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퍼놀로지 개념을 활용한 융합형 디자인의 아이디어 발상 프로세스 제안

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Author(s)
한지애
Issued Date
2019-06
Keyword
퍼놀로지 아이디어 발상 프로세스 PIF(Process for Ideation by Funology) 재미유형 표현기법 Funology Ideation Process PIF(Process for Ideation by Funology) Types of Fun Display Method
Abstract
본 연구는 '창의성'과 '사고의 유연성' 향상을 위한 융합교육의 측면에서, 융합형 디자인 프로젝트를 수행하는 융합형 디자인 전공 대학생들의 창의성 함양 교육을 위한 방법을 고찰하기 위해 시작되었다. 본 연구의 목적은 사용자의 감성적 욕구 충 족과 개발자의 내적 동기 부여를 위해 퍼놀로지(Funology) 개 념을 적용한 아이디어 발상 모델의 프레임웍을 제안하는 것으 로, 연구는 문헌연구와 사례 분석을 통한 개념정의, 아이디어 발상 모델 제안, 프로젝트 교육과정 적용사례로 구성되었다. 첫째, 퍼놀로지에 관한 선행연구 14편의 메타분석과 선행연구 에서 제시된 사례를 포함한 유사사례 258개의 분석을 통해 퍼 놀로지 유형과 표현 특성을 도출하였다. 둘째, 아이디어 발상 법에 대한 문헌 연구와 도출 된 퍼놀로지 유형별 표현 기법을 기반으로 아이디어 발상 모델 'PIF(Process for Ideation by Funology)'를 제안하였다. 셋째, 제안한 모델 PIF를 아이디어 상품 개발 프로젝트 교육에 적용하고, 관찰법, 참여관찰, 프로 젝트 참여자의 FGI를 통해 창의성 향상을 위한 교육 방법론으 로의 가능성을 살펴보았다. 연구 내용은 크게 두 가지로 다음 과 같다. 첫째, 재미의 유형을 정보처리단계에 근거해 3단계로 정의하고, 재미의 유형과 기술의 적용도에 따라 6가지 퍼놀로 지 디자인 유형을 정의하였다. 둘째, 퍼놀로지 디자인 유형에 따라 표현기법을 세 가지로 제시하고, 구체적인 아이디어 발 상법 중 하나인 스캠퍼(SCAMPER)와 만다라트(Mandal-Art) 를 적용해 5단계 아이디어 발상 프로세스 PIF를 제안하였다. PIF 모델의 핵심은 재미요소와 기술요소를 중심으로 한 '아이 디어들'의 결합인 'Idea Matrix' 제작으로, 이를 프로젝트 교 육과정에 적용해 봄으로써 PIF 모형이 학생들의 창의성 향상 에 긍정적 영향을 끼칠 수 있음을 발견하였다. 본 연구는 아이 디어 발상 프로세스의 프레임웍을 제시하는데 그쳤으나, 본 연구 결과를 바탕으로 아이디어 매트릭스 작성에 대한 구체적 이고 명확한 아이디어 도출 프로세스에 대한 심도 깊은 연구 를 지속하고자 한다.
This purpose of this study is to propose a framework of ideation process applying the concept of funology which is possible to improve 'Creativity' and 'Thinking Flexibility' for university students who carry out a convergent design projects. This research is consisted of concept definition through literature review and case analysis, proposal of ideation model and a case study for tutorial group projects. First, the types and display method of funology were derived from 258 cases including the meta-analysis of 14 previous research on them and the cases presented in previous studies. Second, based on the literature research on the design methodologies and the characteristics of the display method according as the funology types, I proposed 'PIF(Process for Ideation by Funology)'. Third, It was applied to an education course, and considered to be effective in the improvement of creativity education through observation, participation observation and FGI of the project participants. This research contents are as follows. First, the type of fun was defined as three stages based on the information processing stage and six types of funology design were defined according to the type of fun and the application of technology. Second, I proposed three expressive techniques according to the types, and proposed a ideation process PIF by applying SCAMPER and Mandal –Art, which are one of the concrete idea-designing methods. At the heart of the PIF model is the creation of the 'Idea Matrix', a combination of ideas and matrices centering on fun and technology elements. By case study, I found PIF model to have a positive impact on student's creativity. This study has only presented the framework of the ideation process. Based on the results of this study, I would like to find out how students can create concrete and clear idea matrices.
Alternative Title
A Proposal for Ideation Process of Convergent Design applied Funology
Alternative Author(s)
Han, Ji-Ae
Department
Division of Informatics and Product Design
Publisher
한국인더스트리얼디자인학회
Citation
한지애. (2019-06). 퍼놀로지 개념을 활용한 융합형 디자인의 아이디어 발상 프로세스 제안. 산업디자인학연구, 13(2), 119-128. doi: 10.37254/ids.2019.06.48.11.119
Type
Journal paper
ISSN
1976-8745
DOI
10.37254/ids.2019.06.48.11.119
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18741
Appears in Collections:
Division of Informatics and Product Design > Han, Ji-Ae
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