CHOSUN

헬스클럽을 활용한 운동참여자들의 운동방법에 대한 탐색적 이해

Metadata Downloads
Author(s)
오유정
Issued Date
2024
Abstract
A Comparatine Amalysis of Muscle Activity of Good Oh You-Jeong Advisor : Prof. Hyun-Woo, Kim Ph.D. Major in Physical Education Graduate School of Education, Chosun University The purpose of this study is to find out how participants who use health clubs use health clubs and to understand ways to improve personal training. This study was conducted by individually selecting 10 participants who were receiving personal training and self-directed training for adult male and female members over the age of 20 who used a health club in Gwangju Metropolitan City. Data were collected by conducting in-depth interviews with selected participants. The conclusion is as follows. First, participants who trained self-directedly had positive cognitive perception and psychodynamic changes only when their self-efficacy was high. Second, it was found that there were not many participants who trained using colleagues because personal training, a direct teaching method, was more effective. Third, participants who received personal training presented customized exercise to members, felt a change in their bodies, and their self-efficacy increased. This was found to be a positive effect that can be continued steadily. Fourth, negative reactions such as personality, qualification, and exercise guidance appeared in the negative reactions of personal training. As a result, in order to effectively receive personal training, it is necessary to change the personality, qualification, and exercise guidance of the trainer.
Alternative Title
Exploratory Understanding of Exercise Methods of Exercise Participants Using Health Clubs
Alternative Author(s)
oh you jeong
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김현우
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성· 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 문제 4
4. 연구의 제한점· 4
5. 용어의 정의 4
(1) 운동 4
(2) 헬스 5
(3) 자기 주도 학습 5
(4) 동료 교수 학습 5
(5) 직접 교수 학습 5
(6) 인지적· 5
(7) 자기 효능감 6
(8) 인터뷰· 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 운동의 개념 7
(1) 유산소 운동 · 7
(2) 무산소 운동 8
2. 스포츠 교육의 배경과 발전 과정 9
3. 헬스의 역사, 개념 및 특징 10
(1) 헬스장(클럽)의 역사· 10
(2) 퍼스널 트레이너의 정의 및 특징 11
4. 학습에 대한 정의 12
(1) 자기 주도 학습 12
(2) 동료 교수 학습 · 13
(3) 직접 교수 학습 · 14
Ⅲ. 연구방법· 15
1. 연구대상 15
2. 연구도구 15
3. 연구방법 15
4. 자료수집 16
(1) 연구 참여자 16
(2) 심층 면담 22
5. 자료분석 22
Ⅳ. 연구결과 및 논의 24
1. 자기 주도 트레이닝 · 24
(1) 자기효능감이 자기 주도 트레이닝에 미치는 긍정적인 영향 24
(2) 자기 주도 트레이닝이 주는 부정적인 심동적 변화로 인해 퍼스널 트레이닝이 필요한 이유 26
2. 동료를 활용한 트레이닝 28
(1) 동료 교수 학습에 대한 긍정적 반응 28
3. 직접 교수 트레이닝 (퍼스널 트레이닝) 30
(1) 퍼스널 트레이닝에 대한 만족도가 높은 참여자의 반응 30
(2) 직접 교수 학습에 대한 만족도가 낮은 참여자의 반응 및 개선방안 32
Ⅴ. 결론 및 제언 38
1. 결론 38
2. 제언 39
참고문헌· 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
오유정. (2024). 헬스클럽을 활용한 운동참여자들의 운동방법에 대한 탐색적 이해.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17899
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000720619
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.