CHOSUN

페이스북 메시지 유형에 따른 SNS 사용자 반응에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
박관석
Issued Date
2016
Keyword
메시지
Abstract
ABSTRACT

SNS user's responses to the types of SNS messages


by Park, Kwan Suk
Advisor: Mim, Jinyoung, Ph. D.
Graduate School of Business Administration,
Chosun University


The purpose of this study is to investigate what kind of message can make difference by comparing the number of direct responses ('Like', 'Comment') according to the types of messages which posted on companies and universities' Facebook pages. Facebook messages is the media that is being used well for real-time communication among the various communication factors. Considering the fact that the message has been gradually diversified and its frequency of use is getting higher, it has practical and scientific meaning. While the recent studies are analyzing the message contents of companies' Facebook fan page or about the influence of SNS users when messages are used as a strategic marketing communication method, this study draw the specific suggestion from verifying how effective Facebook message is to social media users for communication activities.
This study sorts Facebook messages into three messages and check the number of each message's 'Like', 'Comment'. First of all, interest differences in characteristic of the message is investigated. This experiment assumed that people have a lot of interest if the Facebook message get a great deal of 'Like' and 'Comment'. There is statistical difference between the number of SNS users' direct response ('Like', 'Comment') to videos and picture messages, messages that induce events and other normal messages, notice messages and other normal messages on Facebook according to the data analysis. It means that the messages with the high number of direct response ('Like', 'Comment') are those in which users of social media have more interest. To begin with, as for companies, there is generally high level of significant difference between videos and picture messages, messages to induce events and other normal messages, notice messages and other normal messages. As for universities, there is meaningful difference between videos and picture messages, however, no difference in messages to induce events and notice messages. Henceforth, it seems that Facebook messages can be used to send effective messages to SNS users. In addition, further research would be needed to expand the types of messages which this study sorts.|초 록

본 연구의 목적은 기업과 대학의 페이스북에 게재된 메시지 유형에 따라 직접적 반응(‘좋아요’, ‘댓글’) 수를 비교하여, 구체적으로 어떠한 메시지에 유의하게 차이가 나타나는지를 실증적으로 검증하기 위해 수행되었다. 페이스북 메시지는 여러 가지 커뮤니케이션 요소 중 실시간 커뮤니케이션이 가장 잘 구현되고 있는 매체이며 메시지가 점차 다양화되고 그 사용의 빈도가 높아지고 있다는 점을 고려할 때, 중요한 실무적 및 학술적 의의를 지닌다. 최근에 이루어진 관련 연구들이 기업의 페이스북 팬 페이지의 메시지 내용을 분석하거나, 메시지를 전략적 마케팅 커뮤니케이션 도구로 활용할 때 SNS 사용자들에게 미치는 영향에 관한 연구였다면, 본 연구는 SNS 사용자에게 페이스북 메시지가 커뮤니케이션 활동에 효과적일 수 있을 것인지에 대한 검증을 시행하여 구체적인 전략적 제언을 도출하고자 하였다.
본 연구에서는 페이스북의 메시지를 세 가지로 분류하여 각 메시지의 ‘좋아요’, ‘댓글’의 수를 살펴보았는데, 먼저 메시지의 특성에 따라 SNS 사용자의 관심 차이를 검증하였다. 이때, 페이스북 메시지의 ‘좋아요’와 ‘댓글’의 수가 많을수록 메시지에 대한 관심이 많다고 설정하였다. 데이터 분석 결과 페이스북의 동영상과 사진 메시지, 이벤트 유도 메시지와 그 외의 일반 메시지, 공지 메시지와 그 외의 일반 메시지에 대한 SNS 사용자의 직접적 반응(‘좋아요’, ‘댓글’)의 수가 통계적으로 차이를 나타냈으며, 이는 직접적 반응(‘좋아요’, ‘댓글’)의 수가 높은 메시지가 SNS 사용자가 더 많은 관심을 나타낸 메시지라고 볼 수 있다. 먼저 기업의 경우 동영상과 사진 메시지, 이벤트 유도 메시지와 그 외의 일반 메시지, 공지 메시지와 그 외의 일반 메시지에서 대체로 높은 수준의 유의한 차이를 보임을 확인하였다. 대학의 경우는 동영상과 사진 메시지에서는 유의한 차이를 보였으나 이벤트 유도 메시지, 공지 메시지에서는 유의한 차이를 발견 할 수 없었다. 향후, 기업과 대학에서 페이스북 메시지를 활용하여 SNS 사용자에게 효과적인 메시지를 전달할 수 있을 것으로 보인다. 또한, 후속연구로는 본 연구에서 분류된 메시지의 유형을 좀 더 폭넓게 확대한 연구가 의미 있을 것이다.
Alternative Title
SNS user's responses to the types of SNS messages
Alternative Author(s)
Park, Kwan Suk
Affiliation
조선대학교 경영대학원
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
민진영
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차


제 Ⅰ 장 서 론 1

제 Ⅱ 장 이론적 배경 5
제 1 절 온라인 공간의 확장 5
제 2 절 페이스북의 특성 6
제 3 절 페이스북 메시지에 관한 선행 연구 9

제 Ⅲ 장 연구가설 12
제 1 절 연구가설 12

제 Ⅳ 장 연구방법 15
제 1 절 연구방법 15
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 측정방법 16
제 3 절 자료수집 17
제 4 절 자료기술 20

제 Ⅴ 장 연구결과 23
제 1 절 기업의 페이스북 메시지 유형별 ‘좋아요’, ‘댓글’ 수 차이 검증 23
제 2 절 대학의 페이스북 메시지 유형별 ‘좋아요’, ‘댓글’ 수 차이 검증 25
제 3 절 가설 검증 결과 27

제 Ⅵ 장 논의 및 결론 31
제 1 절 연구결과 논의 31
제 2 절 연구시사점 36
제 3 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 37

[참고문헌] 39
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학원
Citation
박관석. (2016). 페이스북 메시지 유형에 따른 SNS 사용자 반응에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/537
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265544
Appears in Collections:
Business > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.