CHOSUN

큐빅 모형을 적용한 고등학교 음악과 STEAM 수업지도안 연구

Metadata Downloads
Author(s)
조남이
Issued Date
2023
Abstract
The purpose of this study is to inquire the classroom instruction plan for music applying STEAM education in line with the goals of the 2015 revised curriculum and the society that requires creative convergence talents. Science (S), Technology (T), and Engineering (E), Mathematics (M) are linked with music (A) as the center, so STEAM ecucation can be used in actual music classes as the convergence of several subjects. Understanding the principle of sound generation and the calculation of the Pythagorean scale and then making musical instruments consists of a total of 3 classes, because the goal is to improve the convergence thinking power and creativity by enhancing the interest and participation in the class. This instruction plan was based on the 'cubic model' for STEAM education of Jinsoo Kim, who introduced STEAM education to Korea, and the developed instruction plan was reviewed by three teaching experts, and the strengths and weaknesses were summarized to enhance the applicability to the education field.
Alternative Title
A study on high school music and STEAM instructional plan applying cubic model
Alternative Author(s)
Cho Nam Iee
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
김지현
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 3
3. 선행연구 고찰 및 연구문제 4
4. 연구의 한계점 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. STEAM 교육의 역사 7
가. 해외 STEAM 교육의 등장 배경 7
나. 국내 STEAM 교육의 역사적 변천 11
2. 2015 개정 음악과 교육과정 15
가. 2015개정 교육과정의 이해 15
나. 2015개정 교육과정과 창의융합형인재 양성 18
다. 2015개정 교육과정에서의 음악교과 20
3. STEAM 교육의 개념 및 특징 23
가. STEAM 교육의 개념과 효과 23
나. 음악교육에서 STEAM교육의 필요성 24
다. 음악교육에서 STEAM교육의 모형 및 사례 25
Ⅲ. 연구방법 29
1. 큐빅모형을 적용한 STEAM 수업 모형 29
가. 김진수(2011)의 큐빅을 적용한 STEAM교육 모형 29
나. 지도안 개발을 위한 적용 모형 32
2. 지도안 개발을 위한 교육내용 요소 추출 및 적용 33
3. 큐빅 모형을 적용한 음악과 STEAM 수업 설계방향 40
Ⅳ. 큐빅 모형을 적용한 음악과 STEAM 교수-학습 지도안 43
1. STEAM교육 교수-학습지도안 43
가. 1차시: 소리의 발생 원리 43
나. 2차시: 피타고라스 음계(순정율)와 평균율 49
다. 3차시: 붐웨커로 피타고라스 음계 확인 및 나만의 악기제작 55
2. 교수-학습지도안 내용검토 60
가. 교수-학습지도안의 장점 60
나. 보완점 및 제한점 61
V. 결론 및 제언 62
1. 결론 62
2. 제언 63
참고문헌 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조남이. (2023). 큐빅 모형을 적용한 고등학교 음악과 STEAM 수업지도안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17521
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000653921
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.