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국내 디지털 헤리티지 콘텐츠의 비판적 성찰

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Author(s)
최희수
Issued Date
2019
Keyword
Digital Heritage Technology Content Planning Cultural Heritage Content Platform
Abstract
국내에서의 디지털 헤리티지는 정부기관 주도 하에 이루어져 왔다. 이러한 프로젝트들을 통해 지난 10년간 많은 디지털 헤리티지 콘텐츠들이 제작되는 성과를 거두었다. 또한 디지털 프로젝트 콘텐츠들은 디지털 기술의 발전과 함께 진화되어 왔다. 그럼에도 불구하고 디지털 헤리티지 분야는 여전히 답보상태에 있다. 이글은 진행된 디지털 헤리티지의 목적별, 내용별 분류를 통해 제작과정의 특징을 살펴보고, 이를 바탕으로 향후 디지털 헤리티지 제작과정에 필요한 내용들을 도출해보고자 했다. 그 결과 향후에는 사용자 특성과 문화유산의 핵심가치를 반영한 콘텐츠 기획, 다양한 시뮬레이션과 체험이 가능한 기술의 개발, 산업적 활성화를 위한 콘텐츠 플랫폼과 콘텐츠 매니지먼트 시스템 구축이 필요하다고 보았다.
Digital heritage in Korea has been dominated by government agencies. Through these projects, many digital heritage contents have been produced over the last 10 years. Digital heritage contents have also evolved with the development of digital technology. Nonetheless, the field of digital heritage is still sluggish. In this article, I tried to derive the elements necessary for the digital heritage production process based on the characteristics of the production process through classification of the advanced digital heritage by purpose and contents. As a result, we thought that it is necessary to develop content planning that reflect the core values ​​of cultural heritage and user characteristics, various simulation and experience technologies, and construct a content platform and contents management system for industrial activation.
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