메타버스(Metaverse)를 활용한 문화예술과 도시 브랜딩의 중요요인 분석
- Author(s)
- 강소
- Issued Date
- 2022
- Keyword
- 문화예술, 도시 브랜딩, 중요요인 분석
- Abstract
- The rapid development and convergence of next-generation information technologies such as cloud computing, artificial intelligence, 5G, and blockchain after the fourth industrial revolution is accelerating the arrival of digital life. Metaverse, as a new form of space-time existence, eliminates the constraints of the physical world, constructs a three-dimensional virtual world, and realizes the deep expansion of reality and space. It has become a new direction for the development of a variety of industries and has been widely concerned around the world. In addition, with the emergence of COVID-19 at the end of 2019, our face-to-face contact with each other has decreased, and our work, study, business, cultural and entertainment activities have been carried out in digital virtual worlds, contributing to the rapid development of the Metaverse. In addition, the use of Metaverse's cultural and art conforms to the needs of social and urban development, adding different diverse expressive forms and expressive characteristics to the city, as well as unique experience methods,how to restore the current COVID-19 of the status quo, building with the sustainable competitiveness of cities, urban future development is more urgent and important problem. The effective way to realize and maintain the sustainable competitiveness of cities is to build successful city branding. With the advent of the Metaverse era, digital culture and art bring unique experiences to cities.
In this regard, the researcher explored the importance factor of cultural and art using Metaverse on city branding. Therefore, the types and performance characteristics of Metaverse, the classification of cultural and art, the levels and evaluation factors of city branding are sorted out. Through case analysis, the relationship between Metaverse cultural and art and urban branding is identified, laying a foundation for empirical analysis for subsequent research. In addition, in order to obtain scientific, objective and comprehensive research results, two questionnaire surveys were conducted. The first empirical analysis is a comparative analysis of the influence of general cultural and art and Metaverse cultural and art on city branding, which verifies the influence of Metaverse cultural and art on city branding. The second empirical analysis is a deep analysis based on the results of the first empirical analysis. Different elements of Metaverse cultural and art are taken as evaluation indicators, and the city is analyzed through AHP quantitative analysis of the importance of branding influence. This research verifies the positive impact of Metaverse cultural and art on city branding, and obtains importance factors of the impact on city branding through importance analysis. Through statistical analysis, it can be seen that various forms of cultural and art are more important in promoting city brand and enhancing its popularity, among which virtual world provides new possibilities for the sustainable development of city brand in the current era. Among them, the 3D virtual landscape made by Metaverse on the city building surface plays an important role in the formation of new landmarks and building regeneration of the city. However, considering that the professionalism and application of the Metaverse field in the city is still in the early stage, the questionnaire was only conducted with experts in the relevant professional fields as the object, and the consideration of the Metaverse type is the limitation of the current development. Therefore, the type of The fusion trend among the elements is not considered as the research content, which is the limitation of this research.
Therefore, it is expected that through the continuous development and popularization of Metaverse in the future, more systematic research will be conducted on the above issues.|4차 산업혁명 이후 클라우드, 인공지능, 5G, 블록체인 등 차세대 정보기술의 급속한 발전과 통합은 디지털 라이프의 도래를 가속하고 있다. 메타버스는 시공간적 존재의 새로운 형태로서 물리적 세계의 현실적 조건의 제약을 없애고, 3차원 가상세계를 구축하여 현실과 공간의 깊은 확장을 실현하며, 이는 다양한 산업의 발전을 위한 새로운 방향이 되어 전 세계적으로 광범위한 주목을 받고 있다. 그리고 2019년 말 코로나19의 출현으로 사람들의 대면 접촉 기회가 줄어들었고, 사람들의 업무, 학업, 비즈니스, 문화 및 엔터테인먼트 활동 등이 디지털 가상세계에서 이루어지며 메타버스의 급속한 발전을 촉진하고 있다. 더 나아가 메타버스의 문화와 예술의 사용은 사회 및 도시 발전 요구에 부응하여 다양한 경험 방법뿐만 아니라 다양한 형태의 표현과 특성으로 도시에 다양한 색채를 더하고 있으며, 현재 코로나19가 가져온 현 상황을 어떻게 회복하고, 지속 가능한 경쟁력을 갖춘 도시를 만들 것인가는 도시의 미래 발전을 위해 더욱 시급하고 중요한 문제로 떠오르고 있다. 도시의 지속 가능한 경쟁력을 실현하고 유지하는 길은 효과적인 도시 브랜딩(Branding)을 만드는 것이다. 그리고 메타버스 시대의 도래와 함께 디지털 문화와 예술은 도시에 독특한 경험을 가져다주었다.
이에 따라 연구자는 현대 도시 발전에 메타버스를 활용한 문화예술과 도시 브랜딩의 중요요인을 탐구하였다. 따라서 메타버스의 유형과 표현특성, 문화예술의 분류, 그리고 도시 브랜딩의 차원 및 평가 요소를 정리하고, 사례분석을 통해 메타버스의 문화예술 활용과 도시 브랜딩의 관계를 규명해 후속 연구를 위한 실증분석 토대를 마련하였다. 그리고 두 차례에 걸쳐 과학적이고 객관적이며 포괄적인 연구결과를 도출하기 위한 설문조사를 시행하였다. 1차 실증분석은 일반문화예술과 메타버스를 이용한 문화예술이 도시 브랜딩에 미치는 영향의 비교분석으로, 메타버스를 이용한 문화예술이 도시 브랜딩에 미치는 영향을 검증하였고, 2차 실증분석은 1차 실증분석 결과를 바탕으로 한 심층분석으로 메타버스 문화예술의 서로 다른 요소를 평가지표로 활용하여 AHP 방식을 통해 도시 브랜딩에 미치는 영향의 중요도를 계량화하여 분석하였다.
본 연구를 통해 메타버스를 활용한 문화예술이 도시 브랜딩에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 문제를 검증하고, 중요도 분석을 통해 도시 브랜딩의 중요요인을 도출하였다. 통계 분석을 통해 다양한 형식의 문화예술이 도시 브랜드를 홍보하고 인지도를 높이는 데 더 중요하며, 그중에서도 가상세계는 현재 시대적 배경에서 도시 브랜딩의 지속 가능한 발전에 새로운 가능성을 열어 놓음을 알 수 있었다. 그중에서도 메타버스를 활용한 도시건축 표면에 만든 3D 가상경관은 도시의 새로운 랜드마크 형성과 건축 재생에 중요한 역할을 한다는 것을 파악할 수 있었다.
그러나 메타버스 분야의 전문성과 도시적 적용 초기 단계를 고려하여 설문지 설계 시 관련 전문분야 전문가만을 대상으로 설문조사를 하였다는 점과 메타버스 타입에 대한 고려는 현재 발전의 한계 때문에 타입 요소 간의 융합 흐름은 연구내용으로 고려되지 않았다는 다는 것이 본 연구의 한계점이다.
따라서 향후 메타버스의 지속적인 개발과 보급을 통해 위와 같은 사항들에 대한 보다 체계적인 연구가 진행될 수 있기를 기대한다.
- Alternative Title
- Analysis on Importance Factor of Cultural and Art using Metaverse on City Branding
- Alternative Author(s)
- KANG Xiao
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 디자인학과
- Advisor
- 윤갑근
- Awarded Date
- 2022-08
- Table Of Contents
- Abstract ⅹ
제1장 서론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 2
1.2 연구의 범위 및 방법 6
1.3 연구 흐름도 9
제2장 이론적 고찰 10
2.1 메타버스 11
2.1.1 메타버스의 개념 11
2.1.2 메타버스의 유형 15
2.1.3 메타버스의 표현 특성 27
2.2 문화예술 38
2.2.1 문화예술의 정의 38
2.2.2 문화예술의 분류 40
2.3 도시 브랜딩 42
2.3.1 도시 브랜딩의 개념 42
2.3.2 도시 브랜딩의 차원과 요소 45
2.3.3 도시 브랜딩의 평가 요소 51
2.4 선행연구 54
2.4.1 선행연구 고찰 54
2.4.2 연구의 차별성 64
제3장 메타버스, 문화예술 및 도시 브랜딩 66
3.1 메타버스와 문화예술, 도시 브랜딩의 관계 67
3.2 메타버스 문화예술을 활용한 도시 브랜딩 사례 77
3.2.1 서울(Seoul) 78
3.2.2 도쿄(Tokyo) 80
3.2.3 상하이(Shanghai) 83
3.2.4 뉴욕(New York) 85
3.2.5 삿포로(Sapporo) 87
3.2.6 시안(Xi’an) 89
3.3 소결 91
제4장 실증연구 93
4.1 연구문제 94
4.2 1차 조사 및 영향 분석 96
4.2.1 조사방법 96
4.2.2 인구통계학적 특성 100
4.2.3 신뢰도 분석 및 타당성 분석 102
4.2.4 비교 분석 105
4.3 2차 조사 및 AHP 중요도 분석 123
4.3.1 조사방법 123
4.3.2 인구통계학적 특성 127
4.3.3 메타버스 문화예술의 서로 다른 표현, 세부 요인의 중요도 130
4.3.4 메타버스 문화예술의 서로 다른 측면, 세부 요인의 중요도 133
4.3.5 평가지표 요인 간 최종 우선순위 135
4.4 연구의 분석 결과 136
4.5 소결 140
제5장 결론 142
5.1 연구 결과 143
5.2 시사점 및 향후 연구 방향 146
참고문헌 148
부록 155
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 강소. (2022). 메타버스(Metaverse)를 활용한 문화예술과 도시 브랜딩의 중요요인 분석.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18519
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000631331
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2022-08-26
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