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기업의 ESG 활동에 대한 소비자 인식이 기업평가에 미치는 영향: 신뢰의 매개효과를 중심으로

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Author(s)
임수민
Issued Date
2023
Keyword
ESG
Abstract
This study attempted to verify whether a company's ESG activities improve its evaluation and reputation by mediating trust in the company. In particular, the researchers divided the concept of trust into three dimensions(Honesty-Based Trust, Expertise-Based Trust, Benevolence-Based Trust) and subdivided a corporate's ESG activities into three activities: environmental activities, social activities, corporate governance to present differential path effects on corporate evaluation and corporate reputation.
As a result of the analysis, it was found that the perception of environmental activities had a positive effect on the Benevolence-Based Trust formation, social activities had positive effects on the Expertise-Based Trust formation and Benevolence-Based Trust and governance had positive effects on the Honesty-Based Trust formation, Expertise-Based Trust formation, Benevolence-Based Trust formation. In addition, It was found that three dimensions Trust had positive effects corporate evaluation and corporate reputation. However, contrary to expectations, environmental activities and social activities had no significant effects on Honesty-Based Trust. Also environmental activities had no significant effect on Expertise-Based Trust formation. The results of this study are highly suggestive in that they laid the foundation for ESG activities of company.|본 연구는 기업에 대한 신뢰를 매개하여 기업의 ESG 활동이 기업의 평가와 평판을 향상시키는지 검증하고자 하였다. 특히 연구진은 신뢰의 개념을 3차원(정직성 신뢰, 전문성 신뢰, 호의성 신뢰)으로 나누고 기업의 ESG 활동을 환경활동, 사회활동, 기업지배구조 등 3가지 활동으로 세분화하여 기업평가와 기업평판에 미치는 차별적 경로효과를 제시하였다.
분석결과, 환경활동에 대한 인식은 회의성 신뢰형성에 긍정적인 영향을 미쳤고, 사회활동은 전문성 신뢰형성과 호의성 신뢰형성에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 기업지배구조는 정직성 신뢰형성과 전문성 신뢰형성, 호의성 신뢰형성에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 또한 세 가지 차원의 신뢰는 기업평가와 기업평판에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
그러나 기대와 달리 환경활동과 사회활동은 정직성 신뢰형성에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 또한 환경 활동은 전문성 신뢰 형성에 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구의 결과는 기업의 ESG 활동의 토대를 마련하였다는 점에서 시사성이 크다.
Alternative Title
The Effect of Consumer Perception to Corporate ESG Activities on Corporate Evaluation: Focusing on the Mediating Effect of the Trust
Alternative Author(s)
Soo-min Lim
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 문제 제기 1
제2절 연구 목적 5
제2장 이론적 배경 7
제1절 기업의 ESG 활동 7
제2절 신뢰 15
제3절 기업평가와 기업평판 18
제3장 연구가설 설정 20
제1절 기업의 ESG 활동이 신뢰 차원에 미치는 영향 20
제2절 신뢰가 기업평가와 기업평판에 미치는 영향 23
제3절 연구모형 25
제4장 연구방법 및 실증분석 26
제1절 표본설계와 자료 수집 26
제2절 변수측정 27
제3절 신뢰도 및 타당도 분석 29
제5장 가설검증 37
제1절 연구가설 검증 37
제2절 매개효과 검증 44
제6장 결론 48
제1절 연구결과 요약 및 시사점 48
제2절 연구의 한계점 및 향후연구 50

참고문헌 51
설문지 64
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
임수민. (2023). 기업의 ESG 활동에 대한 소비자 인식이 기업평가에 미치는 영향: 신뢰의 매개효과를 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17634
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000650808
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
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