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정보디자인 관점에서 방향 안내 표지판 디자인의 메타 가이드라인 제안

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Author(s)
한지애 류시천
Issued Date
2021-06
Keyword
방향 안내 표지판 정보디자인 메타 가이드라인 방향지각정보 공간인지정보 Orientate Signage Information Design Meta-Guideline Info. Direction Perception Space Cognition
Abstract
길찾기는 '목적지를 찾는 문제 해결 과정'으로 최적의 경로 선택을 위한 공간 데이터 선택이 매우 중요하다. 최근 공간의 복잡화와 길찾기 서비스의 매체 확장으로 인해 공간데이터가 다양해져 정보디자인 관점으로의 접근이 필요하게 되었다. 따라서 본 연구의 목적은 길찾기 과정에서 중요한 인지적 단서가 되는 안내표지판 디자인을 위해 정보디자인 관점에서 공간데이터 디자인을 위한 메타 가이드라인을 제안하는 것이다. 연구는 3단계로 진행되었다. 첫째, 정보디자인, 표지판 디자인 관련 문헌 연구와 표지판 가이드라인 매뉴얼 분석을 통해 디자인 프로세스를 제안하고 단계별 디자인 요소를 도출하였다. 둘째, 사례 분석과 전문가 FGI를 통해 3단계 디자인 프로세스 중 정보 조직화와 시각화 단계에 관한 메타 가이드라인을 제안하였다. 셋째, 메타 가이드라인의 적용 가능성을 파악하기 위해 대상지를 선정하여 메타 가이드라인을 표지판 디자인에 적용하고 이에 대한 사용자 평가를 시행하였다. 사용자 설문을 통해 메타 가이드라인의 핵심 내용인 공간 특성에 따른 정보 위계, 정보 위계에 따른 정보 우선순위, 방향과 공간에 관한 시각화에 관한 가이드라인 적용 가능성을 파악하였다. 본 연구는 표지판 디자인에 필요한 정보 요소들을 프로세스 중심으로 체계화시켰다는 점과 공간특성에 따른 표지판 디자인에 관한 거시적 방법론을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구 결과를 토대로 향후 복잡한 공간 또는 다양한 매체를 위한 방향지각 정보, 공간인지 정보에 관한 구체적인 시각화 방법에 대한 연구를 진행하고자 한다.
Wayfinding is a 'Process solving problem to find destination', and it is important to select spatial data for optimal way. Recently, due to the complexity of space and the expansion of the medium of the wayfinding service, it is necessary to the approach on the information design for them. Therefore, the purpose of this study is to propose a meta guideline on the information design for the design of orientation sign, which is an important cognitive clue in the wayfinding. It was conducted in 3 stages, First, a design process was proposed and design elements were derived for each step by literature research related to information and sign design, and analysis of manual for signage design. Second, a meta guideline for information organization and visualization in the three-stage design process was proposed by FGI and analysis. Third, the meta guideline was applied to the sign design on an area for user evaluation to inspect the applicability of the meta guideline. Through the user questionnaire, the possibility of applying the guideline for visualization of directions and spaces, information hierarchy according to spatial characteristics and information priority was identified. It is meaningful in that necessary element for signage design are systematized centering on the process and that it presents a macroscopic methodology according to spatial characteristics.
Alternative Title
A Proposal for Meta Guideline of Orientate Signage Design based on Information Design
Alternative Author(s)
Han, Ji-Ae You, Si-Cheon
Department
Division of Informatics and Product Design
Publisher
(사)한국스마트미디어학회
Citation
한지애. (2021-06). 정보디자인 관점에서 방향 안내 표지판 디자인의 메타 가이드라인 제안. 스마트미디어저널, 10(2), 61-69. doi: 10.30693/SMJ.2021.10.2.61
Type
Journal paper
ISSN
2288-9671
DOI
10.30693/SMJ.2021.10.2.61
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18745
Appears in Collections:
Division of Informatics and Product Design > Han, Ji-Ae
Division of Informatics and Product Design > You, Si-Cheon
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