CHOSUN

코로나19 이후 소비.미디어 이용행태 변화와 코로나 우울에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김윤서
Issued Date
2021
Keyword
코로나 소비문화 미디어이용 조절초점 자아해석 코로나우울
Abstract
본 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 코로나19이후 소비행태에는 변화가 존재하는 소비품목이 존재하였다. 구체적으로, '식료품비'는 코로나19 이후 2020년에 소비비중이 증가하였고, 주류담배비, 오락문화비, 외식숙박비는 코로나19이전보다 이후가 더 감소하였다. 의류비, 주거비, 가정용품비, 통신비, 보건비, 교육비,교통비는 코로나19이전과 이후에 차이가 없었다.
둘째, 코로나19이후 미디어 이용행태에 증가 혹은 감소 변화가 존재하는 미디어 유형이 존재하였다. '유료OTT 서비스 이용'만 코로나19 이후 2020년이 더 높게 나타났고, '공중지상파 및 케이블 TV 시청'는 코로나19이후 2020년에 큰 폭으로 감소하였다. 나머지(인터넷정보검색 및 인터넷쇼핑, SNS 이용, 유튜브(You Tube) 시청, 미디어 채널에서의 1인방송 시청, 신문 및 잡지 읽기, 라디오 청취)는 차이가 없었다.
셋째, 인구통계적 변수에 따른 코로나우울이 차이가 존재하는지 검증한 결과, 성별만 코로나 우울에서 차이는 보이고, 나머지(연령대, 직업, 가구형태, 혼인형태)는 코로나 우울에 있어서 차이가 존재하지 않고 있다. 성별의 경우, 여성이 남성보다 더 코로나 우울을 경험하는 것으로 나타났다.
마지막으로 개인 성향 변수(조절초점, 자아해석 성향)에 따라 경험하는 코로나 우울에서 어떠한 차이가 있는지 검증한 결과, 예방초점자들이 향상초점자보다 더 코로나 우울을 경험하고 있으며, 상호의존적 자아해석자들이 독립적 자아해석자들보다 더 코로나 우울을 경험하고 있다고 나타났다.
This study is about the Changes in consumption and media usage behavior after Corona19 and a study on Corona Blue. The results were as follows.
First, there was changes in consumption after Corona19. Food expenses have risen compared to before Corona19 virus. On the other hand, Liquor and tobacco expenses, entertainment expenses and dining out expenses is decreased after Corona 19. There were no particular differences in the other things which is clothing expenses, housing expenses, household equipment expenses, communication expenses, health expenses, education expenses and transportation expenses.
Second, there was changes in media usage after corona 19. Over the Top(OTT) service user is higher than last year and watching TV is decreased drastically compared to before corona 19. there were no particular differences in searching, online-shopping, SNS, Youtube, reading newspaper and media, listening radio.
Third, as a result of verifying whether there are differences in corona blue according to demographic variables, there is a difference in corona blue only by gender.
Lastly, as a result of verifying what differences in corona blue experienced according to individual personality, preventive focusers are experiencing corona blue more than improvement focusers, and interdependent self-interpreters are experiencing corona blue more than independent self-interpreters.
Alternative Title
Changes in consumption and media usage behavior after Corona19 and a study on Corona Blue
Alternative Author(s)
Yunseo Kim
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
주경희
Awarded Date
2021. 2
Table Of Contents
제1장 서 론 1
제1절 연구의 목적 1
제2절 연구의 범위 및 방법 2

제2장 이론적 배경 3
제1절 코로나19 사태 3
제2절 소비생활에서의 소비행태 7
제3절 미디어 이용행태 12
제4절 조절초점의 개념과 특성16
제5절 자아해석의 개념과 특성 18

제3장 연구문제 20

제4장 연구방법론 22
제1절 표본의 특성 22
제2절 변수의 측정 23

제5장 연구문제검증결과 24
제1절 연구문제1 검증 26
제2절 연구문제2 검증 32
제3절 연구문제3 검증 37
제4절 연구문제4 검증 41

제6장 결론 및 시사점 44
제1절 결론 44
제2절 시사점 45

참고문헌 47

[부록] 설문지 50
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학원
Citation
[1]김윤서, “코로나19 이후 소비.미디어 이용행태 변화와 코로나 우울에 관한 연구,” 조선대학교 경영대학원, 2021.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/19101
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000362223
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
Business > Theses(Ph.D)(경영대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.