학습자 중심 수업의 실천 : 답이 열린 개방형 과제를 중심으로
- Author(s)
- 김진호
- Issued Date
- 2019
- Keyword
- 패러다임 전환 학습목표의 의미의 변화 답이 여러 가지인 개방형 과제 『우리 학교학생의 수』 paradigm shift changing the meaning of learning goals open ended task with several results 『The Number of Students in Our School』
- Abstract
- 한 학급에 있는 모든 학생들의 지적 능력은 서로 서로 다르다는 점은 명백하다. 교사들은 어떠한 형태의 수업을 실천에 옮기더라도 이 명확한 사실을 반영할 필요가 있다. 이를 반영하기 위해서, 교사들은 답이 여러 가지인 개방형 과제를 사용할 필요가 있다. 그래서 학습자들에게 개방형 과제를 제공해 주면, 학습자들은 그들 나름대로의 접근을 할 수 있다. 본고에서, 답이 여러 가지인 개방형 과제인 『우리 학교 학생의 수』란 과제를 가지고 실천하는 수업의 예를 보이고, 이 수업에서의 학습목표에 대해서 논의한다. 한 학급에 있는 학생들의 지적 능력이 다름을 인정하면서 개방형 과제를 활용하는 수업에서 학습목표는 모든 학생들이 동일하게 학습해야 하는 것이 아니라 학생들이 개방형 과제를 가지고 활동을 하면서 발현시키는 것이어야 한다.
It is trivial that intelligent abilities of all students in a classroom are different from each other. Teachers need to reflect this obvious fact when teachers should implement any instruction. To do so, they need to use open ended tasks with several results so that learners can make their own approaches. In this paper, show an example using such a instructional material, 『The Number of Students in Our School』, discussing that the learning goals should be changed from one all students should learn all together to ones that are emergent when learners make activities with the open-ended tasks.
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.