CHOSUN

특수학급 교사들의 주요 교직 활동 구성 및 관계의 양적 분석

Metadata Downloads
Author(s)
여민경
Issued Date
2023
Keyword
특수학급, 교직 활동
Abstract
This study analyzed the daily routine of current special teachers working in special classes at general schools. Eight people participated in the study, including one male teacher (12.5 percent) and seven female teachers (87.5 percent). This study took them twice a week to investigate and analyze major teaching activities in schools for a total of eight weeks using a 10-minute time recording method. The daily activities of special teachers were analyzed in six areas. First, the time spent on individual-led activities(classes, class preparation, IEP evaluation, life guidance, and training) was the highest at 47.5%. Since then, 22.3% of administrative work and business trips, 7.4% of cooperative activities, 5.6% of activities for integrated education, 2.6% of social integration activities, and 14.4% of other activities. Second, it was found that some activities differ depending on the a major variable of the special teachers. For more than 10 years, the proportion of administrative work in groups and junior high schools was high. Third, it was found that the amount of administrative work had a negative effect on major teaching activities. Fourthly, the daily routine of special teachers working at special classes and special schools showed similarities in research purposes and research questions, and differences in research methods and research tools. In the discussion, we discussed the impact of excessive percentage of time spent on class and life guidance, insufficient time spent on class preparation and IEP evaluation, the need to secure time for social integration activities, negative effects and countermeasures.
Alternative Title
Quantitative Analysis of Major Teaching Activities and Relationships of Special Class Teachers
Alternative Author(s)
Yeo Min kyeong
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
허유성
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
목차 ⅱ
표목차 ⅳ
그림목차 ⅴ
ABSTRACT ⅵ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 용어의 정의 6
1) 특수학급 6
2) 교직 활동 구성 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 특수교사의 정의 및 중요성 7
1) 특수교사의 법적 정의 및 현황 7
2) 특수교사의 중요성 11
2. 특수교사의 업무와 책임 13
1) 법에서 규정한 특수교사의 업무 13
2) 특수교사 자질 및 역할 13
3. 특수교사가 경험하는 어려움 16
1) 업무로 인한 어려움 16
2) 학교 구성원과의 관계로 인한 어려움 17
3) 학생과 학부모로 인한 어려움 18
4) 특수교사가 경험하는 어려움으로 인한 스트레스나 소진 18
4. 선행연구분석 19

Ⅲ. 연구방법 22
1. 연구대상 22
2. 연구 도구 및 절차 23
가) 일반학교의 특수교사 교직 활동 자기 기록지 23
1) 자기 기록지 개발 및 타당도 23
2) 교직 활동 기록지 작성 방법 25
나) 예비 조사 26
다) 본조사 27
3. 자료 처리 27

Ⅳ. 연구 결과 29
1. 특수학급 특수교사의 교직 활동 구성 29
2. 특수교사의 주요 변인에 따른 시간 내 교직 활동 비교 32
가. 교직 경력에 따른 차이 비교 32
나. 학교급별에 따른 차이 비교 35
3. 교직 활동간의 관계 38
1) 행정 업무와 자기주도 활동 간 관계 41
2) 행정 업무와 협력적 활동 간 관계 41
3) 행정 업무와 통합교육을 위한 활동 간 관계 42
4) 행정 업무와 사회적 통합 활동 간 관계 43

Ⅴ. 논의 및 제언 44
1. 논의 44
2. 연구의 제한점과 제언 50

참고문헌 51

부 록 58
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
여민경. (2023). 특수학급 교사들의 주요 교직 활동 구성 및 관계의 양적 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17523
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000650990
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.