조이 하조와 최정례의 동물시 비교 연구 : 치유적 상상력의 구현
- Author(s)
- 박연성
- Issued Date
- 2019
- Keyword
- 조이 하조 최정례 바슐라르 동물시 변형 몽상 현상학 치유적 상상력 Joy Harjo Jeong-rye Choi Bachelard animal poems transformation reverie phenomenology therapeutic imagination
- Abstract
- 본 논문은 바슐라르의 상상력 이론의 치유 기능에 주목하여 조이 하조와 최정례의 동물시를 분석하고 비교하였다. 조이 하조와 최정례는 사회적 맥락이나 개인적 삶의 과정에서 발생한 아픔과 상처가 있었는데 시쓰기를 통해 치유를 경험한 유사성이 있기에 비교가 가능하다. 그들의 시 세계는 현실과 비현실이 혼재하고, 과거와 현재가 동시에 존재하며, 사람이 동․식물로 변형하게 되는 등 상상력이 거침없이 작동하고 있다. 바슐라르의 현상학적 상상력에 의한 문학 연구는 이러한 시적인 이미지를 창조하고 체험할 적에 시인의 의식의 문제를 들여다보는 것이다. 조이 하조와 최정례는 여러 동물 이미지가 등장하는 시를 쓰는 과정에서 상처받은 상황이나 답답한 현실에 대한 출구를 발견하게 된다. 시인의 상상력 속에서 홀연히 떠오르는 동물 이미지는 시인의 의식 속에 존재하면서 상처를 치유하는 힘으로 작동한다. 조이 하조에게 상상력을 통한 시 쓰기는 서구의 침탈로 야기된 북미 인디언의 가난하고 소외된 현실에 대한 출구로 작용한다. 에서 말의 이미지는 모래, 바닷물, 붉은 절벽과 관련을 가지는 동시에 북미 원주민 군상의 경험이 투영되어있다. 에서 등장하는 술집의 춤꾼은 원주민 신화 속의 사슴 춤꾼의 이미지로 승화되면서 술집에 군집한 원주민을 황홀한 세계로 안내한다. 에서 토끼는 전쟁판과 같은 현대 사회의 공포에 직면할 적에 이에 대처하는 방법으로서의 트릭스터 역할을 한다. 에서 시인은 워싱턴 D. C라는 대도시의 삭막한 풍경 속으로 과거의 신화 속의 검은 새, 흰 사슴과 말의 아름다운 이미지를 소환한다. 에서 거미망의 이미지는 상호연관성과 상생이라는 대안적인 비전을 제시한다. 최정례의 동물시 속에서 상상력은 유산자/무산자, 여성/남성이라는 이항 대립에서 약한 편, 즉 가난하고 성차별을 당하는 편에게 자존감과 존재의 의미를 부여한다. 현실적 공간과 비현실적 공간이 겹쳐지거나 교차하기도 하고, 사람이 동물로 혹은 식물로 변형하는 자유로운 상상력의 세계 속에서 계층적 울분이 해소되고 차별받는 여성의 상처가 치유될 수 있는 여지를 활짝 열어준다. 은 약자의 입장에서 쓴 천관녀와 김유신의 이야기이며 역사의 재해석이라고 할 수 있다. , ,에서 사슴은 꿈이 성취된 상태에 대한 행복한 이미지이다. 에는 사람 같은 토끼, 토끼 같은 사람이 꿈이 전개되면서, 토끼와 인간은 동급에 가깝게 되며 답답한 일상적 현실에 균열을 내고 있다. 한편 배신한 옛 애인은 에서 고슴도치로 변형되며, 옛 연인에게 받은 실연의 상처를 심리적으로 극복하게 한다. 에서 시인은 용이 날개도 없이 하늘을 날게 하는 힘은 개천에게 있다고 해석함으로서 용과 개천의 힘의 관계를 전복시키고 있다. 조이 하조와 최정례에 대한 기존 연구는 두 시인의 시에서 ‘과거와 기억’의 중요성을 부각시키는데 있었다. 본 연구를 통하여 치유적인 상상력이 ‘기억’과 버금가는 핵심적인 동력이 되고 있음을 확인할 수 있었다. 두 시인이 시의 전면에 내세우는 동물의 종류는 조금 달랐다. 같은 동물을 다루는 경우에도 각각의 문화적 차이를 반영하고 있었다. 동일성이 있으니 동물시를 창작하는 과정이 두 시인에게 치유의 과정이 되고 있다는 사실이다.
This study aims to compare the animal poems of Joy Harjo(1961~) and Jeong-rye Choi(1963~) from the perspective of Bachelard's therapeutic imagination. The process of writing animal poems has acted as a journey of healing pain and trauma that poets have experienced on individual or in the socio/political dimension. Imagination is an active power of human consciousness when the poets create their poetic works. Through therapeutic imagination, poets recover the energy and vision to face their difficult and often suffocating everyday lives. Former studies on Harjo and Choi have emphasized the importance of memory of traumatic past, which is inarguable. But the equal amount of attention should be paid to the role of imagination in their poems, especially poems on animals where poets' imagination exerts freely. Harjo's "She Had Some Horses" are symbols for first nation people who underwent fear of mass extinction, but through Harjo’s wild imagination horses could cross any borderline and thereby overcome the fear. The image of deer in Harjo’s“Deer Dancer”displays the lovely image that the myth of the deer carries; thereby the deer dancer revitalized those who have retreated to the bar. Rabbits in Harjo's poems are tricksters; through their tricks and laughters, Harjo and native people forget the trauma and fear and become to face the world in recovered courage. We can extend a similar interpretation to“The Myth of Blackbirds” where a breathtaking image of blackbirds elevated the spirit of the narrator. A spider in Harjo's poem is part of Native American myth. The web weaved by a spider conveys ecological thoughts-all beings are interconnected. Choi's "The Horse who walked with Four Legs”is interpreting the oppressed woman's position from the view point of a beheaded horse. In the poems on a deer, the image of deer is transforming into diverse creatures. Some of Choi's rabbit poems are mixing her dream and reality, which guides the poets and readers into a fantasy world. Meanwhile the image of a hedgehog who once was a former beloved heals the wounded heart of the speaker through a reversed position. Choi subversed the traditional reading of a dragon in "The Brook is Hometown of a Dragon.”In that way the poetic imagination reflected on animal poems is therapeutic, resulting in reviving energy to break through the fixed world both to the author and readers. The process of writing animal poems has been acted as the journey of healing pain and trauma that Harjo and Choi have experienced on an individual or socio/political dimension.
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