CHOSUN

유아교육 활동 관련 포트폴리오 평가 동향 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김윤주 김서연 고옥향
Issued Date
2019
Keyword
유아교육 포트폴리오 평가 성과 평가 early childhood education portfolio evaluation performance assessment
Abstract
유아교육 현장에서는 적절한 평가방법으로 포트폴리오 평가 방법이 있다. 유아교육 활동의 새로운 평가방법을 모색하기 위한 목적으로 변화 동향을 파악하여 2000년 이후 유아교육 분야의 포트폴리오 평가에 관련된 대표적인 논문 3편을 선정하였다. 이를 조사한 결과 유아 포트폴리오 평가는 최근 유아교육 현장에서 이용하는 기회가 증가하고 2000년 초기에 비해 질적 수준이 많이 향상되었다. 특히 유아의 창의성 발현, 사고전략의 증진, 자기-가치성 부여, 부모의 칭찬에 의한 반성적 사고 촉진 등의 유아발달에 교육적 효과가 있다는 것이 입증되었다. 포트폴리오 평가의 장점은 유아의 직접 활동의 결과물로 발달적ㆍ학문적 진보를 파악하고, 다음의 학습 계획 수립에 교수-학습에 대한 반성적 사고 지니고 있다는 점을 들 수 있다. 그러나 평가교사의 전문성 확보, 평가 과정의 복잡성, 평가 준거 설정 및 도구의 확보, 시간 부담, 영유아의 개인차 등의 어려움으로 인하여 평가의 적용 및 활용에 많은 어려움이 있는 것으로 밝혀졌다. 따라서 유아교육 현장에서의 포트폴리오평가의 활성화를 위해서 교사의 구체적이고 체계적인 교육, 과다 업무 해소, 행정적 지원, 다양한 평가자료 제공 등의 개선이 시급한 것으로 나타났다.
In the field of early childhood education, there is a portfolio evaluation method as an appropriate evaluation. The purpose of this study is to identify the trends in the new evaluation methods for early childhood education activities, by selecting three representative papers related to portfolio evaluation in early childhood education since 2000. As a result of this survey, the portfolio evaluation of infants has significantly improved the quality level compared to early 2000, with the opportunity to be used in the recent field of early childhood education increased. Especially, it has been proved that there is an educational effect on infant development such as the manifestation of creativity of infants, improvement of thinking strategy, granting of self-worthiness, and promotion of reflective thinking by the praise of parents. The advantage of the portfolio assessment is that it grasps the developmental and academic progress as a result of the child s direct activity, and has reflective thinking about teaching-learning in the following learning plan.
Alternative Title
A Study on the Evaluation Trend of Portfolio Related to Early Childhood Education Activities
Alternative Author(s)
Yun-Joo Kim Seo-Yeon Kim Ock-Hyang Ko
Publisher
조선대학교 교과교육연구소
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-8872
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18929
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=23378150&siteId=education&dum=dum&boardId=169354&page=1&command=view&boardSeq=303257
Appears in Collections:
2019 > Vol 40, No 1
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.