CHOSUN

어린이집 교사의 자폐성 장애에 대한 지식과 자폐성 장애유아 통합보육에 대한 인식

Metadata Downloads
Author(s)
박미영
Issued Date
2023
Keyword
Autistic Disorder, Characteristics, Interventions, Inclusive Nursery, Nursery School Teachers, Interactions
Abstract
Research on the nursery school teachers’ knowledge of autistic disorders and the inclusive nursery of young children with such disorders is very insufficient. The purpose of this study was to examine nursery school teachers’ knowledge about autistic disorders and their awareness on the inclusive nursery of young children with such disorders. A total of 127 people participated in this study by responding to a survey on their knowledge about autistic disorders and awareness on the inclusive nursery of young children with such disorders.
The study found that nursery school teachers had limited knowledge of the causation, disability characteristics, and effective intervention methods of autistic disorders, and had some misconceptions. Nursery teachers generally had low teaching efficacy for disabled and autistic infants, but expressed a positive perception of integrated care for children with autism. Teachers expressed strong affirmation about the need for support for paraprofessionals and facilitating interaction with peers as factors for successful integrated childcare.
There were differences in the level of teachers working in disability specialized daycare centers, disability integrated daycare centers, and general daycare centers in their awareness of the important factors for the implementation of integrated care in general classrooms and the successful integrated education of children with autistic disabilities. In this study, we proposed the educational direction of daycare teachers for integrated care of children with autism disorders and future research tasks.
Alternative Title
Nursery School Teachers’ Knowledge about Autistic Disorders and Awareness on the Inclusive Nursery of Young Children with Such Disorders
Alternative Author(s)
Park Mi Young
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김영일
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
목 차

표목차 ⅲ
ABSTRACT Ⅳ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3
1) 자폐성 장애 3
2) 통합보육 4
3) 장애 통합어린이집 4
4) 장애 전문어린이집 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 자폐성 장애 개념 및 특성 5
1) 자폐성 장애 개념 및 역사적 배경 5
2) 자폐성 장애의 원인 6
3) 자폐성 장애의 특성 7
4) 자폐성 장애와 다른 전반적 발달장애 10
5) 자폐성 장애아 현황 12
2. 자폐성 장애유아 통합보육 13
1) 자폐성 장애 통합보육 개념 13
2) 자폐성 장애 통합보육 현황 13
3) 자폐성 장애 유아 통합보육 14
4) 자폐성 장애 유아 조기 통합보육 15
3. 선행 연구 고찰 17
1) 자폐성 장애에 대한 지식 17
2) 자폐성 장애 유아의 통합보육에 대한 인식 18

Ⅲ. 연구 방법 19
1. 연구 참여자 19
2. 연구 도구 21
3. 연구 절차 24
4. 자료 분석 24

Ⅳ. 연구 결과 25
1. 교사의 자폐성 장애에 대한 지식 및 어린이집 유형 간 비교 25
1) 자폐성 장애 원인에 대한 지식 및 어린이집 유형 간 비교 25
2) 자폐성 장애 특성에 대한 지식 및 어린이집 유형 간 비교 27
3) 자폐성 장애 중재에 대한 지식 및 어린이집 유형 간 비교 30
2. 교사의 자폐성 장애유아 통합보육에 대한 인식 및 어린이집 유형 간 비교 32
1) 일반학급 내 통합보육 실행에 대한 인식 및 어린이집 유형 간 비교 32
2) 자폐성 장애유아 통합보육에 대한 인식 및 어린이집 유형 간
비교 34
3) 성공적인 통합보육을 위한 중요 요인에 대한 인식 및 어린이집
유형 간 비교 39

Ⅴ. 논의 및 제언 43

1. 논의 43
2. 제언 47

참고문헌 49

부록 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박미영. (2023). 어린이집 교사의 자폐성 장애에 대한 지식과 자폐성 장애유아 통합보육에 대한 인식.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17512
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000652973
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.