비영리브랜드 이미지가 기부의도에 미치는 효과
- Author(s)
- 김푸른
- Issued Date
- 2012
- Abstract
- ABSTRACT
The Effects of NOPs Brand Image on Donation Intention
by Kim, Foo-Ren
Advisor: Park, Jong-Chul, Ph. D.
Graduate School of Business Administration,
Chosun University
This study examined the influence of nonprofit brand image and trust on donation intention. Different from the past studies, in this study we postulated that the consumers’ trust played an essential mediating role in the relationship between the four dimensions(usefulness, efficiency, affect, dynamism) of nonprofit brand image and donation intention. Also, we suggested four dimensions of nonprofit brands emerged in the new scale in considering domestic situation.
The results of data analysis showed that the two dimensions(affect, dynamism) of brand image positively influenced on the trust. However, the two dimensions(usefulness, efficiency) of brand image had a significant impact not on the trust. Finally, the trust toward a non-profit organization had a significant influence on donation intention. Thus, this study demonstrated that trust indeed played a mediating role between nonprofit brand image and the donation intention.
- Alternative Title
- The Effect of NPOs Brand Image on Donation Intention
- Alternative Author(s)
- Kim, Foo-Ren
- Department
- 경영대학원 경영학석사학위과정
- Advisor
- 박종철
- Awarded Date
- 2013-02
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차 ..................................................................................................ⅳ
그림목차 ................................................................................................ⅳ
ABSTRACT ..........................................................................................ⅴ
제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 Ⅱ 장 이론적 배경 4
제 1 절 비영리단체의 개념 및 역할 4
제 2 절 브랜드 이미지 효과 6
제 3 절 비영리단체 브랜드 이미지와 차원 8
제 4 절 신뢰 10
제 Ⅲ 장 가설설정 11
제 1 절 비영리단체 브랜드 이미지가 신뢰형성에 미치는 영향 11
제 2 절 신뢰가 소비자 반응에 미치는 영향 15
제 Ⅳ 장 연구방법 및 실증분석 17
제 1 절 표본설계와 자료수집 17
제 2 절 설문대상 및 변수측정 18
제 3 절 신뢰성 및 타당성 검증 20
제 4 절 연구가설 검정 24
제 Ⅴ 장 결 론 27
제 1 절 결과요약 및 시사점 27
제 2 절 연구의 한계점 및 향후연구 29
[참고문헌] 30
[부록] 40
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 김푸른. (2012). 비영리브랜드 이미지가 기부의도에 미치는 효과.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/496
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263675
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Appears in Collections:
- Business > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2012-12-21
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