노인소비자의 가치관과 라이프스타일이 실버타운 입주의사에 미치는 영향
- Author(s)
- 朴來珪
- Issued Date
- 2004
- Abstract
- The purpose of this study is to grasp the influence factors of elder consumers' value and lifestyle on their attitude to silver town, and to grasp the influence of the attitude on the intention to enter the silver town. Also to see the importance of elder mans' problem through theory investigation of silver industry, to see the concept thesis, necessity and component of silver town, in order to prospect settlement of 21C sliver town.
In empirical study we verified the hypothesis which established prestudy, and on the base of the results to propose the suggestion for silver town developing and effective marketing strategy.
From the study we confirmed that the individual value and the type of lifestyle have influence on the consumers' attitude to silver town. The value and the lifestyle are very effective variables to understand the consumers. And we verified that the type of silver town like city type, a house for rural life, independence residence type, group residence type are different on the base of lifestyle type. This means the possibility of the extension of silver town types.
The clearness of target market give us the opportunity to satisfy the consumers' needs by providing the right products and services, and it could induce the better relation, maintain and development.
With elder customers as target market, the marketers who take part in the silver town project must establish a long time strategy, when they make position in potential customers.
- Alternative Title
- The Influence of Elder Consumers' Value and Lifestyle on the Intention to Enter the Silver Town
- Alternative Author(s)
- Park, Rae-Gyu
- Affiliation
- 朝鮮大學校 經營大學院
- Department
- 경영대학원 경영학과
- Advisor
- 金琮鎬
- Awarded Date
- 2005-02
- Table Of Contents
- 목차
ABSTRACT = ⅴ
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 연구배경 및 목적 = 1
제 2 절 연구의 방법 = 2
제 3 절 논문의 구성 = 3
제 2 장 본론 = 4
제 1 절 실버타운에 대한 정의 = 4
1. 실버타운의 정의 = 4
2. 실버타운의 유형 = 6
3. 실버타운 개발의 필요성 = 8
제 2 절 가치관 = 9
1. 가치관에 대한 연구 = 9
제 3 절 라이프스타일에 관한 연구 = 16
1. 라이프스타일 = 16
2. 노인소비자의 라이프스타일 = 19
제 4 절 노인소비자의 행동 = 22
제 3 장 연구모형 및 가설설정 = 24
제 1 절 연구모형 = 24
제 2 절 가설설정 = 25
제 3 절 변수의 조작적 정의 = 27
제 4 장 실증분석 및 가설검증 = 29
제 1 절 표본의 설정 및 자료수집 = 29
1. 표본의 설정 = 29
2. 자료수집과 분석방법 = 29
제 2 절 표본특성 = 30
제 3 절 라이프스타일에 따른 실버타운 선호유형분석 = 32
제 4 절 타당도와 신뢰도 검증 = 34
1. 가치관에 대한 신뢰도 분석 및 요인분석 = 34
2. 라이프스타일의 신뢰도 분석 및 요인분석 = 36
3. 내생변수에 대한 신뢰도 분석 및 요인분석 = 38
4. 상관관계분석 = 39
제 5 절 가설검증 = 40
1. 노인소비자의 가치관과 실버타운 태도 및 입주의사의 관계검증 = 40
2. 노인소비자의 라이프스타일과 실버타운 태도 및 입주의사의 관계검증 = 43
3. 노인소비자의 실버타운에 대한 태도와 입주의사의 관계검증 = 45
제 6 절 추가분석 = 46
제 5 장 결론 = 47
제 1 절 요약 및 논의 = 47
제 2 절 연구의 시사점 = 48
제 3 절 연구의 한계점 = 50
참고문헌 = 51
설문지 = 54
- Degree
- Master
- Publisher
- 朝鮮大學校 經營大學院
- Citation
- 朴來珪. (2004). 노인소비자의 가치관과 라이프스타일이 실버타운 입주의사에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/288
-
Appears in Collections:
- Business > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2005-08-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.