증산 사상의 철학적 특징 : 민중의 입장이 반영된 이상세계 건립과 관련하여
- Author(s)
- 이종란
- Issued Date
- 2017
- Keyword
- 대안적 근대화론 민중 상극 상생 상징 선천 신명 욕망 원한 은유 의료행위 지상선경 천지공사 해원 후천 Coexistence(相生) desire Incompatibility(相剋) alternative modernization theory medical activity metaphor Solving a grudge(解寃) symbol, the Earthly Paradise of the Later World(先天地上仙境) the Former World(先天) the Later World(後天) the Redemption of the Whole World(天地公事) the Resentment(怨恨)
- Abstract
- 강증산은 민중출신의 종교지도자이다. 그의 사상을 철학적 관점에서 해석해 볼 때도 민중의 처지와 염원이 반영되어 있고, 동시에 당시 민중들을 새로운 세계로 이끌었던 일정한 논리가 들어있다. 그의 사상은 갑오농민전쟁과 의병운동을 일제와 관군이 잔혹하게 진압한 과정과 관련이 있다. 곧 암울했던 시대의 고부(高阜)를 중심으로 한 전라도 지역사회를 배경으로 하고 있다. 당시는 농민군이나 의병의 혐의로 고발만 당해도 처형당하거나 곤욕을 치르던 때여서, 이웃과 불필요한 갈등과 오해가 없기를 바랐다. 게다가 전근대사회의 특징 가운데 하나인 질병과 자연재해의 두려움, 그리고 관리들의 횡포에 따른 민중들의 고단한 삶을 배경으로 하고 있다. 이러한 점은 줄곧 그의 사상의 배경을 이루고 있다. 그는 현실 세계의 부조리한 원인이 이른바 선천세계인 상극의 원리에 있다고 보았다. 그 상극의 원리가 인간사회에서는 혼란과 갈등의 원인이 되는 원한으로 드러난다. 더 나아가 원한은 욕망의 좌절과 관계가 있다. 이러한 현실세계의 대안으로 내세운 이상세계가 후천세계의 지상선경인데, 그것은 사회적 약자가 주체가 되는 그런 세계로서 그 대강의 모습은 오늘날 근대화된 세계와 꽤 닮아 있다. 따라서 지상선경은 대안적 근대세계의 모습이라 평가할 수 있다. 그리고 그런 부조리한 현실을 고쳐 후천선경의 건설을 위한 일이 천지공사였다. 그러나 천지공사는 종교적 상징과 은유로 되어 있기 때문에 다만 믿는 자에게 믿음과 확신만 줄 뿐이고, 실제로는 그의 가르침에 따른 후세 인간들의 실천적 노력에 달려 있는 것으로 보인다. 따라서 천지공사는 자연에 대한 두려움, 각종 귀신을 두려워하는 신앙, 잘못된 관념과 욕망, 전통의 인습으로부터 민중의 삶을 주체적이고 합리적인 것으로 바꾸게 하는 계기로 본다. 결국 지상선경의 건설은 인간에 달려 있는 일로서 해원과 상생이라는 윤리적·실천적 과제를 남겼다. 이같이 부조리한 선천과 그것을 해결하기 위한 천지공사, 그리고 이후의 지상선경의 건설에 대한 인식과 방법은 의료행위의 그것과 닮아있다. 곧 세계를 유기체처럼 파악하여 병든 선천세계를 천지공사라는 치료행위를 통하여 건강한 후천세계를 만들고자 하였고, 상징적으로 볼 때 병의 원인을 찾아 제거하는 일은 증산이 하였지만, 건강한 지상선경을 만드는 일은 후세 인간들의 몫으로 남겨두었다고 하겠다. 이러한 일련의 과정은 비록 종교의 외피를 입고 있지만, 철학적 시각에서 해석해볼 때 민중의 입장에서 본 대안적 근대세계를 지향하는 노력으로 보이며 일정한 장점과 한계를 보이고 있다.
Kang Jeongsan (姜甑山, 1871–1909) was a religious leader of the people. From a philosophical point of view, his thought reflected the people's position and desires. At the same time, there was a constant logic in his thought in which he wanted to lead people to a new world at that time. His ideas were related to the Gabo (甲午) Peasant War (1894) and Uibyeong (義兵) Movement, which were brutally suppressed by the Japanese army and Chosun government forces. In other words, his ideas were based on the Jeolla-do (全羅道) community, of which the center was Gobo (高阜), in the era of darkness. At that time, even if someone was accused of being a soldier in the Peasant army or Uibyeong, he was always executed or suffered hardships. So, people mostly wanted to avoid unnecessary conflicts and misunderstandings with their neighbors. Moreover, his thoughts were based on the lives of the hardened people, who were afraid of natural disasters, diseases or the tyranny of officials, which were characteristics of pre-modern society or the Former World (先天) in Chosun. All of these became the background of his thoughts. He thought that the cause of the absurdity of this world or the Former World (後天) was under the influence of the Principle of Incompatibility (相剋). It is the Resentment (怨恨) that this principle of incompatibility has been applied to human society, and has been the cause of conflict and confusion. Furthermore, it has to do with the frustration of desire. So, the Earthly Paradise of the Later World (後天地上仙境) is the ideal world that emerged as an alternative to this real world. It is a world in which the weak are the subject class of that society, and its approximate appearance is quite similar to the modern world today. Therefore, the Earthly Paradise of the Later World can be evaluated as an alternative modern world. It was the Redemption of the Whole World (天地公事) to cure such an absurd reality and to construct the Earthly Paradise of the Later World. However, since the Redemption of the Whole World was made up of symbols and metaphors, only faith and conviction were given to those who believed, but actually, it seemed to depend on the practical endeavors of the posterity according to his teachings. Therefore, the Redemption of the Whole World is seen as an opportunity to change the people's lives away from the fear of nature, superstitious faith, fearing ghosts, false ideas, desires, and traditions toward subjective and reasonable attitudes. In the end, the construction of the Earthly Paradise is dependent on human beings, leaving ethical and practical issues of Solving grudges (解寃) and Coexistence (相生). The Redemption of the Whole World is to cure such an absurd world, and the awareness and method of the construction of the Earthly Paradise of the Later World, thereafter, resembled those of medical activities. In other words, he looked at the world as an organism and tried to create a healthy Later World (後天) through the healing act of the Redemption of the Whole World. Although Jeongsan did the job of finding and eliminating the cause of the disease, I would say that the work of creating a healthy Earthly Paradise of the Later World has been left as a task for future generations. Although these series of courses are wearing religious cloaks, from a philosophical point of view, his ideas seem to be an effort toward an alternative modern world from the standpoint of the people, and has certain advantages and limitations.
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