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다원(多元)이미지의 초현실적 조합을 통한 은유적 의미 작용에 관한 연구

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Author(s)
온형
Issued Date
2023
Abstract
본 연구는 다원(多元)이미지를 중심으로 초현실적 조합을 통해 회화 작품 속 은유적 표현 방식과 의미를 탐구하는 것이다.
예술의 기원에는 모방설, 유희설, 노동설, 주술설, 표현설, 다원결정론 등 다양한 학설이 존재하는데, 인간이 라스코 동굴에서 그린 황소에서부터 시작해서 오늘날까지 우리는 쿠사마 야요이(Kusama Yayoi)의 , 제프쿤스(Jeff Koons)의 , 마우리치오 카텔란(Maurizio Cattelan)의 을 볼 수 있다. 예술은 외양은 큰 변화를 겪은 것 같지만 본질은 변함이 없으며, 화가는 직간접적인 방식으로 작품을 창작 하고 궁극적으로는 예술을 통해 주관적인 생각을 표현하는 것을 목적으로 한다. 정신세계의 자유로운 발전에 따라 동시대 회화는 작품의 외형을 통해 더 많은 해석의 가능성을 모색하는 것을 선호한다. 따라서 이 과정에서 은유가 큰 역할을 한다. 은유는 원래 문학작품의 글쓰기 표현 방식이었는데, 현재는 회화적 언어이기도 하며, 물리적 측면에서 심리적 측면, 신체적 측면에서 정신적 측면으로의 발전 과정을 거쳤다. 회화 창작 과정에서 화가는 다양하고 다중적인 이미지를 주관적으로 변형하고, 이를 통해 은유적인 역할을 하게 되며, 자기 관계의 조정, 사회 발전 상태에 대한 서술과 세계관을 재현한다. 구상적 또는 추상적 회화 작품에서 이미지의 활용은 화가가 자기표현과 상호 구분을 하는 중요한 요소 중 하나이다. 일상적인 사물은 누구에게나 존재하고, 현실에 존재하는 이미지는 시각적으로 관객에게 첫인상을 주지만 단순한 이미지는 더 이상 동시대 회화의 요구를 충족시킬 수 없다. 따라서 다원이미지는 현실과 비현실 사이에서 화가의 자유로운 영역이 되는 것이다. 다원이미지의 초현실적인 조합은 비존재, 비현실적 현실 상태를 나타내는데, 이러한 초현실적 창작의 본질은 바로 오랫동안 사람들에게 무시되어 온 상상과 꿈, 그리고 다양한 변화이다. 따라서 초현실적인 기법으로 제작된 작품을 마주할 때 관객들은 의문을 가지면서도 스스로 인지하게 되고 작품에 대한 이해에서도 여러 가지 핵심적인 이해가 가능해진다.
다원이미지의 사용에서 은유적 목적의 완성까지 어떤 형태의 매개가 필요하다. 동시대 회화에 가장 큰 영향을 미친 스타일을 꼽으라면 다다이즘이(Dada or Dadaism)이라고 할 수 있을 것이다. 그때부터 예술은 재미와 생생한 체험을 재발견하기 시작했기 때문이다. 다다이즘에서 파생된 초현실주의도 포스트모더니즘 의식의 선구자가 되었다. 따라서 현대 미술에서 초현실적 표현이 분리될 수 없음을 알 수 있다. 그러나 본 연구자는 초현실주의가 아닌 초현실성에 초점을 맞추고 있는데, 이는 동시대 회화는 강력한 포괄성과 자유를 가지고 있기 때문에, 생존하기 위해 어떠한 종류의 주의나 유파가 필요하지 않다는 것이다. 엄격한 초현실주의 외에도 많은 회화 양식에서 초현실적인 이미지나 표현 방법을 볼 수 있다. 다원이미지와 은유적 목적을 연결하는 매개체로서 초현실적 자체의 강렬한 재미와 상징성은 이미 많은 화가와 관객들을 매료시켰다. 다원이미지와의 결합으로 인한 은유적 효과와 상징적 의미는 동시대 회화의 개념 개발과 회화 작품 해석에 많은 긍정적인 의미를 갖는다.
또한, 각 시대마다 독특한 정신적 환경에 따라 은유적 의미의 보편성도 변화하고 있다. 가면을 예로 들자면, 고대에는 종교적인 이유로 가면을 만들어 제사를 지내기도 했지만, 동시대의 가면은 모양의 다양성뿐만 아니라 의미적으로도 변화하여 오락성과 다양성을 극대화 하고, 화가와 문학가의 필치로 인간 본성에 대한 탐구방식이 되기도 했다. 따라서 화가들은 사회 환경의 영향과 독특하고 진보된 심미에 의해, 대중이 일반적으로 인정하는 의미적 공감대를 형성하는 요소를 재구성하여 독특한 예술 기호를 형성하였다, 이 과정에서 화가들은 어떻게 독특한 개성화된 기호를 형성했고 적용했으며 정신적 의식의 다차원적 전달을 실현하는지가 본 연구에서는 중점이 되는 부분 중 하나이다.
본 연구는 연구자의 작품을 중심으로 다원이미지의 고대 기호―기호―예술 기호―예술에서의 기호의 변천 과정과 동시대에 형성된 다원이미지의 요소 및 응용 방법을 탐구하였다. 또한 초현실적인 형태로 다원이미지를 변형 및 결합하고 회화에서 원리, 응용 방법 및 의미를 연구하였다. 이를 바탕으로 은유의 구조를 한층 더 분석하였다. 회화에서의 의미와 다원이미지의 초현실적 조합을 통해 은유의 목적을 달성하는 방법을 연구하였다. 또한 다른 화가들의 작품 속 회화 언어를 통해 은유의 존재 구조를 해석하고 검증하였다. 본 연구자의 작품에서 관련 이론의 실천 과정을 분석하여 유사한 회화 작품에서의 공통점과 차이점을 비교하고 연구자의 회화 스타일에 대한시작의 근원과 독창성을 설명하였다.
따라서 본 연구에서는 다원이미지의 초현실적 조합을 통한 은유의 의미와 역할을 체계적으로 연구하였고, 또한 동시대의 회화를 '읽는' 방법과 회화 작품을 '내면'으로 감상하는 방법을 탐구하였다. 화가들의 사고(思考)를 가능한 한 확장하도록 하는 것은 회화 작품이 관객의 시선을 끌 뿐만 아니라 작품을 감상하는 사람들의 내면 깊숙이 파고들어서 좀 더 확장된 사고(思考)를 불러일으킬 수 있는 이론과 실천의 기초를 제공하도록 하기 위함이다.
|This study explores the mode of presentation and the significance that metaphors provide in art works by focusing on the super realistic combination of multiple images.
There are many theories about the origin of art, including the Theory of Mimic, the Theory of Play, the Theory of Labor and Work, the Theory of Witchcraft, the Theory of Expression, the Theory of Surdetermination, and so on. Start with the bull that man painted in Lascaux, till Kusama Yayo’s Pumpkin, Jeff Koons’s Balloon Dog, and Maurizio Cattelan’s Comedian. The appearance of art seems to have changed greatly, but its essence has not changed. Though artists create in direct or indirect ways, their ultimate goal is to express, to express subjective thoughts through the form of art. With the full and free development of the spiritual world, contemporary arts prefer to explore more possibilities of interpretation through the appearance of works of art. Thus, metaphor is devoted greatly to this process. Metaphor, originally a way of expression in literary writing, is now also a language of art, which has experienced a development process from the physical level to the psychological level, from The physiological level to the spiritual level. In the process of artistic creation, artists subjectively transform various and multiple images, through which they make metaphors effective, in order to complete the adjustment of self-relationship, the narration of the state of social development, and the reproduction of the world outlook.
In figurative or abstract works of art, the use of images is one of the important elements for artists to express themselves and distinguish themselves from others. Everyday objects exist around everyone, and their actual images give the audience the first impression visually. However, the simple images can no longer meet the needs of contemporary art. Between the real and the unreal becomes artists’free zone. The surreal combination of multiple images presents non-existent existence and non-realistic reality. The essence of this surreal creation is the imagination, dreams, and various changes that have been neglected for a long time. Therefore, when facing the works created through surreal techniques, the audience will not only have doubts, but also establish their own cognition, and will have a different understanding of the works.
From the use of multiple images to the completion of the purpose of metaphor, a bridge of form is needed. When it comes to the style which has the most profound influence on contemporary art, then Dadaism must have its place. Since then art has rediscovered possible pleasures and vivid experiences. Surrealism derived from Dadaism has also become the forerunner of post-modernist consciousness. It can be seen that the air in contemporary art has been unable to leave the surreal expression. However, the focus of this study is not surrealism but superrealism, for contemporary art, with its strong inclusiveness and freedom, does not need a certain doctrine or genre to survive. In addition to the strict surrealism in many artistic styles, the image or expression method of surrealism can also be noticed. As the medium connecting multiple images and metaphorical purposes, surrealism, is intensely interesting and symbolic, which has attracted many artists and audiences. The metaphorical effect and symbolic meaning produced by the combination of multiple images have many positive meanings for the concept development and artistic interpretation of contemporary art.
Moreover, under the unique Spiritual environment of each era, the universality of metaphorical meaning is also changing. Mask, for example, in ancient times, people make masks for religious reasons to worship and other activities. However, the contemporary masks not only present diversity in appearance, more importantly, but their meaning has also changed. Now they can represent entertainment, serve on a variety of occasions, as well as a way to explore human nature under the pen of writers and artists. Influenced by the social environment and a unique and advanced aesthetic, artists form unique artistic symbols by reconstructing the elements which form a consensus of meaning and are generally recognized by the public. In this process, how artists form and use unique Personalized symbols to realize the multi-dimension communication of spiritual consciousness is also one of the focuses of this research.
Centering on the works of researcher, this study explores the evolution process of multiple images from ancient symbol-symbol-artistic symbol-symbols in art and the factors and application methods of the formation of multiple images in contemporary times. In addition, it transforms and combines multiple images in the form of superreality, and studies the principle, application and significance in painting. On this basis, the structure of metaphor is further analyzed. This paper studies how to achieve the purpose of metaphor through the surreal combination of meaning and multiple images in painting. And through the painting language in the works of other painters to explain and verify the existence of metaphor structure. In the works of this researcher, the practice process of relevant theories is analyzed, the similarities and differences in similar paintings are compared, and the source and originality of the researcher's painting style are illustrated.
Therefore, this study systematically studies the meaning and function of the hyperrealistic combination metaphor through multiple images. And to explore the way to "read" contemporary paintings and appreciate paintings "inner" methods. It enables painters to expand their thinking as much as possible, and makes their paintings not only attract the attention of the audience, but also truly penetrate the hearts of the people, causing more profound thinking and providing theoretical and practical basis.
Alternative Title
A study of Metaphorical meaning through The Surrealistic combination of Multiple images : Focused on the Researcher's Work
Alternative Author(s)
Wen Xin
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 미술학과
Advisor
조윤성
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구 배경과 목적 1
제2절 연구 내용과 방법 2

제2장 다원(多元)이미지와 재구성 5
제1절 회화에서 나타나는 다원(多元)이미지 5
1. 이론 고찰 6
2. 시대에 따른 다원(多元)이미지 의미의 변화 12
3. 동시대 다원(多元)이미지의 개발 방법 16
제2절 다원(多元)이미지를 초현실적 방식으로 재구성하는 원리와 방법 25
1. 재구성 원리 25
가. 프로이트(Sigmund Freud)의 정신분석법 26
나. 베르그송(Henri Bergson)의 직관주의 28
다. 헤겔(Georg Wilhelm Friedrich Hegel)의 변증법 29
2. 재구성 방법론 30
가. 고정관념에 반(反)하는 구성 31
나. 시각과 심리의 합리적 충돌 36
다. 공감(Empathy)목적의 의미 변환 37

제3장 회화 작품에서의 은유적 구조 41
제1절 은유의 개념과 구성 방식 41
1. 은유적 개념 41
2. 작품의 창작과 감상 사이의 연결: 은유의 운용방식 43
가. 표현의 매체로서 구도의 비합리적인 병치(倂置) 44
나. 다원(多元)이미지에서의 유사성과 이질성의 모순된 결합 45
제2절 회화에서의 은유적 동기와 특성 46
1. 은유적 동기 47
2. 은유적 특성 51
가. 은유적인 목적을 위한 사고(思考)의 도약과 확장 51
나. 은유적 과정에서 회화 이미지의 재창조성 53
다. 은유적 이미지의 불확실성 55
제3절 회화적 언어의 은유적 기능 56
1. 공간의 은유: 보이는 것과 보이지 않는 것 56
2. 색채의 은유: 시각화의 의의 58
3. 구도적 은유: 다양한 형태의 관람 61
4. 요소적 은유:‘상(像)’에서 ‘심(心)’으로 65
제4절 화가들의 독특한 이미지의 은유적 표현 73
1. 그림의 이면: 마그리트(Rene Magritte)의 검은 모자를 쓴 신사 74
2. 영원한 욕망: 살바도르 달리(Salvador Dali)의 서랍과 시계 76
3.‘개성화’의 광희(狂喜): 제임스 앙소르(James Sydeny Ensor)의 가면 79
4. 이상과 현실의 충돌: 유에민쥔(岳敏君)의 큰 웃음 81

제4장 꿈과 깨어 있는 사이의 자기 성찰: My Room ―연구자의 작품 중심으로 83
제1절 자아 공간에서 다원(多元)이미지의 형성과 은유적 표현 83
1. 진실한 마음의 숨김: 밀폐된 공간에서 드러나는 자아 84
가. 욕망의 집합: 굴러가는 공 85
나. 굳어진 얼굴: 가면 88
다. 감춰진 속마음: 커튼 91
2. 공생공존: 인간과 동물의 집합체 94
3. 모순과 융합:나와 자신의 거리에 대한 생각 99
제2절 작품 형식 구성의 특징 102
1. 구석 공간의 반복과 미러링(Mirroring) 대비 102
2. 색채의 심리적 표현―외로움과 허무 107
제3절 작품의 의의 112
1. 불안한 상태에서의 감정적 의존과 반성 112
2. 내면과 연결된 독창적인 회화표현 113
3. 작품에 대한 은유적 의미를 다층적으로 감상하는 방식 114

제5장 결론 116

【참고 문헌】 120
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
온형. (2023). 다원(多元)이미지의 초현실적 조합을 통한 은유적 의미 작용에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17559
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000664837
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
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