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온택트(Ontact) 시대의 과학·기술을 연계한 중등 미술교육 프로그램

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Author(s)
신효선
Issued Date
2023
Keyword
과학·기술, 중등 미술교육, 온택트
Abstract
본 연구는 온택트 시대의 과학·기술의 다양한 프로그램을 활용하여 창의∙융합형 인재 양성을 위한 학습자 중심의 미술교육 프로그램을 제안하였다.
이를 위해 현행 교육과정과 2022 개정 교육과정 분석하여 과학·기술을 연계한 미술교육 프로그램의 토대를 마련하여 가상현실(VR), 증강현실(AR), 인공지능(AI), 확장현실(XR)과 같은 과학·기술을 활용하고 포용할 줄 아는 창의·융합형 인재를 육성하기 위한 활동을 제안하였다. 과학·기술을 활용한 창의적인 활동을 위해 각 기술의 특징과 선행연구를 통한 교육의 효과성을 분석하였고, 체험·표현·감상 영역별로 기술을 활용할 수 있는 방안을 모색하였다.
이러한 분석을 통해 본 연구에서는 4가지 기술을 활용한 미술교육 프로그램을 제안하였다. 첫째, 증강현실(AR)을 활용하여 학교 등굣길을 개선할 수 있는 벽화 그림을 제작하고 프로그램을 통해 실제 벽화를 그린 것 같은 체험할 수 있도록 하였다. 둘째, 인공지능(AI)을 활용한 프로그램을 통해 수묵화를 대나무와 난초를 표현하는 수업과 자신의 감정을 추상적으로 표현하고 프로그램을 활용하여 나의 그림 표현 방법과 다른 표현방법에 대해 이해하며 감상할 수 있도록 구성하였다.
따라서 본 연구를 통한 기대효과를 제시하면, 과학·기술을 활용한 창의적인 표현활동과 기술의 활용 능력을 길러 실생활과 연계한 문제해결능력을 기를 수 있다. 또한, 새로운 소통 공간에서 자유로운 소통과 공유를 통해 소속감을 느끼게 하며, 학습에 있어 능동적인 참여와 학습 집중력도 높일 수 있다. 다만, 온택트 시대의 변화에 맞추어 과학·기술을 활용하여 창의적인 표현과 능동적인 학습, 원활한 소통을 통한 상호작용을 위해 기술에 관한 지식을 습득하고 이해를 통해 체계적인 프로그램이 개발될 수 있도록 지속적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 현장에서 직접 실행되지 못해 교육적 효과나 결과를 도출하지 못하였지만 향후 본 연구가 기술을 활용한 창의·융합형 인재를 양성하는 교육의 발전에 기여할 수 있기 기대한다.
|This study proposed an art education program centered on learners to foster creative and integrated human resources by utilizing various programs of science and technology in the age of on-tact.
To this end, the ministry analyzed the current curriculum and revised 2022 curriculum, laid the foundation for art education programs linked to science and technology, and proposed activities to foster creative and convergent human resources that can embrace science and technology. For creative activities using science and technology, we analyzed the characteristics of each technology and the effectiveness of education through prior research, and looked for ways to utilize the technology by experience, expression, and appreciation.
Through this analysis, this study proposed an art education program that utilizes four technologies. First of all, a program that allows you to experience a virtual art museum using virtual reality (VR) and create a virtual exhibition hall in person has organized a class that you can enjoy after the event. Second, they created murals that could improve the way to school by utilizing augmented reality (AR) and allowed students to experience actual murals through programs. Third, through an artificial intelligence program, ink painting is designed to express bamboo and orchid expressions and express one's emotions in an abstract way, and to understand and express one's own way of expressing one's paintings. Fourth, the program was organized so that people can communicate and experience real-time by holding job exhibitions in Gezer Town using augmented reality (XR) and creating booths and posters related to jobs.
Therefore, if we present the expected effects through this study, we can develop creative expression activities using science and technology and ability to utilize technology, and develop problem-solving skills linked to real life. In addition, a sense of belonging can be felt through free communication and sharing in a new communication space, and active participation and concentration in learning can be enhanced. However, continuous research is needed to develop a systematic program by acquiring knowledge of technology and understanding for interaction through creative expression, active learning, and smooth communication by utilizing science and technology in line with changes in the on-tact era. Although this study was not able to produce educational effects or results because it could not be carried out directly in the field, we hope that this research will contribute to the development of education to foster creative and integrated human resources using technology.
Alternative Title
A secondary art education program that combines science and technology in the age of on-tact
Alternative Author(s)
SHIN HYO SUN
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김종경
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
ABSTRACT ⅶ

제 1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 3

제 2장 이론적 배경 4
제 1절 온택트 시대의 미술교육 흐름 4
1. 미술교육 패러다임의 이해 4
2. 온택트 시대의 교육방법 6
2.1 PBL(Problem-Based Learning) 7
2.2 플립드 러닝(Flipped Learning) 10
제 2절 온택트 시대의 과학·기술을 융합한 미술교육 트랜드 13
1. 과학·기술을 융합한 미술교육 13
1.1 가상현실(VR)을 통한 감상 교육 14
가. 갤러리 360˚ 15
나. 구글 아트 프로젝트 16
1.2 증강현실(AR)을 통한 체험·표현 교육 17
가. 뮤티(MUTI) APP 18
나. 팅커캐드(Tinkercad) 19
1.3 인공지능(AI)을 통한 표현 교육 20
가. Zen Brush APP 22
나. Deep Dream Generator 23
1.4 확장현실(XR)을 통한 실시간 소통·체험 교육 24
가. 게더타운(Gather town) 26
제 3장 온택트 시대의 과학·기술을 융합 미술교육 프로그램 28
제 1절 과학·기술을 융합한 미술교육 사례 28
제 2절 과학·기술을 융합한 중등 미술교육 프로그램 구성 계획 32
1. 프로그램 대상자 선정 32
2. 프로그램 지도 목표 및 방향 32
3. 수업 제제 선정 33
제 3절 과학·기술을 융합한 중등 미술교육 프로그램의 실제 36
1. 차시별 교수·학습 계획 36
2. 프로그램 교수·학습 지도안 42
2.1 증강현실(AR)을 활용한 우리 마을의 아름다운 변화, 벽화 표현 42
2.2 인공지능(AI)을 활용한 수묵의 아름다움 54
2.3 인공지능(AI)을 활용한 자유로운 추상 표현 65
2.4 기대 효과 77

제 4장 결론 79

참고문헌 81
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
신효선. (2023). 온택트(Ontact) 시대의 과학·기술을 연계한 중등 미술교육 프로그램.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17514
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000651993
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
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