기업의 사회공헌활동 동기유형이 소비자 반응에 미치는 효과
- Author(s)
- 임순이
- Issued Date
- 2012
- Abstract
- ABSTRACT
The Effects of the Motivation Type toward CSR on Consumer Response
by Lim, Soon-Yi
Advisor: Park, Jong-Chul, Ph. D.
Graduate School of Business Administration,
Chosun University
Interesting issue in corporate social responsibility(CSR) studies is consumers' motivation inference toward company's social initiatives. Actually, recent studies have treated consumers' perceptions of corporate motives as moderators that alter the relationship between corporate social responsibilities(CSR) and consumer responses. But, understanding of how consumer suspiciousness as captured by negative perceptions of corporate motives affects consumer evaluation variables is still limited. So, this study investigated whether consumers' perceptions of motives influence consumer responses to corporate social responsibility(CSR). Namely, this research examined the influence of consumers' attributions on corporate evaluation in response to corporate social responsibility activities.
The results of data analysis show that the values-driven attributions positively influence on the corporate evaluation and strategic-driven attributions negatively influence on the corporate evaluation.
- Alternative Title
- The Effects of the Motivation Type toward CSR on Consumer Response
- Alternative Author(s)
- Lim, Soon-Yi
- Department
- 경영대학원 경영학석사학위과정
- Advisor
- 박종철
- Awarded Date
- 2013-02
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차 ..................................................................................................ⅳ
그림목차 ................................................................................................ⅳ
ABSTRACT ..........................................................................................ⅴ
제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 Ⅱ 장 문헌고찰 및 가설 설정 4
제 1 절 기업의 사회공헌활동과 동기추론 관련연구 4
제 2 절 기업의 사회공헌활동에 대한 동기추론 유형 7
1) 가치추구 동기 7
2) 이해관계자 동기 8
3) 이기적 동기 9
4) 전략적 동기 10
제 Ⅲ 장 연구방법 및 실증분석 13
제 1 절 예비조사를 통한 동기유형 제시 13
제 2 절 표본설계와 자료수집 14
제 3 절 실험절차 및 변수측정 15
제 4 절 신뢰성 및 타당성 분석 17
제 5 절 가설검정 21
제 Ⅳ 장 결론 23
제 1 절 연구요약 및 시사점 23
제 2 절 한계점 및 향후연구 25
[참고문헌] 26
[부록1] 30
[부록2] 36
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 임순이. (2012). 기업의 사회공헌활동 동기유형이 소비자 반응에 미치는 효과.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/493
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263603
-
Appears in Collections:
- Business > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2012-12-21
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