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CGV 멀티플렉스 극장의 등장과 관람 문화 변화 연구

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Author(s)
박소연 한상언
Issued Date
2019
Keyword
멀티플렉스 극장 CGV 강변 관람 공간 관람 문화 한국영화 산업 Multiplex Theater CGV Gangbyeon Theater District Movie-Watching Culture Korean Movie Industry
Abstract
1998년 처음으로 강변에 멀티플렉스 극장이 등장한 지 20년이 흘렀다. 멀티플렉스 극장의 도입은 영화 산업, 영화 관람 공간, 영화 관객 간의 관계를 새롭게 구축하며 한국영화사에서 의미있는 전환점이 되었다. 본 논문은 CGV 강변 11을 시작으로 국내에 도입된 멀티플렉스 극장이 바꿔 놓은 한국영화 산업의 지형, 관람 문화와 극장가 형성 양상을 종합적으로 살펴보고 분석한다. 우선 멀티플렉스 극장은 연간 관객 수를 증가시켰고, 한국 영화 제작비를 증가시켰으며, 스타 배우 위주의 특정 장르 영화를 양산했다. 또한, 영화에 대한 인식을 문화에서 상품으로 변화시킨 계기가 되었으며, 영화 관람 행위 역시 일상적인 여가 활동으로 간주되기 시작했다. 서울에서 멀티플렉스 극장은 기존의 극장가 지역을 강남으로 이동시켰고, 도시 외곽 및 지방에서는 멀티플렉스 극장이 세워진 지역을 중심으로 상권이 발전했다. 이후 멀티플렉스 극장은 그 수를 지속적으로 늘려갔지만, 인터넷과 모바일 기기를 통해 장소에 구애받지 않고 영화를 관람할 수 있는 관람 문화와 경쟁해야하는 상황에 놓였다. 이에 따라 멀티플렉스 극장은 특별관 및 다양한 문화시설을 통해 관객의 몰입적 관람 경험과 참여적 체험을 유도하는 공간으로 변모하고 있다.
It has been 20 years in Korea since the first multiplex theater was established near Gangbyeon subway station in 1998. The launch of multiplex theater became a significant turing point in history of Korean cinema by implementing a new relationship among movie industry, theater districts, and the audience. This paper aims to analyze a map of Korean movie industry, movie-watching culture and some aspects of theater districts after the multiplex theater was introduced in 1998. First, the multiplex theater not only has increased the total number of audience every year and the production cost of Korean movies, but also has produced a lot of specific genre movies with star actors/ actresses. Also, with the spread of multiplex theater, the concept of movie was changed from culture to commodity and movie-watching was considered as daily leisure activity. Moreover, theater districts were moved to Gangnam because of the multiplex theater. When the multiplex theater was established in rural areas, it developed outskirts of the city and the commercial area was formed around the multiplex theater. Since 1998, the number of multiplex theaters has been steadily increasing, but now, they are competing with a new movie-watching culture which enables the audience to watch a movie anywhere in the Internet and mobile device era. As a result, the multiplex theater is transformed into a space that provides the audience with an immersive viewing experience through specialized theaters or with participatory experience through various cultural facilities.
Alternative Title
A Study on CGV Multiplex Theater and Its Effect on Movie-Watching Culture
Alternative Author(s)
Park, So-yeon Han, Sang-eon
Publisher
조선대학교 인문학연구원
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-9259
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/19465
https://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=941802194&siteId=ih
Appears in Collections:
2019 > No 57
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