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인성교육 8대 핵심가치 덕목의 先秦儒學的 의미

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Author(s)
박용금 조용태 임병학
Issued Date
2020
Keyword
인성교육 선진유학 덕목 예․효․소통․협동 정직․책임․존중․배려 Personality Educationm Confucianism propriety filial duty interaction cooperation honesty responsibility respect consideration.
Abstract
본 논문은 인성교육진흥법에서 규정한 인성교육 8대 핵심가치 덕목의 의미를 삼경(三經)과 사서(四書), 그리고 『예기(禮記)』를 중심으로 고찰하였다. 인성교육 8대 핵심 덕목은 예․효․소통․협동․정직․책임․존중․배려로 선진유학적 의미를 정리하면 다음과 같다. 먼저 예는 하늘이 내려준 사랑에 감사를 올리는 것으로, 하늘에 순응하고 사람의 마음에 화합하는 것이며, 또 하늘과 사람, 사람과 사람이 만나는 이치를 실천하는 것이자, 동물과 구별하는 근본이 되는 것이다. 효는 부모를 섬기는 것에 머무르지 않고 자신의 마음을 바르게 하는 수신(修身)의 근본이 되며, 부모의 마음을 즐겁게 하고 뜻을 받드는 양지(養志)가 중요함을 밝히고 있다. 또 소통은 내면의 나와 통하고, 나와 하늘이 소통되고, 내 마음과 다른 사람이 소통되는 것이다. 공경은 하늘과의 소통을 통해, 다른 사람과도 소통하는 근본이 된다. 협동은 사람들의 마음을 하나로 모으는 것으로, 그 사회를 이끄는 지도자의 역할이 중요함을 강조하고 있다. 우리가 상대방과 화합하기 위해서는 먼저 서로 다름을 인정하고, 그 가운데에서 조화를 이루어야 한다. 또한 정직은 어느 한 곳에 치우치지 않게 바르고 곧은 마음에서 거짓이나 꾸밈이 없이 자기 자신과 다른 사람에게 진실을 말하는 것이다. 책임은 하늘이 자신에게 준 임무를 다하는 것으로, 자신의 지위와 덕에 맞는 사회적 역할을 올바로 실행해 가는 것이다. 존중은 상대방을 높이고 나를 지키는 마음가짐에서 서로 다름을 인정하며 귀하게 여기는 것이며, 사람의 인격적 마음인 인(仁)을 가진 사람을 존중해야함을 밝히고 있다. 배려는 관심과 인내 그리고 애정의 표현으로 상대의 입장에서 그 사람이 바라는 것을 존중하고 양보하는 말과 행동이다. 이상의 선진유학에서 인성교육 8대 핵심 덕목의 의미에 대한 고찰은 인성 덕목의 개념을 깊이 있게 이해할 수 있으며, 또 인성교육 현장에서도 도움이 될 것이다.
This paper examines the Meaning of eight key virtues in Personality Education that were revealed in the Three Classics, the four Chinese Classics, and the Liji representing Confucianism. In Chapter 2, researcher examined the origin of the propriety, filial duty, interaction, and cooperation at the Confucianism. Propriety(禮) is to thank the love of heaven, to conform to the sky and to harmonize with the heart of man. And it is the basis for distinguishing between man and animal and the meaning of meeting of heaven and man, and the reason that meeting of man and man. Next, Confucianism said that filial duty(孝) is the foundation of the moral training, which not only at taking care of the parents but at making his mind right, and it is important that the mind which please the heart of the parents and honor their wish. And it said that intercommunication is getting along my mind and I, my mind and heaven’s mind, and my mind and other people. Especially, it is said that ‘respect’ is the basis of communicating with the sky and communicating with other people. Finally cooperation is the gathering of the minds of people and emphasizes the importance of the role of the leader in leading the society to cooperate. In order for us to harmonize with each other, first we must acknowledge the differences each other and harmonize with them. In Chapter 3, we examined the sources of Confucianism about honesty, responsibility, respect, and consideration. It said that honesty is as a mind that is unbiased, straight and upright, is to tell the truth to oneself and others without falsehood or embellishment. Second, the responsibility is that fulfills the duty which heaven given to us, and we performs the social role appropriately according to his status and virtue. Respect begins with the attitude of raising the opponent and lowering me, acknowledge differences each others and consider to treasure, and reveal that we should respect the person with Ren(仁), the personality mind. Finally, consideration is as an expression of interest, respect and affection, which are the words and actions that make a concession and respect what the person wants from the opponent. We can understand the concept of personality virtue deeply by studying the origin of Confucianism about eight major virtue education and can help in personality education’s field.
Alternative Title
A Study on the Meaning of Eight Great Virtues in Personality Education in Advanced Confucianism
Alternative Author(s)
Park, Yong-Geum Cho, Yong-Tae Lim, Byeong-Hak
Publisher
조선대학교 인문학연구원
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-9259
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/19507
https://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=941802194&siteId=ih
Appears in Collections:
2020 > No 59
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