 및 설문의 구성 = 25
2. 조사 및 통계방법 = 26
제 Ⅳ장 연구결과 및 논의 = 27
제 1절 응답자의 특성 = 27
제 2절 주요 변수의 신뢰도 검증 결과 = 28
1. 한국의 기업광고에 대한 태도 = 28
2. 한국 기업들의 제품에 대한 태도 = 29
3. 한국의 기업 이미지에 대한 태도 = 30
4. 한국의 국가 이미지에 대한 태도 = 32
제 3절 연구결과 = 33
1. 기업광고, 제품, 기업, 국가 이미지에 대한 태도 = 33
1) 중국 대학생들의 한국 기업광고에 대한 태도 = 33
2) 중국 대학생들의 한국 상품에 대한 태도 = 35
3) 중국 대학생들의 한국 기업에 대한 이미지 = 36
4) 중국 대학생들의 한국에 대한 국가 이미지 = 38
2. 상관관계 분석 결과 = 39
3. 회귀분석 결과 = 40
제 Ⅴ장 결론 및 한계 = 41
제 1절 연구요약 및 결론 = 41
제 2절 연구의 한계 및 제언 = 43
참고문헌 = 45
텔레비전 광고에 대한 설문조사 = 49
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
윤강수. (2004). 국제광고가 제품 및 기업, 국가 이미지에 미치는 영향 - 중국 대학생의 한국 기업광고에 대한 태도를 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5626
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2005-10-16
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