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중국 차 음료 라벨디자인 분석연구

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Author(s)
왕이범
Issued Date
2021
Keyword
Packaging Design, Label Design, Brand Image, Visual Elements, Tea And Beverage.
Abstract
Along with the rapid development of the social economy and technology, the development model is also constantly changing and new consumption ideologies and consumption structures are forming. In the market environment, consumers are no longer satisfied with the basic functions of the product, and the majority of them are diversified consumption forms. In light of this situation, companies need to improve the overall quality of their products while meeting consumer demand, and package design, an important means of increasing the added value of their products, is being emphasized in the process. In package design, labels are an important means of intuitively presenting and connecting product information to consumers as a combination of brand images and visual elements, and are also one of the most important factors reflecting consumer confidence and brand value.
This paper aims to analyze the concept, function, and role of tea beverage package design, especially visual elements such as image, font, color and typography within the field of label design, based on prior research and theory related to tea drinks. More specifically, we analyze and identify the relationship between label concept elements and brand images during package design. To this end, specific cases were selected to analyze and compare the visual elements of label design and to identify consumers' tastes and design trends through a survey of major consumers in their teens and 40s. Design strategies and methods for designing tea beverage labels were presented after detailed empirical research. In other words, label design should be luxurious, differentiated and tailored to young people's tastes, and emotional storytelling should be added to satisfy the ever-changing needs of consumers such as premium quality, service and health.
According to the findings, the label design of tea drinks first has a very important effect on generating consumers' desire to buy, and label design can be loved by consumers only when it is differentiated from visual elements. Second, illustration and color play a leading role in visual elements of tea beverage labels. Finally, consumers could see that they preferred young and stylish designs in the packaging of tea drinks and preferred emotional or story-themed images.
As mentioned above, the brand image should establish a differentiated and emotional label design plan to attract more consumers and preoccupy the market. We develop the package design of Chinese beverages and present strategic directions for visual elements for high-quality packaging label designs with positive brand image formation and more robust appeal and market competitive packaging label designs. For the visual elements of the label, lighter and more elegant colors are preferred to older, more colorful colors, simpler modern fonts are preferred, and illustrations are more popular, breaking away from traditional images such as monotonous tea leaves and teapots. Typography can move consumers' minds only when it is not crowded with luxurious high-quality images, as it has been popular in recent years, such as "Opening wallets for design, not buying products." Through this, we hope to complete a more attractive and high-quality package design along with the positive brand image and label design trend of Chinese tea drinks.|사회경제와 기술의 급속한 발전과 함께 그 발전 모델 또한 끊임없이 변화되고 있으며 그에 따른 새로운 소비 이념과 소비구조가 형성되고 있다. 시장 환경 속에서 소비자는 더 이상 상품의 기본 기능에만 만족하지 않고 다원화된 소비형태가 주를 이루게 된다. 이런 현황에 비추어 기업들은 소비자의 수요를 충족시키는 동시에 상품의 전반적인 품질을 향상시켜야 하는데 그 과정에서 상품의 부가가치를 높일 수 있는 중요한 수단인 패키지 디자인이 중시되고 있다. 패키지 디자인에서 라벨은 브랜드 이미지와 시각적 요소의 결합체로 상품 정보를 직관적으로 보여주고 소비자와 연결시키는 중요한 수단이며 소비자의 신뢰도와 브랜드 가치를 반영하는 가장 중요한 요소 중의 하나이기도 하다.
본 논문은 차 음료에 관련된 선행 연구와 이론을 바탕으로 차 음료 상품 패키지 디자인의 개념, 기능, 역할 특히 라벨 디자인 분야 내에서의 이미지, 글자체, 색상, 타이포그래피 등 시각적 요소에 대해 분석하는 것을 목적으로 하였다. 보다 구체적으로는 패키지 디자인 중 라벨 컨셉 요소와 브랜드 이미지 사이의 관계를 분석 및 파악하는 것이다. 이를 위해서 구체적인 사례를 선별하여 라벨 디자인의 시각적 요소에 대해 분석·비교하고 10대-40대 주요 소비층을 대상으로 한 설문 조사를 통해 소비자의 취향과 디자인 트렌드 등을 파악하였다. 구체적인 실증연구를 거쳐 차 음료 라벨 디자인을 위한 디자인 전략과 방법을 제시하였다. 즉 라벨 디자인은 고급화, 차별화되고 젊은이들의 취향에 맞추어야 하며 감성적인 스토리텔링을 추가함으로써 프리미엄 품질, 서비스, 건강 등 끊임없이 변하는 소비자들의 수요를 만족시켜야 한다.
조사결과에 의하면 우선 차 음료의 라벨 디자인이 소비자의 구매 욕구를 불러일으키는 데 아주 중요한 영향을 미치며 라벨 디자인은 시각적 요소에서부터 차별화해야 소비자의 선호도를 받을 수 있다. 둘째, 차 음료 라벨의 시각적 요소 중 일러스트와 색채가 주도적 역할을 하고 있다. 마지막으로 소비자들은 차 음료의 포장에 있어서 젊고 스타일리쉬한 디자인을 선호하며 감성적인 이미지나 스토리적인 테마 이미지를 선호한다는 것을 알 수 있었다.
위에서 언급한 바와 같이 브랜드 이미지는 더 많은 소비자를 끌어들여 시장을 선점하기 위해 차별화되고 감성적인 라벨 디자인 플랜을 세워야 한다. 중국 차 음료의 패키지 디자인을 발전시키고 긍정적인 브랜드 이미지 형성 및 보다 강력한 매력을 가진 고품질 포장 라벨 디자인과 시장 경쟁력을 갖춘 포장 라벨 디자인을 위해 시각적 요소에 대한 전략적 방안을 제안하였다. 라벨의 시각적 요소에 있어서 오래되고 순도가 높은 색채 배합보다 가볍고 단아한 색채를 더 선호하고 복잡하고 화려한 글자체보다는 간략한 현대 글자체를 더 선호하며, 일러스트레이션의 경우 단조로운 차나뭇잎이나 찻주전자 같은 전통적인 이미지에서 탈피하여 현 시대에 어울리는 스토리가 있는 일러스트레이션이 더 각광받고 있다. 타이포그래피는 최근 몇 년간 유행하고 있는 “제품을 사는 것이 아니라 디자인을 위해 지갑을 연다"는 말처럼 고급스러운 고품격 이미지로 번잡하지 않도록 적용해야 소비자의 마음을 움직일 수 있다. 이를 통해 중국 차 음료의 긍정적인 브랜드 이미지와 라벨 디자인의 트렌드와 함께 보다 매력적이고 고품격을 갖춘 패키지 디자인이 완성되기를 기대한다.
Alternative Title
A Study on the Label Design of Chinese Tea Beverage
Alternative Author(s)
WANG YIFAN
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인학과
Advisor
장재욱
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
ABSTRACT VI
국문초록 VIII

제1장 서론 1
제1절 연구 배경 및 목적 1
제2절 연구의 내용과 방법 3
제3절 연구흐름도 4

제2장 연구의 이론적 배경 5
제1절 패키지 디자인의 이론적 배경 5
1. 패키지 디자인의 정의 및 구성요소 5
2. 패키지 디자인의 기능과 작용 7
3. 패키지 디자인 및 마케팅의 관계 9
제2절 라벨의 이론적 고찰 15
1. 라벨의 개념 15
2. 라벨 디자인의 구성요소 16
3. 라벨의 기능 24
4. 라벨의 전략적 가치 25

제3장 중국 차음료 업계의 현황 27
제1절 차음료에 관한 이론적 배경 27
1. 차 음료 정의 27
2. 차 음료의 역사와 기원 28
제2절 중국 차 음료 발전 현황 29

제4장 소비자 설문조사 33
제1절 사례 선정 기준과 분석 방법 33
제2절 소비자 설문조사 연구 36
제3절 조사 결과에 반영된 문제 및 해결 방안 42

제5장 사례의 분석 및 결과 44
제1절 사례의 분석 44
1. 캉시후빙홍차(康师傅冰红茶) 44
2. 차파이(茶π) 47
3. 웨이트닝맹차(维他柠檬茶) 51
4. 샤오닝퉁쉬(小茗同学) 54
5. 둥팡슈예(东方树叶) 57
6. 란차(燃茶) 60
7. 통일녹차(统一绿茶) 63
8. 시차(禧茶) 65
9. 톈우차좡(天喔茶庄) 67
10. 찰리왕(茶里王) 69
제2절 사례 비교분석 71

제6장 결론 72

참고 문헌 74
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
왕이범. (2021). 중국 차 음료 라벨디자인 분석연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18475
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000490677
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
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