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교통안전공단의 자동차검사 표준 서비스가 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구

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Author(s)
전창국
Issued Date
2007
Abstract
In current situation of fierce competition, Customer Satisfaction Management which produces Customer Satisfaction by satisfying customers' demand is a trend for firms to survive, grow and develop.
After short review of the institution of vehicle inspection, we will see what the customers like and dislike in Korea Transportation Safety Authority's services.
Meanwhile, the content of "PRAISE" in KOTSA's Internet homepage shows employees' effort's to make their brand valuable in terms of long-run, not for just tools of making profits. The result of analyzing customers' writings shows customers prefer detailed explanations, receiving good service and correcting service.

To find out the way of establishing Standard Service of Vehicle Inspection in Korea society, first we will analyze the problems of the institution of vehicle inspection and customer reaction on Standard Service of Vehicle Inspection newly come into effect. Finally, with reference to examples of other countries this study suggests the way of developing Standard Service of Vehicle Inspection.
Alternative Author(s)
Jeon Chang Guk
Affiliation
조선대학교
Department
경영대학원 경영학과
Advisor
이강옥
Awarded Date
2008-02
Table Of Contents
목 차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 목적 1
제 2 절 연구 방법 및 범위 2

제 2 장 이론적 배경 3
제 1 절 교통안전공단의 현황 3
1. 한국에서의 공기업 설립 동기 3
2. 교통안전공단의 설립 배경 4
3. 교통안전공단의 일반현황과 주요사업 6
4. 도로교통안전관리공단과의 비교 13
제 2 절 자동차검사 제도의 변천사 14
1. 자동차검사 제도 14
2. 자동차검사의 종류 14
3. 자동차검사 기준 및 방법(제73조 관련) 15
4. 자동차검사 제도의 변천사 23

제 3 장 자동차검사에 대한 고객만족도 26
제 1 절 자동차검사 고객만족도 조사 26
1. 고객만족도 조사 배경 및 목적 26
2. 고객만족도 조사 설계 27
3. 평가차원 및 세부요소 28
4. 질문문항 구성 29
제 2 절 자동차검사에 대한 고객만족도 조사 결과 31
1. 전체 CSI(Customer Satisfaction Index) 분석 31
2. 검사소별 CSI 분석 32
3. 차원만족도 34
4. 요소만족도 35
제 3 절 자동차검사의 주요 개선과제 35
1. 개선과제 총평 35
2. 기존 자동차검사의 문제점 36

제 4 장 자동차검사 표준 서비스 38
제 1 절 도입배경 38
제 2 절 자동차검사 표준 서비스 및 시설별 검사항목 38
1. 자동차검사 표준 서비스 38
2. 검사 시설별 검사항목 45
제 3 절 자동차검사 표준 서비스 개선 노력과 성과 46
1. 자동차검사 표준 서비스 개선 노력 46
2. 자동차검사 표준 서비스 개선의 성과 50
제 4 절 공단 홈페이지 ‘칭찬합시다’ 사례에 대한 분석 57
1. 내용분석 57
2. 칭찬내용의 분류 58

제 5 장 외국의 자동차관리 및 검사제도 60
제 1 절 미국의 자동차관리제도 60
1. 개요 60
2. 미국 자동차검사 제도의 특징 61
제 2 절 뉴욕주의 자동차검사 제도 62
1. 개요 62
2. 검사소의 종류 62
3. 검사시행 63
제 3 절 코네티컷주의 자동차검사 제도 64
1. 개요 64
2. 검사시행기관 64
3. 검사소의 종류 65
4. 노변안전검사(Road Side Safety Inspection) 66
제 4 절 영국의 자동차관리제도 67
1. 자동차검사 제도 69
2. 자동차검사국(VI)의 도로적합성 단속 활동 70
제 5 절 스웨덴의 자동차관리제도 72
1. 자동차검사공사(Bilprovningen) 72
2. 자동차검사 제도 73

제 6 장 결 론 76
제 1 절 연구결과의 요약 76
제 2 절 발전방안 77
참고문헌 81
외국참고문헌 82
설 문 지 83
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
전창국. (2007). 교통안전공단의 자동차검사 표준 서비스가 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/358
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000235981
Appears in Collections:
Business > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-02-19
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