説経節研究 : 説経節との比較を中心に
- Author(s)
- 吉岡浩人
- Issued Date
- 2019
- Keyword
- 셋쿄부시 유랑 위치 성불 효 보통 사람 극장 説経節 Sekkyo-bushi 漂泊 Wandering 位置 Situation 成佛 Attain Buddhahood 孝 Filial piety 普通の人 Average person 劇場 Theater
- Abstract
- 셋쿄부시 는 셋쿄부시 에 비해 상대적(相対的)으로 소녀가 돌아가신 부모에 대한 효의 모순성(矛盾性)이 아주 강하게 나타나 있는데 반해, 는 돌아가신 부모를 향한 효행의 모순성이 없고 논리적(論理的)인 작품이었다. 또한 는 살아계신 부모님에 대한 효도와 돌아가신 부모님에 대한 효도를 모두 강조한 작품이라고 볼 수 있었다. 반면, 에서는 돌아가신 부모님에 대한 효도만을 강조한 작품이었다. 그리고 의 어린 소녀는 돌아가신 부모를 성불(成佛)하게 했다는 관점에서 돌아가신 부모(양친)에 대한 효도를 완전히 이룬 인물로 평가되며, 그 점에서 는 에 비해 [향수 자(享受者)]에 대한 효․신앙의 교육에 효과를 더욱 기대할 수 있는 작품이었다. 또한 의 소녀는 초월적인 특별한 인물(신성(神聖)을 소유)이었던 데 반해 의 소녀는 효심 이외의 초월성(超越性)을 소유하지 않았다. 이는 초월성을 갖지 못한 보통 사람이라도 효도를 실행하면 기적(奇蹟)이 일어나거나 불벌(仏罰)을 받아 죽은 부모도 성불할 수 있음을 말해 주고 있었다. 실제로 향수자는 대부분이 초월성을 갖고 있지 않은 보통 사람일 것으로 추측할 수 있기 때문에, 그들에게 효도를 장려(獎勵)하고 의욕을 갖게 하는 데 있어서, 에 비해 가 더 효과적이었다. 그리고 는 에 비해 [설경절적 요소(説経節的 要素)]를 보다 적게 내포하고 있는 작품이었으나 특히 는 에 비해 작품에 나타나는 유랑민적인 성질이 약해진 작품이었다. 마지막으로 문학사적 관점에서의 의 의의는 다음과 같이 정리되었다. 에서 에 비해 유랑민적인 성질이 약해진 것은 도시극장의 향수층의 취향에 더 맞는 성질이라고 볼 수 있었다. 그리고 에 있는 ‘누구나(불벌을 받은 죄인의 자식․보통인) 소녀처럼 죽은 부모에 대한 효도(菩提)를 실행하면, 기적이 일어나거나 불벌을 받고 죽은 부모조차도 성불시킬 수 있다는 메시지’, 및 ‘소녀의 죽은 부모에 대한 효의 모순성이 없고 형제자매가 서로 도와 효도(성불)하는 이야기의 내용’은 에 비해 당시의 일반 서민(자녀교육을 생각하는 도시의 향수층)의 취향에 더 맞는 성질이라고 볼 수 있었다.
Sekkyo-bushi was a work that emphasized that it should be ‘filial piety’ to a living parent and a deceased parent. On the other hand, Sekkyo-bushi was a work that emphasized only the ‘filial piety’ of a deceased parent. And the girl of made ‘Jobutsu’ deceased parents. From this point of view, he is a man who has perfectly accomplished the ‘filial piety’ for deceased parents. That's why was more effective in ‘Education of filial piety and education of faith’ audience than . Still more The girl of was a transcendental special person (possessing a holiness). On the other hand, The girl of was not a transcendental special person (excluding filial piety). In this meant(◇) the following. ◇ Even if you are an ordinary person who does not have transcendence, if you execute ‘filial piety’, strange will happen. ◇ Even if you are deceased parents after receiving ‘Buddha's punishment’ you can ‘Jobutsu’. By the way, most of the audiences of and were Common people who do not possess Transcendence. Therefore had more effective in the following points(◇) than . ◇ The point to encourage Common people ‘filial piety’. ◇ The point to make Common people have Motivation. Besides that, was a work that contained less ‘Elements like Sekkyo-bushi possess(説経節的要素)’ than . Especially was a work weakened by ‘Nature like Wandering people have(漂泊民的性質)’ which appears in the work compared to . Finally when viewed from a literary historical point of view, the significance of could be arranged as follows. had weakened ‘Nature like Wandering people have(漂泊民的性質)’ compared to . This was a more fulfilling nature to the desires of urban theater enjoyers. And there was the following message in . ① Anyone who carries out ‘filial piety’ against a deceased parent like a girl experiences a miracle. ② If anyone conducts ‘filial piety’ against a deceased parent like a girl, even a deceased parents who receives ‘Buddha's punishment’ can do ‘Jobutsu’. Also had the following features. ③ A girl 's ‘filial piety’ against deceased parent can not find a contradiction. ④ Brothers and sisters help each other and accomplish their ‘filial piety’. And does not have the characteristics of ①, ②, ③, ④ above in . And ①, ②, ③, ④ were characteristics that were fulfilled by the wish of the general public at the time. Reference [Jobutsu:the beatitude that transcends the cycle of reincarnation)]
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