조선시대 • 청대 궁중 여성 복식 문양의 조형요소 비교 연구
- Author(s)
- 장진강
- Issued Date
- 2022
- Keyword
- 조선시대, 청대, 궁중 여성 복식, 동물식물 문양, 관혼상제, Chosun Dynasty, Qing Dynasty, Royal women's wear, Animal and plant patterns, Focused on Ceremonial Occasions
- Abstract
- 한국과 중국은 지리적으로 인접한 이웃으로 예나 지금이나 정치·경제·문화적 교류가 매우 활발하다. 역사적으로 두 나라는 같은 '한자(漢字)' 문화권에 있어 여러 방면에서 긴밀한 관계를 맺고 있어 상호 영향을 주고받으며 함께 발전하는 과정에 공통성도 있지만 서로 문화적 특징도 있다.
조선왕조는 한국의 마지막 봉건왕조로 건국 초기는 중국의 명(明)왕조 시기로서 두 왕조는 처음부터 교류가 매우 긴밀했다. 명왕조의 영향으로 조선왕조는 유교를 나라의 정체(政體)로 삼았다. 경제와 문화적으로도 두 왕조는 밀접한 관계를 맺고 있었는데, 특히 조선 왕실 문화에 영향이 매우 커 복식 분야는 명대와 비슷한 상의하상(上衣下裳)인 넓은 포와 큰 소매가 특징이다. 중국의 청왕조는 마지막 봉건왕조로 건국 초기부터 많은 개혁을 진행했으며 정체는 유교 사상을 국가이념으로 채택했다. 청 왕조는 소수 민족인 만주족이 세운 나라여서 자체 민족풍습은 그대로 유지하면서도 명대의 한(漢)문화 체제를 결합해 복식 분야는 타이트하고 좁은 소매와 긴 포(袍)를 갖는 특징이 있다. 두 왕조 모두 복식 방면에서 명대의 영향을 어느 정도 받았으나, 나름대로 민족적 특색을 지닌 독창적인 스타일을 형성하였다.
두 왕조의 복식 스타일을 가장 잘 대표할 수 있는 건 궁중의 복식이다. 복식의 직물·공예·문양·색채 등의 활용은 두 왕조 당시의 최고 수준을 대표한다. 특히 왕(황)실의 여성 복식은 종류가 다양했는데 조선시대 왕실 여성의 복식은 적의(翟衣)·노의(露衣)·장삼(长衫)·원삼(圆衫)·당의(唐衣)가 있었고, 청대 황실의 여성 복식은 조복(朝服)·용포(龙袍)·상복(常服)·편복(便服) 등은 당시 복식의 가장 화려했던 미적(美的) 감각을 잘 보여주며 후세의 복식문화에 큰 영향을 미쳤다.
이러한 역사적 배경을 바탕으로 황실의 여성 복식 특징 중 하나인 장식 문양을 중심으로 양국의 문헌 자료를 참고하여 문양의 종류별 조형, 직물공예, 색채특징, 조직 형태와 의례인 관혼상제 등 다섯 가지 측면에서 조선시대와 청대의 여성 복식 문양을 비교·분석한 결과는 다음과 같다.
조선시대와 청대의 궁중 여성 복식 문양의 종류에는 모두 식물문·동물문·길상문자문과 기타 특징을 지닌 문양이 있었으며, 문양의 종류가 다양하고 종류별 문양의 내용에 따라 상징적인 의미가 있다. 두 왕조는 모두 유교 사상의 영향을 받아 문양의 조형 표현에 있어서 자연법칙을 존중했고 사실적인 조형 스타일로 복식에 많이 표현되었다. 조선시대 문양 조형의 특징은 소박하고 간결한 조형 라인으로 조화로운 운율을 추구한 것이 특징이다. 청대 문양의 조형 특징은 라인이 복잡하게 표현되고 층이 풍부하며 웅장하고 화려한 아름다움을 추구하였다. 두 왕조의 문양의 조형적 특징은 유사점도 있지만 각기 다른 문화적 미적 특징도 보인다. 이는 문화와 풍습, 미적 추구가 달라서 문양의 조형적 특징에도 다른 영향을 미쳤음을 잘 보여준다. 직물의 공예에서 두 왕조의 궁중 여성 복식의 직물은 모두 진귀한 실크가 주류를 이뤘다. 그중에서 조선 왕실 여성의 주요 복식을 대표하는 직물은 단(缎)·사(纱)·금(锦)·주(紬) 네 가지 견직물이다. 청대 황실 여성의 주요 복식에 사용한 직물은 주(绸)·단(缎)·사(纱)·금(锦) 네 가지 대표적인 견직물이 있다. 직물의 문양 표현에 있어 조선시대는 주로 금단암문(锦缎暗纹) 자카드, 직금(织金), 금박(金箔) 등의 기법으로 문양을 직조했다. 하지만 왕실의 귀중한 직물은 중국에서 많이 수입했는데 그 당시 중국의 직조기술이 매우 앞섰기 때문이다. 청대 문양의 직조는 '운금(云锦)'의 직금(织金)·장화(妆花) 및 격사(缂丝)기법이 주를 이루었고, 그중에서 운금은 궁중 어용 공물로 지정되었으며 직조기술의 최고 수준을 대표했다. 두 왕조는 직조문양의 공예기술 외에도 몇십 가지에 달하는 다양한 자수 기법이 있다. 조선시대에는 직물 문양 표현에 있어서 암화문(暗花紋) 직물을 선호하였는데, 문양이 간결하고 장중하면서 단아한 것이 주를 이뤘다. 자수공예는 전체적으로 침법이 활발하며 문양이 소박하고 단순하며 색채가 차분하다. 청대는 직물 문양의 표현에서 직조가 정교하고 문양이 아름다우며, 금문(锦纹)이 화려하고 고급스러운 스타일이 특징이며, 자수공예는 조형이 풍성하고 기법이 섬세하며 침법이 활발하고 색채가 화려한 독특한 스타일을 가지고 있다. 색채 방면에서 조선시대와 청대 모두 음양오행설 사상을 바탕으로 색채를 배색했다. 또 각자의 민속과 지배계층의 수요를 결합하여 각각의 독특한 색채 스타일을 형성하였다. 조선시대에는 밝고 소박한 아름다움을 추구하고 자연의 조화로움에 대한 추구가 나타나면서 한(韓)민족이 단아한 소색(素色)을 선호하는 독특한 경향이 형성되었다. 왕실 여성 복식 문양의 색채는 소박하고 우아하며 화려한 것이 특징이다. 청대는 컬러풀하고 화사한 색상과 강한 대비를 추구하는 경향이 있었다. 황실 여성 복식 문양의 색채는 다양하고 섬세하며, 훈색(暈色)이 조화롭고 자연스러우며 화려하고 아름다운 것이 특징이다. 조직 형태 방면에서 조선시대와 청대의 문양의 조직 형태는 단독문양·적합문양·연속문양·변각(邊角)문양의 조직형태로 구성되었다. 변각문양의 조직 형태는 청대에만 있고 조선시대에는 없었다. 두 왕조의 복식문양 배치는 다양한 구도로 직물에 분포되어 있으며 어깨, 소매, 앞가슴, 등, 옷깃 주변 및 밑단 등에 중점적으로 문양을 장식했다. 두 왕조는 모두 단독문양의 조직 형태에서 거중식·대칭식·만지식의 구도적 특징을 가지고 있다. 두 왕조는 적합문양의 조직 형태에서 매우 큰 차이를 보였는데 바로 윤곽의 틀이다. 조선시대에는 방형(方形) 윤곽으로 문양의 구도형식은 중심이 없이 평행하게 상하좌우로 복식에 분산되어 장식했다. 청대에는 단형(團形)의 윤곽을 위주로 하여 단형의 중심 문양을 둘러싸고 다양한 형태의 구도를 구사하여 복식에 장식했다. 두 왕조의 연속문양 조직 형태에는 이방연속과 사방연속 배열형식이 있다. 이방연속 조직형태에서 조선시대의 문양 구도형식은 수직식(垂直式)과 산점식(散点式)이 있고, 청대 장식 문양 구도형식에는 수직식·파문식(波紋式)·산점식이 있었다. 사방연속의 조직형태는 조선시대의 장식문양 종류가 청대보다 많았으며, 구도형식으로는 연철식(连缀式)과 산점식이 있어 문양의 전체적인 구도 공간이 밀집되어 있었다. 청대의 문양 장식은 색채가 풍부하고 화려하며, 구도형식은 연철식·중첩식·산점식이 있었다. 문양의 전체 구도에는 암문양과 명문양이 질서정연하거나 무질서하게 밀집되어 배열을 이뤘다.
관혼상제는 고대 의례 중 제도, 규칙과 사회의식 관념의 구체적인 표현 형식이다. 전체 사회의 지배와 통제에 대해 중요한 의의가 있으며 복식은 의례에서 형상의 아름다움과 신분적 지위를 나타내는 형식이다. 두 왕조의 관혼상제 의식을 통해 궁중 여성 복식 문양의 형성과 발전에 대한 문화적 가치와 미적 특징을 전반적으로 파악할 수 있게 두 문화를 비교하였다. 그 결과 문양은 단순히 외적인 이미지의 아름다움을 드러낼 뿐만 아니라 지배계급의 정치 생활을 위해 행해졌다는 것을 알 수 있었다. 관혼상제의 의례 행사에서 복식의 착용은 모두 특정한 관복제도를 갖췄지만, 문양의 특징이 관혼상제의 의식에 따라 바뀌지 않고, 복식 자체가 가진 관복의 위치와 신분 계급을 나타내기 위해 구성되었다. 문양 자체가 갖는 의미는 의례에서 복식의 다양한 역할을 잘 나타내 지배층의 문화적 미적 욕구와 최상 지위의 권위성을 잘 충족시키도록 도안되고 제작되었다.
상기 연구 결과를 기반으로 연구는 문양의 종류별 조형, 직물 공예, 색채특징, 조직 형태 등 다양한 방식으로 비교분석을 수행하여 조선시대와 청대 황실의 여성 복식 문양을 비교하는데 큰 의의가 있다고 각각의 사회적, 문화적, 예술적 의미를 추론할 수 있었다. 두 왕조의 여성 복식 문양의 유사점과 차이점을 다각도로 고찰했을 뿐만 아니라 '예(禮)'의 시각으로 관혼상제의 의식을 통해 문양이 사회 속에서 맡은 역할과 형성된 문화적 의미, 심미적 특징을 도출하였다. 이 논문이 향후 양국 복식문화에 대한 연구와 디자인 활용에 조금이나마 기여할 수 있기를 바라며 향후 세부 분야별 심층 연구가 이루어져야 함을 시 사점으로 제시하였다. 또한, 본 연구의 제한된 자원과 자료수집을 보완하여 두 나라의 복식문화와 관련하여 왕실에 그치지 않고 사회 전반에 걸친 복식 연구로 범위의 확장을 기대해본다. |Korea and China are geographically connected neighbors, and the two countries have been active in political, economic and cultural exchanges since ancient times. Historically, the two countries shared the same cultural circle of "Chinese characters". Therefore, there are close links in many ways. Mutual influence, common development, both common and different cultural characteristics.
The chosun dynasty was the last feudal dynasty in Korea, and China was under the Ming Dynasty from the beginning. The two dynasties had very close contacts from the very beginning. Influenced by the Ming Dynasty, the chosun Dynasty ruled by Confucianism. In terms of economy and culture, the two dynasties were also closely linked. In particular, the cultural influence of the Korean royal family was very great. In terms of clothing, it formed a feature similar to that of the Ming Dynasty, which was wide robe with large sleeves under the jacket. In China, the Qing dynasty was the last feudal dynasty. From the early days of the founding of the People's Republic of China, many reforms were carried out. In terms of political system, Confucianism was also adopted. As the Qing dynasty was established by the manchu ethnic minority, it retained the national customs and combined with the Han cultural system of the Ming Dynasty, forming the characteristics of the Qing royal family's body-hugging narrow sleeve robe in costume. Both dynasties were influenced by the Ming Dynasty in their costumes, but they also formed their own unique styles with national characteristics.
The dress styles that best represent the two dynasties are those of the royal family. The application of the fabric, craft, pattern and color of the dress represents the highest level of the two dynasties at that time. Especially the various types of royal women's clothing, such as the royal women's clothing in the chosun Dynasty, Zhai Yi, lou Yi, Chang sang, Yuan Sang, Tang Yi; The imperial women's clothing of the Qing Dynasty, such as court dress, dragon robe, ordinary dress and casual dress, showed the most gorgeous beauty of costume aesthetics at that time, and had a profound influence on the costume culture of the later generations.
On the basis of such historical background, around one of the royal women dress features of decoration pattern as the research center, refer to the literature, the two countries from the pattern process modelling, the kinds of fabric, color characteristics, organization form and yili crown marriage funeral offering five aspects of thinking, the Chosun Dynasty and the Qing Dynasty royal women patterns for comparative analysis, the analysis of the results are as follows:
The types of royal female clothing patterns in the Chosun Dynasty and Qing Dynasty include plant patterns, animal patterns, auspicious character patterns and other patterns with implied meanings. The types of patterns are rich, and the contents of different types of patterns have symbolic meanings. In modeling, both dynasties were influenced by Confucianism, and respected the natural laws in the expression of patterns, which were expressed in costumes with realistic modeling styles. The pattern modeling of the Korean era is characterized by simple and simple lines, and the pursuit of the beauty of harmony and rhythm. The pattern of Qing Dynasty is characterized by complex lines, rich levels of modeling, and the pursuit of full and magnificent beauty. There are similarities and differences in the patterns of the two dynasties. This fully shows that due to the different cultural customs and aesthetic pursuit, the shape characteristics of the pattern has also had an impact. In the fabric technology, the fabric of the royal women's clothing in the two dynasties are based on precious silk. Among them, there are four kinds of silk fabrics, such as satin, yarn, brocade and chou which represent the main clothing of women of the chosun royal family. The representative fabrics of Qing imperial women's main clothes are silk, satin, yarn and brocade. In terms of the pattern of fabric, it was mainly woven by dark brocade jacquard, weaving gold and gold foil. But many of the royal family's most expensive fabrics were purchased from China, where weaving technology was so advanced. The weaving of patterns in the Qing Dynasty was mainly based on the weaving of gold, makeup and kesi techniques of "Yun Brocade", among which yun brocade was designated as the royal tribute in the palace, representing the highest level of weaving technology. In addition to the techniques of weaving patterns, the two dynasties also had typical embroidery techniques, which were very rich and even reached dozens of kinds. Korean times in the fabric pattern performance, Prefer recessive dark patterns, pattern to simple, dignified and elegant. Embroidery craft as a whole lively needlework, simple and simple patterns, simple and steady color. The Qing Dynasty's fabric patterns were characterized by fine weaving, exquisite patterns, gorgeous brocade patterns and luxurious and elegant styles. The embroidery process had a unique style of full shape, meticulous embroidery, lively needlework and bright colors. In terms of color, both the Chosun Dynasty and the Qing Dynasty carried out color matching based on the theory of Yin-yang and five elements. Combined with their own folk customs and the needs of the ruling class, formed their own unique color style. The pursuit of bright and simple beauty in The Korean era reflects the pursuit of natural harmony, forming the Korean nation's preference for simple and elegant colors. The color characteristic of royal female dress pattern is simple and elegant, gorgeous. The Qing Dynasty pursued bright colors, beautiful colors and strong contrast. The royal women's dress patterns are characterized by various and delicate colors, harmonious and natural colors, gorgeous and rich. In the form of organization, the patterns of the Chosun Dynasty and Qing Dynasty consist of separate patterns, suitable patterns, continuous patterns and corner patterns. The organization form of corner pattern is peculiar to Qing Dynasty. The clothing patterns of the two dynasties were mainly distributed in the shoulder, cuff, chest, back, collar around and hem for decoration. The two dynasties have the composition characteristics of living Chinese style, symmetrical style and full floor style in the organization form of individual patterns. The two dynasties were very different in the form of organization suitable for the pattern, that is, the framework of the outline. In the Chosun Dynasty, there was a square outline and no center in the composition of the pattern, which was distributed in the costume in a parallel way, up, down, left and right. The Qing Dynasty was dominated by the shape of a group, and different forms of composition were used to decorate the clothes around the central pattern of the group. Both dynasties had two continuous and four continuous arrangement patterns in the organization form of continuous patterns. In the two-sided continuous organization, the pattern composition of the chosun Dynasty has vertical and scattered forms. The decorative patterns of the Qing Dynasty were vertical, corrugated and scattered. In the continuous organization form of four sides, the types of decorative patterns in the Korean era are more than those in the Qing Dynasty, and the composition forms are connected type and scattered type. The overall composition space of the patterns is relatively dense. The decorative patterns of the Qing Dynasty are rich and gorgeous in color, and the composition forms are interlocking, overlapping and scattered. In the overall composition of patterns, dark patterns and bright patterns are arranged in an orderly or disordered way.
Crown marriage and funeral sacrifice is the system, rules and a social consciousness in ancient rites of concrete expression. It is of great significance to the governance and regulation of the whole society. Dress is a form of ceremonial ceremony to show the image of beauty and status of a form. The two cultures were compared in order to comprehensively grasp the cultural value and aesthetic characteristics of the formation and development of the royal women's dress patterns through the official wedding ceremonies of the two dynasties. The result indicated that the pattern not only simply revealed the external beauty of the image, but also performed for the political life of the ruling class, but also serves for the political life of the ruling class. In the ceremony activities of coronation and funeral sacrifice, there are specific requirements of coronation and funeral sacrifice system for the wearing of clothes, but the characteristics of patterns are not completely changed by the ceremony of coronation and funeral sacrifice, but are decorated by the positioning and display level of the clothing itself. The implied meaning of the pattern itself can better reflect the multiple roles of clothing in the ritual, which well meets the cultural aesthetic needs of the ruling class and the authority of the ruling position.
Based on the above research results. This paper is of great significance to the study of the comparison of royal female clothing patterns in the Chosun Dynasty and the Qing Dynasty through the comparative analysis of the types and shapes of patterns, fabric technology, color characteristics, organizational forms and other ways. Not only did the author deeply understand the similarities and differences between the royal women's clothing patterns of the two dynasties from an all-round and multi-perspective, but also from the perspective of "rites", the author deeply understood the role of the patterns in the society and the cultural connotation and aesthetic characteristics formed from the ceremony of crown marriage, funeral and sacrifice. It is hoped that this thesis will contribute to the future research and design application of clothing culture in the two countries. It was suggested that in-depth research should be conducted in detail in the future. It is also expected to supplement the limited resources and data collection of this study to expand the scope of the study of costume not only to the royal family but also to society as a whole in relation to the culture of costume in both countries.
- Alternative Title
- A Comparative Study of Design Elements on the Female Dress Patterns of the Royal Family in the Chosun Dynasty and Qing Dynasty: Focused on Ceremonial Occasions
- Alternative Author(s)
- Jiang ZhenGang
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 디자인학과
- Advisor
- 한선주
- Awarded Date
- 2022-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT xxii
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 6
제 2 절 연구의 방 법 및 구성 6
1. 연구의 방법 6
2. 연구의 구성 7
제 2 장 조선시대·청대 사회의 복식 발전 배경 10
제 1 절 조선시대 사회 복식 발전 10
제 2 절 청대 사회 복식 발전 12
제 3 절 조선시대·청대 문양의 발전 16
1. 조선시대 문양의 발전 16
2. 청대 문양의 발전 18
제 3 장 조선시대·청대 궁중 여성 복식 종류와 특징 21
제 1 절 조선시대 궁중 여성 복식 종류와 특징 21
1. 적의의 복식 특징 21
2. 원삼의 복식 특징 31
3. 노의의 복식 특징 34
4. 장삼의 복식 특징 35
5. 당의의 복식 특징 37
제 2 절 청대 황실 여성 복식 종류와 특징 44
1. 조복의 복식 특징 45
2. 용포의 복식 특징 53
3. 상복의 복식 특징 59
4. 편복의 복식 특징 61
제 3 절 조선시대·청대 의례의 관혼상제(冠婚喪祭) 특징 72
1. 조선시대·청대의 관례(冠禮) 특징 72
1) 조선시대 관례 특징 72
2) 청대 관례 특징 73
2. 조선시대·청대의 혼례(婚禮) 특징 74
1) 조선시대 혼례 특징 74
2) 청대 혼례 특징 75
3. 조선시대·청대의 상례(喪禮) 특징 79
1) 조선시대 상례 특징 79
2) 청대 상례 특징 80
4. 조선시대·청대의 제례(祭禮) 특징 82
1) 조선시대 제례 특징 82
2) 청대 제례 특징 83
제 4 장 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양 특징 85
제 1 절 조선시대 궁중 여성 복식 문양 특징 85
1. 조선시대 궁중 여성 복식 문양 종류 및 상징성 85
1) 식물문의 종류 및 상징성 88
2) 동물문의 종류 및 상징성 101
3) 길상자문의 종류 및 상징성 106
4) 자연문(自然紋), 기타문양(其他紋样)의 종류 및 상징성 109
2. 조선시대 궁중 여성 복식 문양의 특징 113
1) 문양본 특징 114
2) 직물 문양의 특징 115
3) 자수 문양의 특징 122
4) 금박 문양의 특징 128
3. 조선시대 궁중 여성 복식 문양의 색채 특징 132
1) 조선시대 궁중에서 자주 사용하는 색채 특징 134
2) 조선시대 궁중 여성 복식 문양의 색채 특징 138
4. 조선시대 궁중 여성 복식 문양의 조직 형태 특징 150
1) 단독 문양의 조직 형태 150
2) 적합 문양의 조직 형태 151
3) 연속 문양의 조직 형태 152
제 2 절 청대 황실 여성 복식 문양 특징 160
1. 청대 황실 여성 복식 문양 종류 및 상징성 161
1) 식물문의 종류 및 상징성 164
2) 동물문의 종류 및 상징성 175
3) 길상자문의 종류 및 상징성 181
4) 자연문(自然紋), 기타문양(其他紋样)의 종류 및 상징성 185
2. 청대 황실 여성 복식 문양의 특징 192
1) 직물 문양의 기법 특징 193
2) 자수 문양의 기법 특징 201
3. 청대 황실 여성 복식의 문양 색채 특징 207
1) 청대 황실에서 자주 사용하는 색채 특징 208
2) 청대 황실 여성 복식 문양의 색채 특징 216
4. 청대 황실 여성 복식 문양의 조직 형태 특징 234
1) 단독 문양의 조직 형태 235
2) 적합 문양의 조직 형태 237
3) 연속 문양의 조직 형태 238
4) 가장자리 문양의 조직 형태 240
제 5 장 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양 비교분석 246
제 1 절 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양의 종류 및 조형 특징 비교분석 246
1. 조선시대·청대 식물문 조형 특징 비교분석 248
1) 모란화문(牡丹紋) 조형 특징 비교분석 248
2) 연화문(莲花紋) 조형 특징 비교분석 250
3) 매화문(梅花紋) 조형 특징 비교분석 252
4) 대나무문(竹子紋) 조형 특징 비교분석 253
5) 국화문(菊花紋) 조형 특징 비교분석 254
6) 포도문(葡萄紋) 조형 특징 비교분석 255
7) 석류문(石榴紋) 조형 특징 비교분석 256
2. 조선시대·청대 동물문 조형 특징 비교분석 257
1) 용문(龍紋) 조형 특징 비교분석 257
2) 봉황문(鳳凰紋) 조형 특징 비교분석 259
3) 편복문(蝙蝠紋) 조형 특징 비교분석 262
4) 나비문(蝴蝶紋) 조형 특징 비교분석 263
3. 조선시대·청대 길상문자문 조형 특징 비교분석 265
4. 조선시대·청대 자연문(自然紋), 기타문양(其他紋样)의 조형 특징 비교분석 266
1) 운문(云紋) 조형 특징 비교분석 266
2) 여의문(如意紋) 조형 특징 비교분석 267
3) 보문(宝紋) 조형 특징 비교분석 268
제 2 절 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양의 공예 특징 비교분석 270
1. 조선시대·청대 복식 문양의 직물 종류 비교 270
2. 조선시대·청대 복식 문양의 공예 특징 비교 274
1) 조선시대·청대 문양 직물의 공예 특징 비교 274
2) 조선시대·청대 문양 자수의 특징 비교 276
제 3 절 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양의 색채 특징 비교분석 279
1. 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양의 색채 다양성 비교 282
2. 조선시대·청대 문양의 색채 대비 관계 비교 284
제 4 절 조선시대·청대 궁중 여성 복식 문양의 조직 형태 비교분석 288
1. 조선시대·청대 궁중 여성 복식 단독 문양의 조직 형태 비교 289
2. 조선시대·청대 궁중 여성 복식 적합 문양의 조직 형태 비교 292
3. 조선시대·청대 궁중 여성 복식 연속 문양의 조직 형태 비교 296
1) 이방 연속 조직 형태 비교 296
2) 사방 연속 조직 형태 비교 299
제 5 절 관혼상제(冠婚喪祭)의 조선시대·청대 전반적인 비교 302
1. 관례(冠禮)비교 302
2. 혼례(婚禮)비교 303
3. 상례(喪禮)비교 308
4. 제례(祭禮)비교 308
제 6 장 결론 313
제 1 절 연구 결과 313
1. 종류별 조형 방면에서의 문양 313
2. 직물 공예 방면에서의 문양 314
3. 색채 방면에서의 문양 315
4. 조직 형태 방면에서의 문양 316
5. 관혼상제 방면에서의 문양 317
제 2 절 연구의 시사점과 후속 연구 318
1. 연구의 시사점 318
2. 후속 연구점 및 후속 연구 제안 319
참고문헌 320
국문초록 325
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 장진강. (2022). 조선시대 • 청대 궁중 여성 복식 문양의 조형요소 비교 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18492
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000606063
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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- Embargo2022-02-25
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