CHOSUN

창의 인성교육 함양을 위한 청소년의 음악극 활용 방안

Metadata Downloads
Author(s)
정수연 조정은
Issued Date
2018
Keyword
musical drama creativity & personality music class group activity 음악극 창의·인성 음악수업 모둠활동
Abstract
학교 교육 현장의 변화에 따라 창의성과 인성을 위한 음악 교과에서 강조되는 것은 창의·인성과 관련된 교수·학습 방법으로 상호작용을 통한 표현 활동일 것이다. 따라서 음악 교과에서 다양한 교수학습 방법 중 창의·인성 교육과 관련하여 가장 효과적으로 활용할 수 있는 음악극의 수업 모형 개발이 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 중등 음악교육의 활성화와 창의·인성 교육을 위하여 음악극 활동 방안을 구안하는 데 목적을 두었으며 이를 위해 창의·인성 교육 및 음악과의 창의·인성 교육요소를 살펴보고 음악극의 적용방안을 중학교 음악 교과서의 음악극과 관련된 학습 내용을 분석하여 음악극과 관련된 창의·인성적 교육요소를 추출함으로써 각 요소와 관련된 학습 자료와 활동내용을 제시하였다. 본 연구는 창의성과 인성교육 함양을 위한 음악극 수업을 구안하여 지도 단계별로 관련된 창의·인성 요소를 구체적으로 배치하고 학생들의 원활한 음악극 수업을 돕기 위해 다양한 학습활동과 활동지를 제시하여 음악극 수업을 진행하였다. 그리고 음악극 수업후 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 음악극 수업 후 학생들은 음악수업에 대해 전반적으로 긍정적 관심을 끌게 되는 변화를 보였으며, 음악에 대한 애호심을 갖게 됨을 알 수 있었다. 그리고 음악극을 만들어가는 과정에서 창의성이 발휘될 기회가 되어 음악에 대한 표현력이 신장됨을 알 수 있었다. 그뿐만 아니라 음악극을 완성하는 과정에서 모둠 활동을 통해 서로 협력하며 책임감을 인지하고 또래 관계에서 친밀감이 높아짐을 알 수 있었다. 음악극 수업에서의 가장 큰 변화는 학생 스스로 자신이 잘할 수 있는 것을 알게 되었고, 자신의 새로운 모습을 발견할 수 있었다는 것이다. 이에 본 연구는 창의·인성교육을 위한 음악극 활동 방안을 마련하는데 필요한 기초치료가 될 수 있다는 점에 그 의의를 찾아볼 수 있으며 창의·인성발달을 위한 다양한 음악극 활동이 활성화 되어지길 바란다.
What is emphasized in music textbooks for creativity and personality in response to changes in school education field will be expressing through interaction with teaching and learning methods related to them. Therefore, it is necessary to develop a class model for musical drama that can be used most effectively in relation to creativity and personality among various teaching methods in music textbooks. In this study, the purpose of the study was to devise measures for the activities of musical drama for the promotion of music education in middle school and creative and character education, and to this end, it was to examine elements in the field of creativity and personality education, and to present learning materials and activities related to each element by analyzing the contents related to music play in the middle school music textbook. In this study, musical drama classes were organized to foster students` creativity and personality and musical drama classes were conducted by presenting diverse learning activities and materials to help students learn the music smoothly. And after the musical drama class, this study resulted in the following conclusion. After the musical drama class, students showed a change in their overall positive interest in the music class and they showed good feeling for music. And in the process of making a musical drama, they said that they had a chance to be creative and that their expression of music was enhanced. In ddition, they said that in the process of completing the musical drama, they cooperated with one another and took responsibility through the group activity, and when comparing the musical drama class before and after the class, intimacy was formed in the peer relationship. The biggest change in musical drama classes is that students find themselves doing well through the process of performing their roles in musical drama and discover their own new faces. In response, I hope that this research will help us find the groundwork necessary for preparing musical drama activities for creativity and personality education, and that various musical drama activities for creativity and personality development will be activated.
Alternative Title
A Study on 'Musical drama' Case of youth for Fostering Creativity and Personality Education
Alternative Author(s)
Sooyeon Jung Jungeun Cho
Publisher
조선대학교 교과교육연구소
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-8872
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18927
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=23378150&siteId=education&dum=dum&boardId=169354&page=1&command=view&boardSeq=288604
Appears in Collections:
2018 > Vol 39, No 2
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.