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기호학을 바탕으로 한 자주요(磁州窯) 장식 문양 연구

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Author(s)
최은
Issued Date
2021
Keyword
Cizhou kiln, Decorative patterns, Semiotics, Ideology, 자주요, 장식문양, 기호학, 이데올로기
Abstract
자주요 도자 예술은 거대한 전파력과 영향력을 가지며 중국의 도자기 역사뿐만 아닌 세계의 도자기 역사에서도 중요한 지위를 차지한다. 지금까지 자주요에 관한 기존의 연구는 주로 고고학, 예술 감상 또는 제작 기법 측면에서 이루어졌고 자주요의 문양 특징에 대한 연구는 단순히 문양 이미지의 나열 및 일반적인 소개에 끝나는 경우가 대부분이다. 이에 따라 문양에 담겨진 심층적 의미에 대한 분석, 배경적 지식, 기호학적 의미에 대한 연구는 미미했다.
기호학은 기호의 본질을 탐구하고 기호의 심층적 의미 및 발전 원리를 밝히고자 하는 학문이다. 기호학은 대상의 표면적 현상에 가려진 본질적 의미를 드러내는 데 있어서 다른 학문보다 우수성을 지닌다. 기호학 이론 가운데 Roland Barthes의 기호학 이론은 자주요 장식문양에 담겨 있는 심층적 의미를 밝히는 데 아주 적합한 방법론으로 적용할 수 있다고 본다. 기호학 이론을 바탕으로 하는 자주요 연구가 미흡한 상황을 배경으로 본고는 그 의의를 지닌다고 본다.
본 연구의 주요 내용은 자주요의 장식문양이다.본 연구의 송(宋),금(金),원(元),명(明),청(清),민국(民國)(A.C960년~ A.C1949)의 시간적 범위를 포함한다. 수집한 자료를 토대로 대표적인 자주요 문양의 사례에 대해 분석할 것이다. 기호학 이론을 바탕으로 사례에서 관찰된 자주요 문양과 당대의 정치, 경제 및 문화적 배경 간 관련성을 규명하고 면밀하게 분석함으로서, 자주요 문양이 내포하고 있는 당대의 이데올로기를 파악하고자 한다.
본문은 롤랑 바르트의 기호학을 사용해 송(宋)대에서 민국(民國) 시기의 29가지 자주요 사례를 분석했다. 자주요 장식 문양 뒤에 있는 이데올로기의 존재를 증명하고자 했는데, 이는 중국 송(宋)대에서 민국(民國) 시기 통치 계습의 지배 사상의 발전과 변화, 봉건 사회의 가부장적 지배사상의 발전과 몰락, 예술가들이 가졌던 상업 지배 사상, 그리고 은둔한 도가(道家) 사상의 숭상을 포함한다. 논문의 연구 결과가 다른 예술 연구자들에게 새로운 시각을 제공하고, 고고학적 연구를 보충 및 검증하고, 디자인에 좋은 기반을 다져주고, 대중들에게 사물을 관찰하는 다양한 시각을 제공하길 바라며, 이번 연구가 예술연구, 고고학 연구, 디자인 연구 및 사물 인식 사용 방안 등에 도움이 되길 바란다.|The dissemination and influence of the ceramic art of Cizhou kiln make it occupy an important position in the history of ceramics in China and the world. The research of the predecessor scholars mostly focused on the study of archaeology and appreciation or techniques, or the research on the decorative art of Cizhou kiln was limited to pictures. For the listing and general introduction of the records, the research on decorative patterns mostly focuses on the introduction of decorative patterns or the narrative interpretation of the content. Few documents excavate the ideology behind the decorative symbols.
Semiotics is a discipline that studies the essence of signs, the development law of signs, and the meaning of signs. It has certain advantages over other disciplines in content analysis, connotation research, and audience interpretation, especially under Roland Barthes semiotic theory To a certain extent, excavate the deep meaning of the decorative patterns and symbols of Cizhou kiln. There are few domestic research literatures on the decorative patterns of Cizhou kiln using semiotics. The author hopes to use this theory to conduct in-depth research on the decorative patterns and symbols of Cizhou kiln.
This article takes the decorative pattern symbols of Cizhou kiln as the research object,the time category is Song Dynasty, Jin Dynasty, Yuan Dynasty, Ming Dynasty, Qing Dynasty, and Republic of China (960-1912). On the basis of collecting as much information as possible, analyze typical cases, at the same time, combining the broad social background to examine the political, economic and cultural characteristics of the time, applying semiotics to analysis and research in-depth on the decorative patterns of Cizhou kiln, with a view to digging into the ideology behind the decorative patterns of the Cizhou kiln. It provides a new perspective for Chinese art research, and at the same time lays a good foundation for future archaeological research and design.
This article uses Roland Barthes semiotics as an analytical method to analyze 29 cases of Cizhou kilns from the Song Dynasty to the Republic of China, thus proving the existence of the ideology behind the decorative patterns of the Cizhou kiln, that is, the ruling class of China from the Song Dynasty to the Republic of China,the development and evolution of dominance thought,the development and decline of patriarchal dominance thought in feudal society, as well as the commercial dominance thought of artists, and the taoist thought of advocating seclusion. The research results of the thesis provide art researchers with different research perspectives, supplement or verify archaeology, lay a good foundation for design practice, and provide the public with different perspectives to observe things. Finally, the author proposes the flexible application of this research in art research, archaeological research, design practice and cognition of things.
Alternative Title
Research on Decorative Patterns of Cizhou Kiln Based on Semiotics
Alternative Author(s)
cuiyin
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인학과
Advisor
장재욱
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
표 목차iii
그림 목차ⅴii
ABSTRACTix

제1장 서론 1
제1절 연구의 배경과 목적 1
제2절 연구의 범위와 방법 2
제3절 선행연구 분석 2
제4절논문의 구성 8

제2장 자주요 9
제1절 자주요 소개 9
제2절 자주요(磁州窯) 조형의 특징 16

제3장 방법론으로서의 기호학의 이해 23
제1절 기호학 및 그 체계에 대한 이해 23
제2절신화론 사상 26

제4장 자주요의 조형분석 30
제1절 분석 대상의 선정 30
제2절 분석 모형 36
제3절자주요 장식문양에 대한 기호학적 분석 38
1. 송나라 자주요 문양 분석 38
2. 금나라 자주요 문양 분석 81
3. 원나라 자주요 문양 분석 93
4. 명나라 자주요 문양 분석 121
5. 청나라 자주요 문양 분석 145
6. 민국시기 자주요 문양 분석 158
제4절결과 종합 분석 171

제5장 결론 182

참고문헌 187

국문초록 193
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
최은. (2021). 기호학을 바탕으로 한 자주요(磁州窯) 장식 문양 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18460
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000498422
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
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