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란저우 문화창의에 기반한 관광홍보용 캐릭터 일러스트레이션 제작 연구

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Author(s)
왕사용
Issued Date
2023
Keyword
란저우, 도시관광홍보, 지역문화심볼, 중국 전통문화, 문화창의, 문화관광콘텐츠, 캐릭터 디지털 일러스트레이션, 만화적 표현
Abstract
China’s Tourism Bureau and the Ministry of Culture merged to form a new department named Ministry of Culture and Tourism on March 13, 2018. This action signifies that cultural contents have become an essential factor in the tourism industry of China, which reflecting the determination of the China’s government to revitalize the tourism industry. Cultural contents represent the image and cultural level of a city, but there exists some common issues in the design of cultural tourism contents among the cities in China . First of all, few creative products which integrated with cultural elements can be found in China’s tourism market. Secondly, the digital illustrations of tourism promotion in some cities are a general resemblance with minor differences. The lack of diversity and cultural elements hindered the tourism promotion in these cities. Therefore, it is necessary to map out the digital illustrations for specific cities to solve the problem of insufficient in tourism promotional contents.

In order to tackle the problems with digital illustrations of Lanzhou City,the hometown of the research, this dissertation mainly comprise three parts: Character Design, Tourist Spots and Tourism Products. The purpose of this research is to improve the tourism promotion of Lanzhou city through the design of digital illustrations and enhance the attractiveness of this city. It is hoped that the research would increase the attention and understanding of a vibrant city in western China.
This dissertation involves the design of Chinese and Korean cultural tourism contents, digital illustrations for tourism promotion and the original creation of digital characters. This research is based on the theory of regional culture combined with the theoretical research of cultural tourism and cultural creativity. Specifically, this paper centers on the cultural tourism contents in Lanzhou and tries to create digital illustrations with comic style.

The following research can be divided into five parts. Firstly, the current situation of urban publicity and theoretical background on China's tourism policy. Secondly, the contents of digital illustrations for tourism promotion. Thirdly, the analysis of five outstanding digital illustrators’ work around the world. Besides, provides five examples of tourism promotion contents in five typical tourist cities including character design, digital illustration design, and tourism product design. Fourthly, the art criticism analysis of the current Lanzhou tourism promotion products. Fifthly, completes the creation of digital illustrations based on famous tourist attractions and tourism products in Lanzhou City, China.

In this dissertation, the originality and individuality are highlighted via comparing and analyzing the illustrations of character design cases among 5 tourist cities around the world. In particular, the author proposed some creative digital illustrations composed of Lanzhou's natural environment, local cultural connotation, character images with comic style. In this way, to manifest unique regional culture characteristics of Lanzhou City.

Finally, this dissertation summarizes the theories of urban cultural tourism and tourism promotion. The researcher has created 30 digital illustrations for Lanzhou tourism promotion and introduced the creation process of the works. Hopefully, this research would provide some help to Lanzhou city tourism publicity.|중국은 2018년 3월 13일부터 중국 관광국과 문화부를 합쳐 문화관광부를 운영하기 시작했다. 이는 관광산업에 문화콘텐츠가 중요한 요소가 되었음을 의미하며 중국 정부가 이를 활성화하고자 하는 의지를 반영하는 것이다. 문화콘텐츠는 해당 도시의 이미지와 문화 수준을 대변하는 것이나, 현재 중국의 여러 지역 도시의 문화관광 콘텐츠 디자인에는 다음과 같은 문제가 있다. 첫째, 중국지역의 문화요소를 융합한 창작품이 관광시장에 많지 않다. 둘째, 중국 여러 도시의 관광홍보용 일러스트레이션이 거의 유사하다. 따라서 이와 같은 중국의 관광홍보용 콘텐츠개발과 일러스트레이션의 문제점을 극복하기 위한 새로운 디지털 일러스트레이션 개발이 필요한 실정이다.
새로운 디지털 일러스트레이션 개발의 문제점을 극복하기 위해 연구자의 고향인 란저우를 대상으로 하여 명소와 관광상품을 캐릭터 디지털 일러스트레이션으로 창작하게 되었다. 본 연구를 통해 란저우의 명소와 관광상품을 캐릭터 디지털 일러스트레이션으로 새롭게 창작하여 란저우의 문화관광 콘텐츠 디자인을 향상시킴으로써 중국과 란저우 관광에 대한 수요를 늘릴 수 있을 것으로 예상한다. 또한 이를 통해 란저우의 이미지가 활력 있고 아름다운 관광도시로 거듭날 것으로 기대한다.
본 연구는 한국과 중국의 문화관광 콘텐츠 디자인과 관광홍보용 디지털 일러스트레이션의 이론 고찰 및 연구자의 독창적인 캐릭터 디지털 일러스트레이션 창작에 대한 작품논문이다. 본 논문에서는 지역문화 이론을 바탕으로 중국 란저우의 문화관광 콘텐츠를 조사연구하고 이를 연구자의 캐릭터 디지털 일러스트레이션으로 창작하고자 하였다.
본 논문은 모두 다섯 부분으로 나뉜다. 첫째, 도시홍보현황과 중국관광정책에 관한 이론 연구. 둘째, 관광홍보용 디지털 일러스트레이션에 대한 내용. 셋째, 세계 5개국 일러스트레이션과 관광도시 5곳의 도시관광홍보 사례와 관광홍보용 디지털 일러스트레이션에 대한 자료의 비교 분석. 넷째, 란저우 관광홍보를 위한 일러스트레이션에 대한 자료의 비교 분석. 다섯째, 중국 란저우 시의 명소와 관광상품을 중심으로 한 디지털 일러스트레이션 창작 과정.
연구자의 창작에 대한 독창성과 차별성을 위해 세계 5개국 일러스트레이션과 관광도시 5곳의 도시관광홍보 사례를 비교분석하면서 창작을 진행하였다. 특히, 란저우 지역의 특색을 살리기 위한 일러스트레이션 창작에 중점을 둔 조형 요소로써 란저우의 자연환경, 지역문화콘텐츠, 캐릭터, 만화적 표현 등을 활용하여 캐릭터 디지털 일러스트레이션을 창작하였다.
본 논문은 란저우 관광을 홍보하는 연구자의 디지털 일러스트레이션 30작품 창작 과정 속에 도시문화관광홍보에 대한 이론과 연구자의 창작 과정과 결과를 정리한 작품논문으로 중국과 란저우 지역의 전통문화에 대한 관광홍보와 더불어 란저우 환경보전에 대한 연구에 도움이 될 것으로 기대된다.
Alternative Title
A study on the production of character illustrations for tourism promotion based on Lanzhou cultural creativity : Focusing on the researcher's works
Alternative Author(s)
WANG SHIYONG
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 예술학과
Advisor
김일태
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
국문초록 XI
ABSTRACT XIII

제1장 서론 1
제1절 연구 배경 1
1. 문화관광 3
2. 지역문화와 란저우 지역문화 5
3. 중국과 란저우 도시관광 5
4. 란저우 도시관광홍보 일러스트레이션 8
제2절 연구 목적 10
1. 란저우 문화관광홍보 촉진 10
2. 란저우 지역문화의 가치 구현 11
3. 캐릭터 디지털 일러스트레이션과 문화창의 연구 11
제3절 연구 범위와 방법 12
1. 연구 범위 12
2. 연구 방법 13
제4절 선행 연구 15
1. 한국 이론 선행연구 조사 16
2. 중국 이론 선행연구 조사 19
3. 한국 작품논문 선행연구 조사 24
4. 중국 작품논문 선행연구 조사 27
5. 소론 31

제2장 도시관광홍보의 이론적 고찰 33
제1절 관광 홍보의 정의 33
1. 문화관광홍보의 정의 33
2. 문화관광 홍보의 효과 35
3. 중국 문화관광과 관광홍보 정책 36
4. 란저우 도시문화관광과 관광홍보 정책 39
5. 도시브랜드 41
6. 란저우 외 5개 도시브랜드와 일러스트레이션, 관광상품 42
제2절 문화창의 45
1. 문화창의 정의 45
2. 문화창의의 분류와 가치 46
3. 문화창의산업 47
4. 관광홍보의 목적 51
5. 관광홍보의 방식 52
제3절 캐릭터 디지털 일러스트레이션 조형 요소 54
1. 캐릭터 디자인 54
2. 내적 요소 58
3. 외적 요소 - 만화적 표현 62
4. 참고 원형 67
5. 등신 비율 69

제3장 도시관광홍보 일러스트레이션 사례 연구 72
제1절 6개 국가 일러스트레이터 사례 연구 72
1. 프랑스의 일러스트레이터 말리카 파브르(Malika Favre)
72
2. 미국의 일러스트레이터 조엘 앤더슨(Joel Anderson) 76
3. 일본의 일러스트레이터 쓰치모치 신지(Shinji
Tsuchimochi) 78
4. 영국의 일러스트레이터 요니 알터(Yoni Alter) 82
5. 덴마크의 일러스트레이터 마틴 슈바르츠(Martin
Schwartz) 84
6. 중국의 란저우 광광홍보 일러스트레이션 분석 85
7. 소론 86
제2절 도시홍보 캐릭터 사례 연구 88
1. 부산광역시 사례 연구 88
2. 마카오 특별행정구 사례 연구 92
3. 싱가포르 시 사례 연구 95
4. 시애틀 시 사례 연구 98
5. 구마모토 현 사례 연구 101
6. 란저우 시 사례 연구 104
제3절 비교분석 111
1. 캐릭터 111
2. 일러스트레이션 주제 115
3. 관광상품 117

제4장 란저우 관광홍보 캐릭터 일러스트레이션 제작
120
제1절 일러스레이션 제작 원칙 120
1. 란저우 관광홍보 콘텐츠: 황하(黃河) 문화 120
2. 란저우 도시 특징 121
3. 캐릭터 디지털 일러스트레이션 제작과정 123
제2절 캐릭터 디자인 127
1. 란저우 소년 소녀 캐릭터 디자인 129
2. 동분마 캐릭터 디자인 131
3. 홍복금계 동물 캐릭터 디자인 135
4. 캐릭터 상품 개발 136
5. 로고 디자인 137
제3절 란저우 관광명소 일러스트레이션 배경 140
1. 관광명소 콘텐츠 140
2. 관광명소 현대건축 부분(1-15) 141
3. 관광명소 고건축 부분 (16-20) 167
4. 교통 수단 부분 (21-23) 174
5. 민간예술 부분 (25-28) 178
6. 작품 전체 이미지와 란저우 관광지도 (29-30) 185
7. 구름 형태의 광고 글 189
8. 관광홍보 디지털 일러스트레이션 디자인 194
9. 일러스트레이션 제작과정 224

제5장 결론 254
참고문헌 258
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
왕사용. (2023). 란저우 문화창의에 기반한 관광홍보용 캐릭터 일러스트레이션 제작 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18551
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000666867
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
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