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중국의 3~6세 유아를 위한 한국어 교육용 앱 개발 연구

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Author(s)
모당연
Issued Date
2022
Keyword
유아, 언어교육, 한국어, 앱(애플리케이션), 맥묘학원, 그래픽 스타일, 장면 디자인, 캐릭터 디자인, 배경 디자인, 유아이 디자인, 애니메이션, 음향, 인터랙션 디자인 , infants, language education, Korean, app(application), Macmyo Aca demy, graphic design, scene design, character design, background design, UI design, animation, sound, interaction design
Abstract
정보기술(IT)의 발달로 인공지능(AI) 시대가 도래했다. 5G를 비롯한 네트워크 통신기술이 대폭 발전하면서 스마트 기기의 업그레이드도 갈수록 빈번해지고 있다. 우수한 하드웨어의 보급은 이에 상응하는 앱(애플리케이션)과의 관계를 멀리할 수 없다. 이러한 스마트 기기의 빠른 발전과 함께 전 세계적으로 앱의 발전과 판매량도 증가를 거듭하면서 디지털 콘텐츠 산업의 영향력이 있는 분야로 자리매김하고 있다.
유아의 보호자인 학부모들은 자신의 유아가 스마트 기기에서 단순히 게임을 즐기는 것 외에도, 앱을 통해 더 많은 지식과 정보를 습득하고 교육받기를 바라는 기대가 높아지고 있다. 이에 따라 최근 유아용 교육 앱의 시장 수요도 크게 확대되면서 지속적인 개발 잠재력을 가지게 되었다.
한편 2020년 코로나19로 인해 많은 오프라인 교육 시스템에서 비대면 온라인 교육 시스템을 급격히 개발한 것도 앱을 통한 언어교육과 발전을도모한 중요한 요인이 되었다. 이로써 교육용 앱 사용자는 교육용 앱을 통해 외국어, 정보, 지식, 취미, 기억력 훈련, 반응력, 문제해결력 등을 부모와 함깨 배울 수 있게 되었다.
위와 같은 현상은 교육의 패턴이 전통적인 것에서 ‘놀이화’된 것으로 변화한 것으로, 유아들에게는 흥미롭고 매력적이며, ‘놀이’를 통한 자연스럽고 자발적인 교육행위라고 할 수 있다. 또한 스마트기기의 앱과 게임은 새로운 문화, 감정, 정보전달의 가장 중요한 매체 중 하나가 되었다. 이는 곧 게임과 앱의 궁극적인 목적이 ‘이기는 것’‘성취하는 것’이 아니고, ‘즐거움’과 ‘체험’이라는 것이다.
이러한 시대적 배경에서 유아 언어교육 관련 앱 개발은 내용과 형식에 부합하는 디자인적 요소가 필요하며, 유아들은 이러한 앱을 통한 교육에서 많은 지식과 교육, 정보의 습득에 적지 않은 도움이 될 것으로 판단한다. 본 연구에서는 유아 외국어교육에 대한 선행연구조사를 통해 연구의 타당성과 긍정적인 면을 찾아서 연구의 이론적 배경에 대한 근거를 제시하였다. 또한, 본 연구자가 개발한 〈맥묘학원〉의 독창성과 차별화를 위해 그래픽, 캐릭터, 배경, UI, 애니메이션, 음향, 인터랙션 등의 조형요소를 중국과 한국 4개의 외국어 교육용 앱의 비교분석을 통해 장점과 단점, 대안 등을 도출하였고, 이를 토대로 개발한 유아 언어교육용 앱 〈맥묘학원〉의 디자인 기획과 제작, 마케팅에 이르는 실무적인 앱 개발의 과정을 연구결과로 제시하였다.
본 연구를 통해 도출된 연구결과는 유아 언어교육용 앱 개발에 대한 이론과 실무, 기획과 제작에 대한 연구자료로 활용될 것으로 기대한다. 아울러 본 연구가 중국, 한국의 다양한 유아교육용 앱 개발자들에게 많은 참고자료가 될 것으로 예상한다. 또한 최종 최적화 작업의 결과로 보급되는〈맥묘학원〉앱은 중국의 많은 유아들에게 양질의 한국어 교육의 서비스를 제공함과 동시에 현대 디지털 시대의 유아 언어교육용 앱의 발전에 다소 기여할 수 있을 것으로 기대한다.| With the development of information technology (IT), the era of artificial intelligence (AI) has arrived. With the rapid development of network communication technologies including 5G, smart device upgrades are also becoming more frequent. The dissemination of good hardware cannot be separated from the corresponding app (application) and its relationship. With the rapid development of such smart devices, the development of apps and sales volume continue to increase worldwide, establishing itself as an influential field in the digital contents industry.
Parents, who are guardians of infants, are expecting their infants to acquire more knowledge and information and be educated through the app, in addition to simply enjoying games on smart devices. Accordingly, the market demand for infant education apps has also increased significantly in recent years, and it has the potential for continuous development.
Meanwhile, the rapid development of a non-face-to-face online education system in many offline education systems due to COVID-19 in 2020 has also become an important factor in promoting language education and development through apps. As a result, users of educational apps can learn foreign languages, information, knowledge, hobbies, memory training, responsiveness, and problem-solving skills with their parents through educational apps.
The above phenomenon is a change in the pattern of education from traditional to ‘play’, which is interesting and attractive to infants, and can be said to be a natural and voluntary educational act through ‘play’. In addition, apps and games on smart devices have become one of the most important media of new culture, emotion, and information transmission. This means that the ultimate purpose of games and apps is not ‘win’ or ‘achieve’, but ‘fun’ and ‘experience’.
In the background of this era, development of an app related to language education for children requires design elements that match the content and form, and it is judged that it will be of great help to children in acquiring a lot of knowledge, education, and information in education through these apps. In this study, the rationale for the theoretical background of the study was presented by finding the validity and positive aspects of the study through previous research on foreign language education for infants. In addition, in order to differentiate the originality and differentiation of “Maekmyo Academy” developed by this researcher, formative elements such as graphics, characters, background, UI, animation, sound, and interaction were derived through comparative analysis of four foreign language education apps in China and Korea.
It is expected that the research results derived through this study will be used as research data on the theory and practice, planning and production of the app development for infants language education. In addition, this study is expected to serve as a reference material for developers of various infants education apps in China and Korea. In addition, the “Macmyo Academy” app, which is distributed as a result of the final optimization work, is expected to provide high-quality Korean language education services to many infants in China, while contributing to the development of early childhood language education apps in the modern digital era.
Alternative Title
For infants aged 3-6 in China Korean language education app development research : Focusing on my work
Alternative Author(s)
MOU TANGJUAN
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인학과
Advisor
김일태
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경과 목적 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 10
제2절 선행연구 고찰 14
1. ‘3~6세 유아 스마트폰 사용’ 관련 선행연구 14
2. ‘3~6세 유아 외국어교육’ 관련 선행연구 20
3. ‘유아 언어교육용 앱 사용’ 관련 선행연구 24
4. 국가별 유아 언어교육 표준 고찰 30
제3절 연구 범위 및 방법 35
1. 연구 범위 35
2. 연구 방법 38
3. 연구 진행도 39

제2장 이론적 고찰 42
제1절 유아 언어교육학 연구 42
1. 3~6세 유아 언어교육학의 개념 42
2. 유아 언어교육학의 발전과 특징 43
3. 유아 외국어교육의 내용 45
제2절 유아 언어교육용 앱의 가치 52
제3절 기존 앱 조사 및 분석 55
1. 중국의 유아 언어교육용 앱 설문조사 55
2. 유아 언어교육용 앱 현황 분석 56
3. 중·한 유아 언어교육용 앱 분석 58
제4절 전문가 자문 65
1. 한국어 전문가 자문 내용 66
2. 유아교육 전문가 자문 내용 66
3. 게임디자인 전문가 자문 내용 67
4. 음향 전문가 자문 내용 68
5. 게임 프로그래밍 전문가 자문 69

제3장 유아 언어교육용 앱 개발 70
제1절 유아 언어교육용 앱 기획 70
1.〈맥묘학원〉앱 언어교육 콘텐츠 기획 70
2.〈맥묘학원〉앱의 언어교육 프로그래밍 81
제2절〈맥묘학원〉앱 디자인 94
1. 그래픽 스타일 94
2. 캐릭터 디자인 100
3. 배경 디자인 101
4. UI 디자인 106
5. 애니메이션 109
6. 음향 디자인 111
7. 인터랙션 디자인 114

제3절〈맥묘학원〉앱 제작 117
1. 그래픽 스타일 117
2. 캐릭터 제작 118
3. 배경 제작 124
4. UI 제작 138
5. 애니메이션 제작 145
6. 음향 제작 150
7. 인터랙션 디자인 제작 150
8. 단계별 제작과정 152

제4장 〈맥묘학원〉마케팅 154
제1절 앱 마케팅 내용 154
제2절〈맥묘학원〉앱 마케팅 내용 156
1. 24절기 캐릭터 디자인 156
2.〈맥묘학원〉이모티콘 162

제5장 결론 167
제1절 이론적 고찰 167
1. 유아 언어교육학 연구 167
2. 유아용 앱 디자인 개발의 가치 168
3. 기존 앱 조사 및 분석 169
4. 전문가 자문 170
제2절 〈맥묘학원〉앱 개발 171
1. 〈맥묘학원〉 앱 기획의 차별화 전략 171
2. 〈맥묘학원〉 앱의 독창성 174
3. 〈맥묘학원〉 장단점 분석 176
4. 〈맥묘학원〉 개발 소결 176

참고문헌 179
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
모당연. (2022). 중국의 3~6세 유아를 위한 한국어 교육용 앱 개발 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18524
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000632945
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
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