헤겔과 함께 헤겔을 넘어서 : 서구중심주의 비판, 화해의 정신 그리고 대동민주 유학을 중심으로
- Author(s)
- 나종석
- Issued Date
- 2018
- Keyword
- 대동민주주의 서구중심주의 화해의 정치철학 헤겔 탈식민적 사유 Great Harmony Democracy Eurocentrism Political Philosophy of Reconciliation Postcolonial thinking
- Abstract
- 이 글의 주제는 헤겔철학의 한국화라는 주제와 관련하여 유럽중심주의적 헤겔철학을 비판하면서 탈식민적 사유의 가능성을 새롭게 모색하는 것이다. 그래서 우선 서구중심주의를 철학적으로 가장 체계적인 방식으로 정당화한 이론인 헤겔의 서구중심주의의 기본 성격을 살펴보면서 그것이 서구 근대와 비서구 사회 전통의 이분법, 즉 서구 근대를 문명으로 그리고 동아시아 전통을 미성숙한 전근대적 발전단계에 멈춰버린 것으로 바라보는 관점임을 설명한다. 이와 더불어 한말 이후 오늘날의 식민지근대화론에 이르기까지 우리사회에 강력한 영향력을 발휘해 온 서구중심주의의 흐름을 근대와 전통의 이분법을 중심으로 간략하게 서술한다. 이 글은 비서구 사회의 전통을 문명의 타자로 규정하는 태도이자 인식 틀로 규정될 수 있는 서구중심주의를 극복하기 위해 한국사회의 근현대사를 새롭게 해석할 수 있는 틀을 제안한다. 이와 관련해 필자는 대동민주주의의 실현 과정으로서 한국 근현대의 역사를 새롭게 서술할 수 있다는 주장을 논한다. 대동민주주의 이론은 헤겔이 자명한 것으로 전제하는 인류의 보편적 자유의 실현에 대한 유럽중심주의적인 서술에 의해 기각된 동아시아 및 한국의 역사가 지니는 고유한 의미를 되살리고자 한다. 마지막으로 다루어지는 문제는 한국 근현대 역사에 대한 대안적 이론으로 제시된 대동민주주의론이 헤겔철학의 화해의 정신과 맺고 있는 연관성이다. 간단하게 말자하면 대동민주주의론은 헤겔의 유럽중심주의에 대한 비판이자 동시에 그런 유럽중심주의와 긴장 관계에 있는 헤겔의 정치 및 사회철학의 기본 이념 중 하나인 화해의 정신을 재해석한 결과임이 서술된다. 결국 헤겔과 더불어 헤겔을 넘어서려는 시도인 대동민주주의 이론이 어떤 점에서 동아시아 및 한국의 역사적 맥락과 상황에 어울리는 비판적 사회이론의 가능성을 안고 있는지가 검토된다.
The purpose of this thesis is to critique Eurocentric Hegelian philosophy and explore new possibilities of post-colonial thinking in the course of re-interpreting Hegelian philosophy for Korea. To this end, the thesis will first examine the core attributes of Hegelian philosophy, which is the philosophical theory that justified Eurocentrism in the most systemic manner; in this process, the author will clarify how that particular thought is dichotomous in that it posits that the Western modernity is civilized while East Asia had supposedly stopped immature at the pre-modern stage of development. Building on this, the thesis invokes this dichotomous framework between tradition of non-western societies and western modernity to elaborate on Eurocentrism, which has exerted significant influence on the Korean society from the late Korea Empire era to present day, primarily in the form of colonial modernity. The thesis will proceed to propose a new framework to newly interpret Korea's modern history, so as to provide an alternative to Eurocentrism, which is the stance and framework that divides the world between the modern vs. the traditional, or otherizing the non-western traditions against civilization. In regards to this, the author argues that Korea's modern and present history can be re-interpreted in the process of realizing the Great Harmony Democracy. The purpose of the Great Harmony Democracy theory is to revisit the significance that East Asian and Korean history hold, which had been largely overlooked in the midst of the Eurocentric narrative of the realization of mankind's universal liberty, which Hegel assumes is self-evident. Finally, the thesis will address the relationship between the spirit of reconciliation found in Hegelian philosophy and that of Great Harmony Democracy, which has been put forth as an alternative approach to understanding Korean's modern history. Simply put, Great Harmony Democracy is a critique of Hegelian Eurocentrism and at the same time, a reinterpretation of the spirit of reconciliation, which is one of the fundamental tenets of Hegel's political and social philosophy, which is in turn at odds with Eurocentrism. In the end, the thesis will point out what critical social theories Great Harmony Democracy-which in itself is an effort to overcome Hegel with Hegel-may be able to offer for East Asia and Korea, given their historical context and situation.
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