CHOSUN

몽골유학생의 상호문화 감수성과 성격강점이 대학생활적응에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
리학바수랭 잴맥
Issued Date
2024
Keyword
몽골 유학생, 상호문화감수성, 성격강점, 대학생활적응
Abstract
본 연구의 목적은 상호문화감수성과 성격강점이 몽골 유학생의 대학생활 적응에 어떠한 영향을 미치는지 검증하기 위한 것이다. 이를 위해 전국 47개 대학교에 재 학 중인 120명의 몽골 유학생을 대상으로 하여 상호문화감수성 척도, 성격강점 척 도, 대학생활적응척도를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0을 통해 분석되었으 며, 주요 변인들의 기술통계치과 상관분석을 실시하였고, 일반적 특성(성별, 한국 체류 기간, 유학 형태, 한국어능력시험, 학점)에 따른 주요 변인 간의 점수 차이를 분석하였다. 마지막으로 상호문화감수성과 성격강점이 대학생활 적응 능력에 미치 는 상대적인 영향력을 파악하기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결 과는 다음과 같다. 첫째, 상호문화감수성과 성격강점, 대학생활적응 간에는 유의한 상관이 나타났다. 이를 통해 몽골유학생의 상호문화감수성이 높고 성격강점이 높을 수록 대학생활 적응을 잘 하고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 일반적 특성에 따른 상호문화 감수성 수준을 분석한 결과, 성별, 체류 기간 및 유학 형태에 따른 주요 변인들의 차이가 나타나지 않았으며, 한국어능력시험 점수와 학점에 따라 상호문화 감수성의 차이가 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 몽골유학생 중에서 상호문화 감 수성이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 언어적, 학습적 능력이 높다는 것을 알 수 있다. 셋째, 일반적 특성에 따른 성격 강점 수준을 분석한 결과 성별, 한국어능력시 험 점수에 따라서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 체류 기간, 학점, 유학 형태 에 따라 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과에 따르면, 외국에서 보내는 시간이 길어질수록 몽골 유학생들은 여러 문제를 직면하면서 유학생 개개인의 강점이 더 욱 발달하게 된다는 것을 알 수 있다. 특히 본 연구에서는 지혜, 용기, 초월성 등 성격 강점에서 높은 점수를 보였는데, 이러한 결과는 외국에서 생활하면서 새로운 환경에서 새로운 기준을 접할수록 유학생의 인지적 강점, 문제에 대한 용기 있는 접근과 목표 실현 능력이 동시에 발달한다는 점을 시사한다. 넷째, 일반적 특성에 따른 대학생활 적응 수준을 분석한 결과, 성별, 한국어능력시험 점수 및 학점에 따 라서는 주요 변인 간에 차이가 없었던 반면에 체류 기간, 유학 형태에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 한국 체류 기간이 6개월에서 1년 미만 인 학생과 유학 형태 중 언어학 학생들의 대학생활 적응 수준이 유의하게 높은 것 으로 나타났다. 어학 형태의 학생들은 아직 새로운 환경이 주는 도전에 직면하지 않았으며 공부하는 과목들이 어렵지 않고 문화적응 허니문 기간이 계속되면서 학 업적으로나 심리적으로 비교적 안정되게 나타난 것으로 이해된다. 다섯째, 몽골 유 학생의 상호문화감수성과 성격 강점이 대학생활 적응에 유의한 영향을 미치는 것 으로 나타났다. 본 연구에서는 상호문화감수성과 성격강점이 대학생활 적응에 미치 는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과, 2개의 변인이 몽골 유학생 대학생활 적응의 12.1%를 설명하고 있었다. 2개 변인 중에서 특히 성격강점이 대학 생활적응에 미치는 상대적인 영향력이 더 높은 것으로 나타났다. 이를 통해 몽골 유학생이 대학생활 적응을 성공적으로 하는 데 학업적인 능력 뿐만 아니라 문화에 대한 인식과 개인의 성격강점이 유의한 영향을 크게 미친다는 것을 알 수 있다. 마 지막으로 본 연구 결과를 토대로 몽골유학생의 대학생활 적응을 높이기 위한 시사 점을 제시하였으며, 본 연구의 한계와 추후 연구에 대한 제언을 제시하였다. |The purpose of this study is to examine the influence of intercultural sensitivity and personality strengths on the adjustment of Mongolian international students to university life. In order to achieve this goal, 120 Mongolian international students enrolled in 47 universities across the country were surveyed on the Intercultural Sensitivity Scale, Personality Strength Scale, and University Life Adjustment Scale. The collected data were analyzed through SPSS 26.0, and descriptive statistical and dental correlation analysis of major variables was performed, and the difference in scores between major variables according to general characteristics(gender, length of stay in Korea, type of study abroad, Korean Language Proficiency Test, and credits) was analyzed. Lastly, multiple regressi on analysis was conducted to determine the relative influence of intercultural sensitivity and personality strengths on the ability to adapt to university life. The main findings are as follows. First, there was a significant correlation between intercultural sensitivity, personality strength, and adjustment to university life. From this, it can be seen thatthe higher the intercultural sensitivity and the higher the personality strengths of Mongolian international students, the better they are adapting to university life. Second, as a result of analyzing the level of intercultural sensitivity according to general characteristics, it was found that there was no difference in the main variables according to gender, length of stay, and type of study abroad, and that there was a difference in intercultural sensitivity according to the Korean Language Proficiency Test score and grades. Third, as a result of analyzing the level of personality strengths according to general characteristics, there was no significant difference according to gender and TOPIK scores, and significant differences were found according to the length of stay, credits, and study abroad type. These results show that the longer they spend abroad, the more they develop their individual strengths as they face challenges. In particular, this study showed high scores on personality strengths such as wisdom, courage, and transcendence, suggesting that the cognitive strengths, courageous approach to problems, and the ability to realize goals develop at the same time as international students are exposed to new standards in a new environment while living in a foreign country. Fourth, as a result of analyzing the level of adjustment to university life according to general characteristics, it was found that there was no difference between the major variables according to gender, TOPIK scores, and grades, but there was a significant difference depending on the length of stay and the type of study abroad. In this study, it was found that the level of adaptation to university life among students who stayed in Korea for 6 months to less than 1 year and the type of study abroad was significantly higher. It is understood that the students of the language program have not yet faced the challenges of the new environment, that the subjects they study are not difficult, and that they are relatively stable academically and psychologically as the honeymoon period of cultural adaptation continues. Fifth, it was found that the intercultural sensitivity and personality strengths of Mongolian international students had a significant effect ontheir adaptation to university life. In this study, multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of intercultural sensitivity and personality strengths on university life adjustment, and two variables accounted for 12.1% of Mongolian international students' adjustment to university life. Among the two variables, personality strengths were found to have a higher relative influence on college life adjustment. From this, it can be seen that not only academic ability but also cultural awareness and individual personality strengths have a significant influence on Mongolian international students' successful adaptation to university life. Lastly, based on the results of this study, implications for improving the adaptation of Mongolian international students to university life were presented, and the limitations of this study and suggestions for future research were presented.
Alternative Title
Influence of intercultural sensitivity and character strength on adjustment to college for Mongolian international students
Alternative Author(s)
Lkhagvasuren Tselmeg
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 상담심리학과
Advisor
권해수
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
A. 몽골 유학생 5
1. 몽골 유학생의 국내 진학 현황 5
2. 몽골 유학생의 특징 5
B. 대학생활적응 6
1. 대학생활적응 정의 6
2. 몽골유학생의 대학생활 적응 관련 연구 7
3. 몽골유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 변인 8
C. 상호문화감수성 10
1. 상호문화감수성 정의 10
2. 상호문화감수성과 대학생활적응 11
D. 성격강점 12
1. 성격강점 정의 12
2. 성격강점과 대학생활적응 13
Ⅲ. 연구 방법 15
A. 연구 대상 15
B. 측정 도구 16
1. 상호문화감수성 척도 16
2. 성격강점 척도 17
3. 대학생활적응 척도 19
C. 분석방법 19
Ⅳ. 연구 결과 20
A. 주요 변인들의 기술통계치 20
B. 상관분석 결과 21
C. 집단 간 차이 22
1. 성별에 따른 차이 22
2. 한국 체류 기간에 따른 차이 23
3. 유학 형태에 따른 차이 24
3. 한국어능력시험 점수에 따른 차이 25
4. 학점에 따른 차이 26
D. 상호문화감수성과 성격강점이 대학생활적응에 미치는 상대적 영향력의 차이 27
Ⅴ. 논의 및 제언 28
참고문헌 32
부록 35
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
리학바수랭 잴맥. (2024). 몽골유학생의 상호문화 감수성과 성격강점이 대학생활적응에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18010
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000720373
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.