CHOSUN

미분적분학 교과목 개선을 위한 학습자 선수학습 이해도 조사

Metadata Downloads
Author(s)
박현성 박현란
Issued Date
2017
Keyword
Differential and Integral Calculus Subject Course of education Degree of Intering Basic Test Learner
Abstract
빠른 사회변화에 유연하게 대처할 수 있는 수학적 소양을 갖춘 인재 양성을 위해 교수자 스스로 그 동안의 지도 방법에 대한 변화의 필요성을 느끼게 되어 이 연구를 계획하였다. 오랜 시간 누적되어 온 다양한 교수-학습 방법들의 적용에도 불구하고 효과적이라고 말할 수 없는 이유를 교수의 학습자에 대한 이해부족으로 판단하고 학습자들의 배움의 정도, 수학을 느끼는 정도의 차이 등을 설문을 통해 조사하고 분석하였다. 이 논문은 2017학년도 1학기 C 대학교 미분적분학 강의 중 6개 학과 학생 206명의 사전 테스트 결과를 정리한 것이며, 나타난 결과를 통하여 수업의 질을 개선하고, 학습자들의 문제해결 능력향상에 도움을 줄 방법들을 제시하였다.
The research has been planned under the necessity of a change in previous teaching methods in order to foster an outstanding individual with mathematical ability who can elastically deal with the fast-changing world. The research gives out a hypothesis that the previous inefficient teaching methods, even though they have been accumulated for a long time is rooted in instructor’s insufficient understanding towards a learner. Thus, the research has examined and analyzed the extent of which a learner understands a level of a certain mathematics study and their different feelings towards mathematics. The dissertation has arranged the pre test result of 206 C University students from six different departments who had taken Calculus lecture in their first semester. The study further suggests helpful methods to improve the class as well as the problem-solving ability of the learners.
Alternative Title
Previous Learning Understanding Investigation of Learners for Improvement of Differential and Integral Subject
Alternative Author(s)
Hyunsung Park Hyunran Park
Publisher
조선대학교 교과교육연구소
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-8872
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18915
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=23378150&siteId=education&dum=dum&boardId=169354&page=1&command=view&boardSeq=257123
Appears in Collections:
2017 > Vol 38, No 1
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.