자유학기제에서의 세계시민교육 실천과 가능성
- Author(s)
- 윤노아
- Issued Date
- 2019
- Keyword
- 비판적 세계시민성 세계시민교육 사례 연구 자유학기제 교사의 인식과 실천 critical global citizenship global citizenship education case study free learning semester teachers’perception and practice
- Abstract
- 본 연구는 세계시민교육의 가치를 인정하는 중학교 교사들이 자유학기제에서 학생들의 세계시민성 함양을 위해 어떻게 가르치고 있는지 탐구하였다. 질적 사례연구방법을 통해 교사들의 교수 목표와 교수 실행 방안 및 세계시민교육의 실천 동기를 조사하였다. 자유학기제에서 세계시민교육을 실천하고 있는 다섯 명의 교사들과의 반구조화된 면담, 수업 관찰, 교수 지도안과 학생들의 활동 결과물과 같은 문헌 분석을 통해 연구자는 교사들의 실제적 실천에서 (1) 학습자 중심의 변혁적 교육패러다임 추구, (2) 사회·정서적 영역 및 실천적 행동의 촉진, (3) 연성적 vs 비판적 세계시민교육으로의 범주화라는 특징이 나타남을 발견하였다. 이러한 연구 결과는 현재까지 연구가 활발히 이루어지지 못하였던 경험적 연구를 통해 자유학기제에서의 세계시민교육의 실천 과정에 대한 실증적 통찰을 제공할 수 있을 것이다.
This study explores how middle school teachers who value global citizenship education (GCE) working in formal school contexts are educating their students about global citizenship in the free learning semester. Based on a case study approach, this qualitative study investigated teachers learning goals and instructional practices alongside their orientations in teaching GCE in their classroom settings. Combining an analysis of documents including lesson plans and students reports, classroom observations, as well as semi-constructed interviews with five in-career teachers currently teaching GCE. The researcher found that teachers actual practices emphasizes (1) seeking a transformative paradigm based on learner-centered, (2) encouraging social and emotional perspective as well as behavioral activities; (3) categorized into soft versus critical global citizenship categories. The findings of this study provide empirical insights into the status and practice of educating Korean students in critical global citizenship, which has been under-explored until now.
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.