CHOSUN

광주·전남지역 순회교육 실태 및 개선방안 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김은숙 김정연 김시원
Issued Date
2016
Keyword
순회교육 특수교육 특수교사 itinerant education special education special education teacher
Abstract
이 연구는 순회교육에 대한 전반적인 실태를 파악하고 순회교사의 인식을 통해 효율적인 운영 방안을 알아보는데 목적이 있다. 연구목적을 위해 광주 전남지역에서 순회교육을 담당하고 있는 교사 95명에게 설문조사를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 광주 전남지역의 순회교육은 다양한 장애정도와 유형의 학생을 대상으로 이루어지고 있다. 국어, 수학, 미술 위주의 교과교육과 언어치료, 감각·통합훈련, 물리치료 등의 치료지원을 제공하고 있다. 순회교육을 담당하는 교사의 업무 만족도는 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 순회교육의 효율적 운영을 위한 지원 방안과 개선 요구사항을 알아보았다. 순회교사에게 가장 필요한 지원은 연수지원으로 나타났다. 또한 순회교육 관련 행 재정적 지원이 확대되어야 함을 요구하였다. 순회교사의 처우개선을 위해서는 업무 경감과 별도의 수당 지급, 교사 순환제 등이 필요한 것으로 나타났다. 논의에서는 이러한 결과들에 근거하여 순회교육의 개선 방안을 제시하였다.
The purpose of this study is understanding the actual condition of itinerant education and finding the most effective way of operation by analyzing the recognition of itinerant teachers. For this, survey on 95 teachers who take charge in itinerant education in Gwaungju-Joennam Area was conducted. Results are followed: first, itinerant education in Gwaungju-Joennam Area targets students with various levels and kinds of disabilities. It provides curriculum focused in language arts, mathematics and art. It also provides therapeutic supports including speech theraphy, sensory integration training, and physical theraphy. The level of satisfaction about working as an itinerant teacher appeared to be high. Second, supportive method and improvement requirements for effective operation of itinerant education was analyzed. It reveals that the most necessary support for itinerant teacher is training support. Also, administrative and financial support for itinerant education are required to expand. To improve the treatment of itinerant teacher, reducing task, additional payment, rotation system appears to be necessary. In debatement part, based on those results, improvement way of itinerant education was suggested.
Alternative Title
A Study on the Status and Improvement of Itinerant Education in the Area of Gwangju and Joennam
Alternative Author(s)
Kim, Eun-Sook Kim, Jeongyoun Kim, Si-Won
Publisher
조선대학교 교과교육연구소
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-8872
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18908
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=23378150&siteId=education&dum=dum&boardId=169354&page=1&command=view&boardSeq=216055
Appears in Collections:
2016 > Vol 37, No 1
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.