노자 미학으로 분석한 3D 애니메이션의 로우폴리곤에 대한 내용과 형식의 연구
- Author(s)
- 장봉정
- Issued Date
- 2023
- Keyword
- 로우폴리곤, 하이폴리곤, 3D 애니메이션, 노자 미학, 디지털 아트, 미니멀리즘, 대교약졸(大巧若拙), 견소포박(见素抱朴), 오색영인목맹(五色令人目盲), 유무상생(有無相生), 무위자연(無為自然)
- Abstract
- 2010년부터 스마트폰 등 모바일 게임이 인기를 끌면서 초기 PC 게임에 활용됐던 로우폴리곤 모델링 콘텐츠가 새롭게 주목받고 있다. 1990년대 초반 PC게임 시대와는 달리 현재는 다양한 디지털 기술(모바일 앱, 게임, VR, AR, 메타버스 등)의 등장으로 로우폴리곤 모델링은 새로운 디지털 예술의 형식으로 디자인, 3D 애니메이션, 영상예술에서 활용하고 있다. 로우폴리곤 3D 애니메이션은 2010년 경 애니메이션 광고 형식으로 본격적으로 제작되었고, 2013년부터 광고 애니메이션과 단편 애니메이션분야에서 수상하면서 로우폴리곤 3D 애니메이션이 각광 받기 시작했다.
로우폴리곤 3D 애니메이션의 출현은 또한 단순한 아트에 대한 현대인의 정신적 요구 때문이기도 하다. 현대인들은 현대의 화려하고 복잡한 삶 속에서 시각적으로 많이 지쳐 있어서 오히려 단순하고 간결한 로우폴리곤 3D 애니메이션에 대해 호감을 가지게 된 것이다. 현대인의 여유와 행복을 추구하고자 하는 생각은 로우폴리곤 3D 애니메이션이 추구하는 첨단 영상기술에 대한 반대급부로 '무위자연(無為自然)'의 미학을 추구하는 것에 상응한다고 할 수 있는데, 이는 노자가 추구했던 '사치하지 않고, 화려하지 않고, 소박하고 단순한 자연'의 미학 사상에 부합한다고 할 수 있다.
노자 미학은 '무위자연(無為自然)'의 미학적 사상을 지향하고 소박하고 단순한 아름다움을 추구하는데, 로우폴리곤 3D 애니메이션의 내용과 형식도 노자미학의 '무위자연' 사상에 잘 부합하는 영상예술이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구의 첫 번째 연구 목적은 노자 미학을 3D 애니메이션의 로우폴리곤 내용과 형식의 이론적 기초로 활용하기 위해 노자의 ‘도덕경(道德經)’에서 미학사상에 대한 기초적인 이론을 연구하는 것이다. 두 번째 연구 목적은 로우폴리곤 3D 애니메이션의 기원, 시각적 특징, 차이점, 문제점 및 기타 내용에 대한 예비적이고 체계적인 분석을 수행하는 것이다. 현재까지 3D 애니메이션에 대한 이론적 연구는 많았지만 로우폴리곤 3D 애니메이션에 대한 이론적 연구는 미미하게 진행되었고, 미학적 관점에서 수행된 연구는 없다. 세 번째 연구 목적은 노자 미학에서 추출한 4가지 분석 메커니즘인 '대교약졸(大巧若拙)', '견소포박(见素抱朴)', '오색영인목맹(五色令人目盲)', '유무상생(有無相生)')으로 3D 애니메이션의 로우폴리곤에 대한 내용과 형식을 분석하는 것이다. 네 번째 연구 목적은 노자의 '무위자연(無為自然)'이라는 미학적 사상에 대한 연구를 통해 현대인의 생활과 정신적인 측면에 도움이 되는 미학적 기준을 제시하는 것이다.
본 연구의 내용은 첫째, 노자의 생애, 『도덕경(道德經)』의 역사적 배경과 주요 사상, 노자 미학의 주요 범주를 정리하였다. 둘째, 노자 미학의 4가지 예술적 표현('대교약졸(大巧若拙)', '견소포박(见素抱朴)', '오색영인목맹(五色令人目盲)', '유무상생(有無相生)')의 예술 표현과 사례를 소개하였다. 본 연구의 세 번째 내용으로 로우폴리곤의 기원·발전·응용에 대한 정리와 로우폴리곤 3D 애니메이션의 기원, 발전 등에 대한 이론을 정리하였다. 이를 위해 10편의 로우폴리곤 3D 애니메이션에 대한 시각적 특징의 공통점, 차이점, 문제점을 분석하였다.본 연구의 네 번째 내용은 3D 애니메이션의 로우폴리곤에서 나타나는 노자 미학 '무위자연(無為自然)' 사상을 분석하기 위해 형이상(形而上)과 형이하(形而下)로 나누었고, 세부적인 분석을 위해 연구자가 구축한 노자 미학의 4가지 분석 메커니즘인 '대교약졸(大巧若拙)', '견소포박(见素抱朴)', '오색영인목맹(五色令人目盲)', '유무상생(有無相生)'으로 3D 애니메이션의 로우폴리곤의 내용과 형식을 분석한 것이다.
분석의 대상은 수상실적과 작품성이 우수한 4편의 로우폴리곤 3D 애니메이션 , , , )으로 선정하였으며, 이 4편의 로우폴리곤 3D 애니메이션에 나타난 내용과 형식에 대해 연구자가 구축한 노자 미학의 분석 메커니즘으로 분석하고 정리하였다.
는 소박함의 미학을 통해 환경보호에 대한 관심을 일깨우는 작품인 만큼 작품의 미학적 표현은 대체로 '견소포박(見素抱樸)'의 노자 미학 범주에 가깝다. 은 인물과 장면의 모델링이 서툴고 투박해 보이지만 광고의 의미가 명확하고 발상이 뚜렷해서 전달이 효과적이다. 따라서 의 미학적 표현은 전체적로 '대교약졸(大巧若拙)'의 노자 미학 범주에 부합한다고 할 수 있다. 의 단색조 예술형식은 화려하지 않은 미학적 표현으로, '오색(五色)'을 반대했던 노자 사상과 상통하며, '오색영인목맹(五色令人目盲)'의 노자 미학 범주에 부합한다. 는 불완전한 스토리와 여백, 생략된 모델링 등의 특징들이 작품에 더 큰 공간과 상상을 부여하고 많은 궁금증을 남기고 있다. 따라서 시리즈는 대체로 '유무상생(有無相生)'의 노자 미학 사상에 부합한다고 할 수 있다.
연구자는 본 연구를 통해 3D 애니메이션의 로우폴리곤에 대한 내용과 형식에서 나타난 노자의 미학을 분석하였고, 연구 결과가 로우폴리곤 3D 애니메이션에 대한 이론 연구 및 작품 제작에 도움이 되기를 기대한다.
향후, '메타버스' 등과 같은 새롭고 다양한 3D 애니메이션에 대한 심층적인 이론 연구와 함께 중국의 노자 외 다른 사상가들의 미학으로 작품을 분석하는 추가 연구도 진행하고자 한다.|Since 2010, as mobile games got more and more popular, including games on smartphones, the “Low Polygon Model” used in computer games in the early days has received public attention again. Unlike the computer games in the early 1990s, the low polygon model is now being used as a new digital art form in design, 3D animation, and video art with the emergence of various digital technologies (mobile apps, games, VR, AR, Metaverse, etc.). Low Polygon 3D Animation was formally produced in the form of advertising animation around 2010, and has been successful in the field of advertising animation and short animation since 2013. Since then, Low Polygon 3D Animation has been attracting people’s attention.
The emergence of Low Polygon 3D Animation is also due to modern people’s spiritual demand for minimalist art. In the modern, complicated and gorgeous life, people feel visual exhaustion, so they become attracted to the simple and concise Low Polygon 3D Animation. It can be said that the modern people’s dream of pursuing leisure and happiness corresponds to the aesthetics of pursuing “nature and inaction”, which is in line with the aesthetic thought of “no luxury, no splendor, simplicity and nature” advocated by Laozi.
The aesthetics of Laozi is based on the aesthetics of “nature and inaction(無為自然)”, which pursues simple and pure beauty. The content and form of Low Polygon 3D Animation as a kind of video art are also in line with the Laozi aesthetics. Therefore, the first research purpose of this thesis is to investigate the basic theory of aesthetics in Laozi’s Tao Te Ching(道德經), and to use it as the theoretical basis for the content and form of low polygons in 3D animation. The second purpose is to systematically analyze the origin, visual characteristics, differences, and problematic points of Low Polygon 3D Animation. So far, there are many theoretical researches on 3D animation, but theoretical researches on Low Polygon 3D Animation are relatively rare, and no research studies this topic from the aesthetic point of view. Therefore, the third purpose of this thesis is to analyze the content and form of low polygons in 3D animation by analyzing four analysis mechanisms extracted from Laozi’s aesthetics, namely, “great art conceals itself(大巧若拙)”, “maintain originality and embrace simplicity(見素抱樸)”, “five colors make people blind(五色令人目盲)”, and “being and not-being grow out of one another(有無相生)”. The last objective is to propose a aesthetic standard that can be of use of modern people’s daily life and enrich their spiritual world through the study of Laozi’s aesthetic thought of “nature and inaction(無為自然)” .
This study begins by compiling the biography of Laozi, introducing the background and main ideas of the Tao Te Ching(道德經) as well as the main categories of Laozi’s aesthetics. Second, this paper presents examples of four artistic expressions of Laozi’s aesthetics (“great art conceals itself(大巧若拙)”, “maintain originality and embrace simplicity(見素抱樸)”, “five colors make people blind(五色令人目盲)”, and “being and not-being grow out of one another(有無相生)”). The third part is a theoretical summary of the origin, development and application of low polygons, and the origin and development of Low Polygon 3D Animation. For this purpose, the paper analyses the commonalities, differences and problematic points of visual characteristics of ten low polygon 3D animations. Finally, in order to analyze the idea of “nature and inaction(無為自然)” of Laozi’s aesthetics in the Low Polygon 3D Animation, I discuss the content and form of the low polygon 3D animation from the perspective of metaphysics and metaphysics respectively, and use the four analysis mechanisms of Laozi’s aesthetics:“great art conceals itself(大巧若拙)”, “maintain originality and embrace simplicity(見素抱樸)”, “five colors make people blind(五色令人目盲)”, and “being and not-being grow out of one another(有無相生)” to analyze the content and form of the Low Polygon 3D Animation. The objects of analysis are selected from the low polygon 3D animations of award-winning works, including Paper World, Yellow Ribbon, Benu, and Poly World , which are analyzed and organized as the analysis mechanism of the aesthetics of old characters appearing in low polygon 3D animations.
Paper World is a work that awakens people’s concern for environmental protection through its simple aesthetics, which is generally close to the aesthetics of Laozi’s “maintain originality and embrace simplicity(見素抱樸)”. Although the characters and scenes of Yellow Ribbon look clumsy and rough, its promotional meaning is clear and well thought out. And it also has made a remarkable effect. Therefore, the aesthetic expression of Yellow Ribbon is generally in line with the aesthetics of Laozi’s “great art conceals itself(大巧若拙)”. The monochromatic art form of Benu is an unglamorous aesthetic expression, which is consistent with Laozi’s idea of opposing “five colors(五色)”, and its aesthetic expression as a whole conforms to the aesthetic category of “five colors make people blind(五色令人目盲)”. Poly World is a incomplete story, with blank scenes and omitted models it gives the work more space of imagination and leaves a lot of curiosity. Therefore, the Poly World animation series as a whole are in line with the aesthetic thought of Laozi, which is “being and not-being grow out of one another(有無相生)”.
By analyzing the content and forms of low polygons in 3D animation, we hope that the results of this study can contribute to the development of theoretical research and production of low polygon 3D animation.
In the future, we will study more diversified theories of 3D animation such as “Metaverse” and other aesthetic analysis works of Chinese philosophers.
- Alternative Title
- A Study on the Low Polygon Content and Form of 3D Animation Analyzed by the Laozi Aesthetics
- Alternative Author(s)
- Zhang Pengcheng
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 디자인학과
- Advisor
- 김일태
- Awarded Date
- 2023-02
- Table Of Contents
- 목 차
ABSTRACT
제1장 서론 1
제1절 연구 배경 및 목적 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 7
제2절 연구 범위 및 방법 8
1. 연구 범위 8
2. 연구 방법 9
제3절 연구 진행과 논문 구성 10
제4절 선행연구 조사 12
1. '노자 미학' 관련 선행연구 조사 12
2. '로우폴리곤' 관련 선행연구 조사 18
3. 선행연구 소결 26
제2장 노자 미학의 이론적 고찰 28
제1절 노자와『도덕경』 28
1. 노자의 생애 28
2. 『도덕경』의 시대적 배경 29
3. 『도덕경』의 내용 30
제2절 노자 미학의 범주(範疇) 35
1. 소박(素樸) 37
2. 유약(柔弱) 38
3. 여백(留白) 39
4. 양면성(兩面性) 41
5. 무위(無為) 42
6. 자연(自然) 43
7. 무위자연(無為自然) 45
제3절 노자 미학의 형이상(形而上)적 가치 46
1. 도(道)와 덕(德) 47
2. 무(無)와 유(有) 48
제4절 노자 미학의 예술적 표현과 사례분석 49
1. 대교약졸(大巧若拙)의 사례분석 49
2. 견소포박(見素抱樸)의 사례분석 52
3. 오색영인목맹(五色令人目盲)의 사례분석 54
4. 유무상생(有無相生)의 사례분석 55
제3장 3D 애니메이션의 로우폴리곤 이론적 고찰 58
제1절 로우폴리곤 58
1. 로우폴리곤의 개념 58
2. 로우폴리곤 스타일의 미학적 가치 64
제2절 3D 애니메이션의 로우폴리곤 72
1. 로우폴리곤 3D 애니메이션의 이해 72
2. 3D 애니메이션의 로우폴리곤과 하이폴리곤의 차이점 75
3. 로우폴리곤 3D 애니메이션의 사례 소개 77
4. 로우폴리곤 3D 애니메이션의 시각적 특징 및 내용 분석
90
5. 로우폴리곤 3D 애니메이션의 공통점, 차이점, 문제점과 내용 분석 결과 120
제4장 노자 미학과 로우폴리곤 3D 애니메이션의 연계성
122
제1절 노자 미학과 로우폴리곤 3D 애니메이션의 형이상적 연계성 122
제2절 노자 미학과 로우폴리곤 3D 애니메이션의 형이하적 연계성 125
제5장 로우폴리곤 3D 애니메이션에 나타난 노자 미학 분석 129
제1절 분석 대상 선정 129
제2절 분석 메커니즘 131
제3절 사례분석 134
1. 134
2. 151
3. <베누(Benu)> 167
4. 178
제4절 사례분석 결과 196
제6장 결론 201
제1절 연구의 결과 201
제2절 연구의 한계와 제언 205
참고문헌 207
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 장봉정. (2023). 노자 미학으로 분석한 3D 애니메이션의 로우폴리곤에 대한 내용과 형식의 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18549
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000666839
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- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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- Embargo2023-02-24
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