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병원 서비스 품질이 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향: 감정 메커니즘 고찰을 중심으로

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Author(s)
이윤정
Issued Date
2022
Keyword
Service Quality, Process Quality, Outcome Quality, Physical Environment Quality, Emotional Trust, Emotional Reciprocity, Customer Satisfaction, Customer Loyalty
Abstract
본 연구에서는 서비스 품질 인식이 병원 사용자에 대한 고객 만족 및 고객 충성도에 미치는 영향을 조사하였다. 이전 연구와 달리, 본 연구는 서비스 품질, 고객 만족도 및 고객 충성도 사이의 관계에서 새로운 감정적 프로세스 메커니즘을 조사했습니다. 이전 연구에서는 인식된 서비스 품질이 고객 만족도, 고객 신뢰도 및 고객 충성도와 같은 소비자 대응 변수에 미치는 영향을 제시하였다. 다만 본 연구에서는 감정적 신뢰, 감정적 호혜성 등 감정적 변수에 초점을 맞춘 연구모델을 구성했다. 분석 결과 과정품질과 물리적 환경품질이 감정적 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 결과 품질은 감정적 신뢰에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않았다. 그리고 서비스 품질과 감성적 호혜성의 3차원의 인과관계를 분석한 결과, 과정품질과 결과품질이 감정적 호혜성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 물리적 환경품질 역시 감정적 호혜성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 감정적 신뢰가 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 감정적 호혜성도 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 고객 만족도가 고객 충성도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. |This study examined the effect of service-quality perception on customer satisfaction and
customer loyalty for hospital users. Unlike previous studies, this study examined a new
emotional process mechanism in the relationship between service quality, customer
satisfaction, and customer loyalty. In previous studies, the effect of perceived service
quality on consumer response variables such as customer satisfaction, customer trust, and
customer loyalty was presented. However, in this study, a research model was
constructed focusing on emotional variables such as emotional trust and emotional
reciprocity.
As a result of the analysis, it was found that process quality and physical environment
quality had a positive effect on emotional trust. However, the outcome quality did not
have a statistically significant effect on emotional trust. And as a result of analyzing the
causal relationship between the three dimensions of service quality and emotional
reciprocity, it was found that process quality and outcome quality had a positive effect
on emotional reciprocity. In addition, it was found that the quality of the physical
environment also had a positive effect on emotional reciprocity. In addition, emotional
trust was found to have a positive effect on customer satisfaction, and emotional
reciprocity was also found to have a positive effect on customer satisfaction. In
addition, customer satisfaction was also found to have a positive effect on customer
loyalty.
Alternative Title
The Effect of Hospital Service Quality on Customer Satisfaction and Loyalty : Focusing on the Investigation of Emotional Mechanisms
Alternative Author(s)
Yun-Jeong Lee
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 문제 제기 1
제2절 연구 목적 3

제2장 이론적 배경 4
제1절 연구 프레임 4
제2절 서비스 품질 6
제3절 감정 프로세스 10
제4절 소비자 반응 11

제3장 연구가설 설정 13
제1절 서비스 품질이 감정적 신뢰와 호혜성에 미치는 영향 13
제2절 감정적 신뢰와 호혜성이 고객만족에 미치는 영향 15
제3절 고객만족이 고객충성도에 미치는 영향 16
제4절 연구모형 17

제4장 연구방법 및 실증분석 18
제1절 표본설계와 자료 수집 18
제2절 변수측정 19
제3절 신뢰도 및 타당도 분석 21

제5장 가설검증 25
제1절 연구가설 검증 25

제6장 결론 30
제1절 연구결과 요약 및 시사점 30
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 32

참고 문헌 33

부록(설문지) 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이윤정. (2022). 병원 서비스 품질이 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향: 감정 메커니즘 고찰을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17482
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000624063
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
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