CHOSUN

예비 생물교사들의 마이크로티칭에 대한 동료평가 분석

Metadata Downloads
Author(s)
오지원
Issued Date
2024
Abstract
In this study, we examined what factors preservice biology teachers evaluate in a simulated instruction at a college of education in a metropolitan city. For this purpose, 650 lesson evaluations written by preservice biology teachers were collected, and key words were extracted from each evaluation, divided into advantages, disadvantages, and complementary points, and the frequency of each item was extracted. The results of the study showed that the priority frequency of the key words of the strengths described by the preservice biology teachers in the lesson evaluations were 'voice', 'writing on the blackboard', 'lesson organization', 'explanation' and 'interaction' in order. On the other hand, the following words were ranked lower: 'checking student activities', 'consideration of student level', 'nature of science', 'review' and 'experimental exploration'. The priority of frequency of disadvantages was high in the order of 'voice', 'writing on the blackboard', 'behavior', 'lesson plan' and 'lesson organization'. On the other hand, the following words were ranked lower: 'Nature of science', 'Examples', 'Experimental inquiry', 'Review' and 'Attention'. The priority of frequency of complementary points was 'writing on the blackboard', 'utilizing media', 'explanation', 'behavior' and 'voice'. On the other hand, the following words were ranked lower: 'Consideration of student level', 'Class atmosphere', 'Nature of science', 'Class flow', and 'Class pace'. Among the key words extracted from the evaluation sheets, the key words 'voice' and 'writing on the blackboard' were common in the priority order of strengths, weaknesses, and complementary points, indicating that preservice teachers were mainly evaluating the behavioral factors of teachers rather than the design and implementation factors of the class. In addition, the key word 'nature of science' was extracted as the common lowest ranking key word in the priority order of advantages, disadvantages, and complementary points, indicating that the specificity of science as a subject was not taken into account when evaluating the class.
Alternative Title
Analysis of preservice biology teachers’ peer evaluation on microteaching
Alternative Author(s)
Oh Jiwon
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 생물교육
Advisor
김선영
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 · 1
2. 연구 문제 4
3. 연구의 제한점 · 4
Ⅱ. 이론적 배경 · 5
1. 수업 전문성 5
2. PCK(Pedagogial Content Knowledge) 9
3. 구성주의 수업 12
4. 선행연구 조사 13
가. 수업 전문성 관련 선행연구 14
나. PCK(Pedagogial Content Knowledge) 관련 선행연구 19
다. 구성주의 관련 선행연구 25
라. 모의수업 관련 선행연구 28
Ⅲ. 연구 방법 35
1. 연구 대상 35
2. 연구 절차 35
3. 검사 도구 36
4. 분석 방법 36
Ⅳ. 연구 결과 42
1. 장점 핵심어의 언어네트워크 분석 42
가. 장점 핵심어의 빈도 추출 결과 42
나. 장점 핵심어의 언어네트워크 분석 결과 · 44
a. 장점 핵심어의 전체 언어네트워크 분석 결과 44
b. 장점 핵심어의 중심성 분석 결과 45
2. 단점 핵심어의 언어네트워크 분석 50
가. 단점 핵심어의 빈도 추출 결과 50
나. 단점 핵심어의 언어네트워크 분석 결과 · 52
a. 단점 핵심어의 전체 언어네트워크 분석 결과 52
b. 단점 핵심어의 중심성 분석 결과 53
3. 보완점 핵심어의 언어네트워크 분석 56
가. 보완점 핵심어의 빈도 추출 결과 · 56
나. 보완점 핵심어의 언어네트워크 분석 결과 58
a. 보완점 핵심어의 전체 언어네트워크 분석 결과 · 58
b. 보완점 핵심어의 중심성 분석 결과 59
Ⅴ. 논의 64
1. 장점 핵심어들의 언어네트워크와 중심성 64
가. 빈도수에 따른 장점 핵심어들의 분석 64
a. 선순위 빈도수를 가진 장점 핵심어 64
b. 후순위 빈도수를 가진 장점 핵심어 66
나. 중심성 값에 따른 장점 핵심어들의 분석 67
a. 연결 중심성 값에 따른 장점 핵심어들의 분석 68
b. 매개 중심성 값에 따른 장점 핵심어들의 분석 68
2. 단점 핵심어들의 언어네트워크와 중심성 69
가. 빈도수에 따른 단점 핵심어들의 분석 70
a. 선순위 빈도수를 가진 단점 핵심어 70
b. 후순위 빈도수를 가진 단점 핵심어 70
나. 중심성 값에 따른 단점 핵심어들의 분석 71
a. 연결 중심성 값에 따른 단점 핵심어들의 분석 72
b. 매개 중심성 값에 따른 단점 핵심어들의 분석 72
3. 보완점 핵심어들의 언어네트워크와 중심성 73
가. 빈도수에 따른 보완점 핵심어들의 분석 · 73
a. 선순위 빈도수를 가진 보완점 핵심어 · 73
b. 후순위 빈도수를 가진 보완점 핵심어 · 75
나. 중심성 값에 따른 장점 핵심어들의 분석 76
a. 연결 중심성 값에 따른 보완점 핵심어들의 분석 76
b. 매개 중심성 값에 따른 보완점 핵심어들의 분석 76
Ⅵ. 결론 및 제언 78
1. 결론 · 78
2. 제언 · 80
Reference · 81
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
오지원. (2024). 예비 생물교사들의 마이크로티칭에 대한 동료평가 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17881
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000723608
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.