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메타버스 기반 교육 시스템 제고를 위한 온라인 교육의 효과 분석

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Author(s)
윤용희
Issued Date
2024
Keyword
메타버스
Abstract
As we enter the information age, digital-based technologies such as the Internet of Things, IoT, and artificial intelligence are rapidly changing. The rapid changes in digital technology have integrated into parts that are closely related to our lives, such as self-driving cars and serving robots. As the Covid-19 infection spread, non-face-to-face activities were forced in all industrial fields, including society and the economy, further accelerating the development of digital-based technology. In the field of education, non-face-to-face education began, opening the era of online education. However, the sudden start of online education showed clear limitations in two-way communication between instructors and learners and learners. This lowered learners' motivation to learn, such as their sense of immersion and persistence in learning, and as a result, increased the weight of the challenges that our country's education system must overcome, such as lack of basic academic ability and learning gaps. Therefore, the purpose of this study is to improve the metaverse-based education system by analyzing the effectiveness and limitations of online education. Therefore, through interviews with a group of experts, we analyzed the effectiveness and limitations of existing online education and explored the possibility of using Metaverse for online education. In addition, to achieve the research purpose, cases of Metaverse-based education program development and actual education cases were analyzed considering the connection between the Metaverse platform and teaching and learning methods. As a result of the study, it is expected that metaverse-based online education will have a positive impact on learning immersion and learning persistence by establishing a two-way communication channel to promote meaningful learning and attract learners' interest.
Alternative Title
Analysis on the effect of on-line education system to consider applicability of metaverse education system
Alternative Author(s)
YOON YONG HEE
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 기계교육
Advisor
박정수
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 1
제2절 연구 동향 2
제3절 연구 문제 4
제4절 용어의 정의 4
1. 메타버스 4
가. 증강현실 5
나. 라이프로깅 5
다. 거울세계 6
라. 가상현실 6
2. 온라인교육 8
제5절 논문의 구성 9
제2장 연구방법 10
제1절 온라인 교육의 효과 및 한계 12
1. 온라인 교육의 효과 12
2. 온라인 교육의 한계 16
제2절 메타버스의 온라인 교육 활용 가능성 탐색 26
1. 2022 개정 교육과정의 교육 방향 26
2. 메타버스를 활용한 온라인 교육의 특징 27
3. 교수학습 방법별 메타버스의 적용 32
가. 강의법 32
나. 토의·토론학습 34
다. 실습 및 체험학습 35
라. 협동학습 35
4. 메타버스를 활용한 교수 학습 특징 36
5. 메타버스 플랫폼별 교수 방안 39
가. 제페토 40
나. 로블록스 40
다. 마인크래프트 41
라. 게더타운 41
제3절 메타버스 기반 교육 사례 및 교육프로그램 개발 사례
분석 41
1. 메타버스 기반 교육프로그램 개발 사례 분석 42
가. 메타버스 기반 미술교육 프로그램 개발 사례 분석 42
나. 에듀테크-메타버스 기반 예비교사 교육프로그램 개발 사례 · 42
다. 메타버스 기반 융합 교육프로그램 개발 사례 43
라. 메타버스 기반 교육 프로그램 개발 현황 44
2. 메타버스 기반 교육 사례 48
가. 메타버스를 활용한 영어 표현 익히기 사례 48
나. 동영상 VR 콘텐츠를 활용한 메타버스 체험학습 49
다. 메타버스 기반 교육 사례 현황 49
제3장 연구 결과 53
제4장 결론 및 제언 55
제1절 결론 55
제2절 제언 57
참고문헌 60
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
윤용희. (2024). 메타버스 기반 교육 시스템 제고를 위한 온라인 교육의 효과 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17872
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000719528
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-23
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